TheProphet Posted August 13, 2004 Share Posted August 13, 2004 Hallå där! Yngre kille som fått riktigt blodad tand för Racing! Och efter lite skruvande på Vardags bilen (525i Touring) så började jag gå i tankarna efter en lätt rolig bil att åka bana med! BMW tänkte jag tills jag snubblade in på locost byggen på rejsa.nu och hörde att det inte var helt overkligt dyrt.. så nu sitter jag sämnlös och funderar intenstivt hur jag ska gå vidare! Hittat nån locost till salu med Volvo motorer :(. Gillar inte vovlo.. så helst skulel jag vilja bygga en locost med en BMW rova i :thumbup: . Kostar säkert mera men mina smilband blir säkerligen större då jag kan få uppleva ännu mera av de underbara 6 cylarna :wub: ! Fast då nu när jag läser så ser jag ju att det inte direkt är lätt att bygga en och tid, pengar garage osv osv krävs! Tid har jag nog massor av (sjuksriven 100% nu max 50% sen..) Garage är ett helt osäkert kort nu men ska säkert gå att ordna! Så är ett Locost BMW project nått att tänka på (klart det säkert är) men gör det byggandet svårare eller är det vilket som? Själv är jag mkt mera förtrogen och kunnig om BMW:s detlajer osv än nån annan bil. Hur mkt motor måste man ha för att det ska bli så dära lagom bra? (dum fråga kanske) Men alla locost är väl bakhjulsdrivna? Hur lång tid tar det ungefär om man förutsätter färdig ram, fungerande motor, Färdig kaross? Skriv så mkt ni orkar! Tack :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 BMW ska helt klart funka att använda, Baalzamon här på forumet bygger (byggde? :( ) på BMW... Och visst krävs det lite mer tid och pengar än man räknat med från början.. Tiden det kan ta är från 3 månader till ett par år, beroende på hur mycket man jobbar.. DD7 här på forumet byggde sin på 5 månader, när han hade färdigt chassie. Du får ha ca 20hk per 100 KG, håller man sig till det så blir det lagom bra ;) De flesta locosts är bakhjulsdrivna, finns några som byggt fyrhjulsdrivna (men det är tydligen ganska så mycket krångligare). Ha det gott och välkommen till träsket ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 (edited) Hej och välkommen! Jag börjar ett BMW-baserat bygge väldigt snart. En 320i kommer att släppa till delarna men 520 är nog en bättre donator. 2l motorn är lagom att besiktiga med om du ska ha en 6:a. Nackdelar med motorn är höjden (runt 70cm), vikten (gjutjärns block) och längden. Längden är lätt att kompensera för, vikten är nog (någon som vet?) inte så myckte högre än en B230 eller Pinto. Höjden är ett svårare problem men går att lösa. Fördelarna behöver jag väl inte berätta om ;) En klurig kille på "Locost Builder" säger att ett "normalt" bygge går på ungefär 3500 till 4000 enheter, där en enhet är ett £ eller en timme. Engelsmännen kan bygga lite billigare än vi så en svensk enhet motsvarar gissningsvis ca 20kr. Jag startar en ny tråd för att dikutera det här. Edited August 14, 2004 by leto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 15 kW/ 100 kg är gränsen, mer exakt. En tvåliters M20 skulle väl passa perfekt? Givetvis ska du bygga bakhjulsdrivet. ;) Vill du använda BMW-grejer rakt igenom så får du räkna med att det inte finns några färdiga lösningar som passar när det gäller individuell bakvagn osv. Jag antar att du vill ha individuell bakvagn precis som BMW har? Ska du köpa ett kit, så är det i så fall en Sierra du får slakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheProphet Posted August 14, 2004 Author Share Posted August 14, 2004 (edited) Leto.. skulle vara riktigt trevligt att få följa ditt bygge och få reda på vad du börjar med och vilken årsmodell på bilen osv osv... M20:in är enligt mig en riktigt dålig rova skulle hellre i sånna fall satsa på M50in.. mkt vassare på högre varv och finns säkerligen att finna i bättre skick.. fast en R4 ifårn BMW vore ju inte heller fel.. Fast optimalt vore väl ändå en M52 2,0 liters Aluminum sexa :wohow: Fast då drar det ju direkt iväg med $$ :icon_blink: . Har dock inte kolalt vad en sån motor kostar beggad.. Kanske vore idé att kolla upp allt sånt innan för att se det egenliga värdet. Jobbiga med detta är att man kan få en M3 E30 för runt 90-100k! Antar att en Locost kommer kosta lite mera.. fast då är det ju en hel del charm förvisso med att åka runt på banan med något som man kan utan och innan. Angående bakhjulsdrivet så var det mest en generel fårga... själv skulle jag inte kunna tänka mig nått annat.. och