Jump to content

Mk indy konvertering till zetec


Recommended Posts

Hej igen. Jag kör en ny tråd här , började i http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12141 men kom på att det var här det skulle vara, hur som helst. Köpte ju bilen med påbörjad motorbyte från pinto till zetec. Det var inte gjort något mer igentligen än att zetec motorn var skruvad i sprängkåpan och ett par "provisoriskt punktade" motorfästen satt i.

Har varit lite paus i bygget iom ingen värme i garaget, och något som hände inom fam. Men nu är det bättre och tempen nu dom sista veckorna kan man väl inte skylla att man inte kan jobba i garaget, så det är väl lika bra att börja ta tag i det innan sommaren är här.

Tanken som jag har är att få bilen körklar till sommaren, även om det kanske får göras några smärre kompromisser. Mest en del delar som inte är nödvändiga och som jag kan bytta ut senare eftersom.

Så ja provmonterade org 2.0 svänghjul och koppling och kom fram till att jag bara behövde få fram kopplings armen ca 25mm, Så ja gjorde en distans så nu skall det fungera.

Är väl inte det roligaste svänghjulet men det får vi byta sedan. Kontot behöver fyllas på lite. Jag råkade köpa en ny hoj 3mån innan jag sprang på Mk`n :rolleyes:/>/>/>/>/>/>/>/>/> så det blev lite eko på kontot. Så tur man har en förstående fru :)/>/>/>/>/>/>/>/>/>

Var någon som tipsade om startmotor från Sierra aut som skulle ha rätt längd och en sådan fick jag tag i och den passade som en smäck.

post-4726-0-58102600-1425846489_thumb.jpg

post-4726-0-94810300-1425851019_thumb.jpg

Svetsade igen hål i "mellantråget" för att "fördröja" att oljan letar sig förbi vid hård kurvtagning utan stannar kvar i undre sektionen där pickupen sitter.

post-4726-0-27524700-1425846637_thumb.jpg

Vred också pickup/silen så hålet ligger längsleds så det minskar risken att suga luft om oljan pressas sidledes.

post-4726-0-00592200-1425847255_thumb.jpg

Fick kapa bort lite så startmotorn får plats.

post-4726-0-10158400-1425847329_thumb.jpg

Svetsat på oljeplugg och målat med hammarlack. Svetsat på fästöron i aludelen så att jag kan använda alla bultarna i sprängkåpan.

post-4726-0-98448100-1425848895_thumb.jpg

Fick kapa och svetsa igen hål i "mellanplåten" mellan motor och sprängkåpa, Vad den nu heter på Ford språk?

post-4726-0-62453900-1425849490_thumb.jpg

Här ser man skillnaden mellan zetec och pinto plåten. Jag skall ju använda den lägre startmotorhålet "pinto"

post-4726-0-73325000-1425849765_thumb.jpg

post-4726-0-19524900-1425849815_thumb.jpg

Motorfästen

post-4726-0-69909800-1425850003_thumb.jpg

Börjat bygga 4-1 extraktor rör. I 44mm biltemarör. Håller sig rätt så bra i dia +/- 0.5-1mm genom böjarna även fast vissa säger dom är kassa. Kanske har en ny leverantör? Blev också överaskad att det plev en nästintill slät yta inv på svetsen. Så det skall inte störa flödet nämnvärt. Avgassystemet är förövrigt uträknat i Pipemax så det skall bli bättre än många köperör tror jag.

post-4726-0-58358800-1425850666_thumb.jpg

post-4726-0-31803400-1425850683_thumb.jpg

Tillverkat kylrör i alu med svarta siliconisar från Do88. Biltema slangar vid kylaren, förövrigt en polokylare.

post-4726-0-31177800-1425850712_thumb.jpg

post-4726-0-94810300-1425851019_thumb.jpg

Tillverkat generatorfästen och extra remhjulsfäste för omdragning av rem runt vattepump.

post-4726-0-34896600-1425851432_thumb.jpg

Gjort blindlock till org bränsletrycksregulator. och 8mm retur där bränsletrycksgivaren satt.

post-4726-0-58080900-1425851787_thumb.jpg

Gjort bränslepump/filterfäste som använder Bärarmsbulten som infästning.

post-4726-0-93554500-1425851459_thumb.jpg

Gjort en skvalplåda under tanken

post-4726-0-77411400-1425851475_thumb.jpg

Skvalplåda och bränslepump/filter/fäste

post-4726-0-00612000-1425852052_thumb.jpg

Fick göra en ny tankinfästning. När jag skulle montera av tanken för modifiering så gick det inte att få ur de ur bilen. Snedsträvorna måste vara ditsatta i efterhand eller tanken satt dit innan kaross beklädnaden blev monterad, den gick inte att få ur uppåt. Så jag fick kapa bort platjärnen under tanken så jag kunde sänka ner tanken under bilen. Sedan göra nya avtagbara (skruvade) aluplattstänger.

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...