Näsbypatrik Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 (edited) Hej igen. Jag kör en ny tråd här , började i http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12141 men kom på att det var här det skulle vara, hur som helst. Köpte ju bilen med påbörjad motorbyte från pinto till zetec. Det var inte gjort något mer igentligen än att zetec motorn var skruvad i sprängkåpan och ett par "provisoriskt punktade" motorfästen satt i. Har varit lite paus i bygget iom ingen värme i garaget, och något som hände inom fam. Men nu är det bättre och tempen nu dom sista veckorna kan man väl inte skylla att man inte kan jobba i garaget, så det är väl lika bra att börja ta tag i det innan sommaren är här. Tanken som jag har är att få bilen körklar till sommaren, även om det kanske får göras några smärre kompromisser. Mest en del delar som inte är nödvändiga och som jag kan bytta ut senare eftersom. Så ja provmonterade org 2.0 svänghjul och koppling och kom fram till att jag bara behövde få fram kopplings armen ca 25mm, Så ja gjorde en distans så nu skall det fungera. Är väl inte det roligaste svänghjulet men det får vi byta sedan. Kontot behöver fyllas på lite. Jag råkade köpa en ny hoj 3mån innan jag sprang på Mk`n :rolleyes:/>/>/>/>/>/>/>/>/> så det blev lite eko på kontot. Så tur man har en förstående fru :)/>/>/>/>/>/>/>/>/> Var någon som tipsade om startmotor från Sierra aut som skulle ha rätt längd och en sådan fick jag tag i och den passade som en smäck. Svetsade igen hål i "mellantråget" för att "fördröja" att oljan letar sig förbi vid hård kurvtagning utan stannar kvar i undre sektionen där pickupen sitter. Vred också pickup/silen så hålet ligger längsleds så det minskar risken att suga luft om oljan pressas sidledes. Fick kapa bort lite så startmotorn får plats. Svetsat på oljeplugg och målat med hammarlack. Svetsat på fästöron i aludelen så att jag kan använda alla bultarna i sprängkåpan. Fick kapa och svetsa igen hål i "mellanplåten" mellan motor och sprängkåpa, Vad den nu heter på Ford språk? Här ser man skillnaden mellan zetec och pinto plåten. Jag skall ju använda den lägre startmotorhålet "pinto" Motorfästen Börjat bygga 4-1 extraktor rör. I 44mm biltemarör. Håller sig rätt så bra i dia +/- 0.5-1mm genom böjarna även fast vissa säger dom är kassa. Kanske har en ny leverantör? Blev också överaskad att det plev en nästintill slät yta inv på svetsen. Så det skall inte störa flödet nämnvärt. Avgassystemet är förövrigt uträknat i Pipemax så det skall bli bättre än många köperör tror jag. Tillverkat kylrör i alu med svarta siliconisar från Do88. Biltema slangar vid kylaren, förövrigt en polokylare. Tillverkat generatorfästen och extra remhjulsfäste för omdragning av rem runt vattepump. Gjort blindlock till org bränsletrycksregulator. och 8mm retur där bränsletrycksgivaren satt. Gjort bränslepump/filterfäste som använder Bärarmsbulten som infästning. Gjort en skvalplåda under tanken Skvalplåda och bränslepump/filter/fäste Fick göra en ny tankinfästning. När jag skulle montera av tanken för modifiering så gick det inte att få ur de ur bilen. Snedsträvorna måste vara ditsatta i efterhand eller tanken satt dit innan kaross beklädnaden blev monterad, den gick inte att få ur uppåt. Så jag fick kapa bort platjärnen under tanken så jag kunde sänka ner tanken under bilen. Sedan göra nya avtagbara (skruvade) aluplattstänger. Edited March 8, 2015 by Näsbypatrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.