bakaxeln vore väl helst nått liknande BMW har.. i sånna fall.. Edited August 14, 2004 by TheProphet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Kolla in ESTfield dom bygger en del med BMW. Jag provkörde en i Jönköping i påskas med BMW motor. Lev väl Michael W SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 priset på vad det kostar att bygga en locost beror helt på hur billiga delar du kan hitta. jag har har set priser på allt mellan 30 000 och 300 000. i en tråd här på forumet diskuterades en skrot i malmö dar alla motorer kostar 1500 kr. så har man bara lite tur och har bra kontakter kan man komma riktigt biligt undan. välkommen till forumet och lycka till med byggandet så småning om ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheProphet Posted August 14, 2004 Author Share Posted August 14, 2004 viggen: hmm ja vet vilka du menar.. kom bara inte ihåg namnet nu! men ofta så går motorerna som smör där så att man måste verkligen hänga på dörren då de får in något! Fast med lite tålamod så går det väl säkert att snickra ihop nått för en ganska hygglig peng antar jag! Stora duneringen nu är väl att ta reda på vilket chsssi man kan bygga utifrån.. sen ofrtsätta med kalkylen.. men eftersom det verkar finns en del chassin! Så håller jag på att få huvudbry :( Ja nån gång i livet ska jag fanken bygga en! michael: Ja det ska jag helt klart göra!Kan ju hoppas de har några satser med då :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 (edited) Min donator är en 320i -85 med "några 2:or och lite ytrost" = prisvärd. En lättmetall 6:a hadde varit vänligt trevligt men tänker försöka bygga locost så det får duga med M20. Det här bygget är träning ;) man lär sig åtminstonde hur man inte ska göra. Dessutom har man nått kul att köra med medan man filar på nått mer seriöst. Slutresultatet kommer förhoppningsvis inte att likna en 7:a särskilt mycket men skillnaderna är mest kosmetiska. Den är i första hand tänkt för landsväg/gata. Lutar åt DeDion axel och inflyttade framfjädrar men sånt kan ändra sig. Edited August 14, 2004 by leto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Hej, Jag hade tänkta att köra med äldre BMW320 motor en M10, en trevlig liten rova med hyfsad potential. Faktum är att jag precis fick i gång aset efter ha gjort säkert 10 nybörjarfel bl a så hade kamkjedjan kuggat 5-6 hack??? Nåja ingen ventil verkade ha vart i kolvarna så efter div. funderande så startade den direkt :) dock med förgasare, mitt megasquirt ligger på skrivbordet färdigtestat å klart allt för att slippa pynta 7000 pix i miljöavgift . BMW är rätt tänkt, jag har gett mig fan på att göra det så simpelt som möjligt (förutom Megasquirtet) så jag ska testa med escortbakaxel å volvokardan, hoppas det funkar. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Det är fler å fler kit-car tillverkare som kikar åt BMW hållet pga av att de flesta andra bilmärken går över till framhjulsdrift. Jag var själv inne på att skaffa ett kit som skulle ha en E30 som donator innan jag bestämde mig för MK istället. Denna tillverkare tänkte jag på Marlin Racing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheProphet Posted August 14, 2004 Author Share Posted August 14, 2004 Jonte: Piper direkt iväg för att kolla in den länken :thumbup: ! Vad fick dig att välja MK istället? Jo det börjar väl bli ont om gamla delar nu tyvärr... Borken: Megasquirt är det nån form av katalysator eller är de nått annat sätt att gå kring miljön? Klart av intresse då man eventuellt kanske även kommer regga in den för gata! Leto: Låter helt klart som en fin maskin du tilltänkt dig! Fast lättvikts 6or är väl alltid att föredra, men skorten vill nog ha en del mer för den då! tyvärr. Nu så vet jag inte riktigt alls vad jag skall göra igen då jag såg att det nu mera finns en Locost 7 seriei SLC.. Fast de tillåter inte 6 cyliga rover.. så det måste i sånna fall bli en 318is :whip: (el 318 om is blir svårfångad) som får stå för delarna! nån E30 kaross blir det iaf då jag kan göra nått anant roligt med den karossen senare :whistling:. Sist men inte minst.. Jag får ju inte ha derlad bakaxel om jag ska köra i Locost SLC serien! Vad är då billgiast att skaffa tag på? Volvo är väl en idé men de ska tygligen väga en hel del? andra förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheProphet Posted August 14, 2004 Author Share Posted August 14, 2004 Jonte: Tackar så mkt för den länken! Den var GULD värd! Inte overkliga priser och desigenen är ju helt enorm! :thumbup: ! En sådan här ska jag allt bygga, fasiken vad farsan ska bli avis (vilket givetvis är pluspoäng ) :wohow: ! Också gjorde de alla fästen och altl klart innan bara och skaffa en donator bil och bulta ner *mumma* och med det kompetenta priset så kan ju en 6cyl Alu rova helt klart vara tänkvärd (vatnas i munnen med en 3 liters S50 286hk) Sen kanske man får bygga en locost brevid för att tävla med i fratiden.. för denna är för fin för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Megasquirt är ett insprutningssystem man bygger själv. man behöver endå katalysator, och kolkanister för att slippa miljöavgiften Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheProphet Posted August 15, 2004 Author Share Posted August 15, 2004 Megasquirt är ett insprutningssystem man bygger själv. man behöver endå katalysator, och kolkanister för att slippa miljöavgiften Okaj. Vart finner jag mera information om det? Tänkte väl jag också.. lätt lite för bra för att vara sant :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 15, 2004 Share Posted August 15, 2004 Megasquirt länkar http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html http://msnordic.mine.nu/index.asp Marlin Sportster är trevligt, Delar garage med en kille som bygger något liknande fast med fackverksram och Volvo 740-delar, en lätt förklädd 7:a alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted August 15, 2004 Share Posted August 15, 2004 (edited) Ser ut som om dom använder donatorbilens fjädrar och stötdämpare bland annat. Hur funkar det på en bil som är så mycket lättare? Tyckte också jag såg något om att de galvar golvet. Förvisso bra mot rost, men vad tycker sfro om galvade svetsar? Vidare tycker jag bättre om sjuornas noskon, men annars verkar det vara ett helt okay kit. TheProhet: Förvisso vore det nog kul med motor från M3, och dom sålde ju även kit för att använda delar från E36. Men det blir inte helt enkelt att besikta med en sådan motor. I såna fall får du använda klassikern, att regga med motor från 318i tex. och byta sedan... jobbigt och inte särskillt kul vid flygande besiktning eller olyckor. Edit: Leto, fördelaren är inget problem på åtminstone den M20 jag har liggande. Där sitter den nere på blocket. Möjligen lite i vägen för rattstången, men det går att lösa. Den sitter ju på toppen på vissa varianter, men det kanske går att flytta på den. Edited August 15, 2004 by Baalzamon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheProphet Posted August 15, 2004 Author Share Posted August 15, 2004 Ser ut som om dom använder donatorbilens fjädrar och stötdämpare bland annat. Hur funkar det på en bil som är så mycket lättare? Tyckte också jag såg något om att de galvar golvet. Förvisso bra mot rost, men vad tycker sfro om galvade svetsar? Vidare tycker jag bättre om sjuornas noskon, men annars verkar det vara ett helt okay kit.TheProhet: Förvisso vore det nog kul med motor från M3, och dom sålde ju även kit för att använda delar från E36. Men det blir inte helt enkelt att besikta med en sådan motor. I såna fall får du använda klassikern, att regga med motor från 318i tex. och byta sedan... jobbigt och inte särskillt kul vid flygande besiktning eller olyckor. Edit: Leto, fördelaren är inget problem på åtminstone den M20 jag har liggande. Där sitter den nere på blocket. Möjligen lite i vägen för rattstången, men det går att lösa. Den sitter ju på toppen på vissa varianter, men det kanske går att flytta på den. Skulle jag bygga en sådan där lite maskin med en M3 motor så skulle jag nog allra säkrast bara köra den på bana! För det är inte värt det om man skulel krocka eller nått anant otrevligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted August 15, 2004 Share Posted August 15, 2004 (edited) Skulle jag bygga en sådan där lite maskin med en M3 motor så skulle jag nog allra säkrast bara köra den på bana! För det är inte värt det om man skulel krocka eller nått anant otrevligt! Klokt. Vill du ha lite nyare motor från bmw till din vägreggade, så kanske M42 vore det bästa. Liten lätt fyrcylindrig med 16 ventiler och rimliga 140hk. Dessutom kamkedja och hydrauliska vantillyftare har jag för mig, så underhållet blir bara en bråkdel av det som gamla M20 krävde, för att ta ett exempel. Edited August 15, 2004 by Baalzamon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.