LUPUS Posted October 1, 2003 Share Posted October 1, 2003 Hej på er Plockade upp denna komentar nedan, på Rejsa forumet och det påminde mig om en sak jag funderat länge på. ### quote Det räcker att man tittar på några av de Locost som finns på nätet för att man skall inse att linjerna på en Se7en är mycket fråga om proportioner och långt ifrån alla får det att stämma! Huven blir för hög - bakdelen för låg, för liten eller för stor etc etc etc... #### Detta gör mig lite nervös med tanke på att jag själv tänjt lite :rolleyes: på locost måtten. Åt alla möjliga håll oxå :blink: 1, 50 mm längre sittbrunnen, 2, 50 mm längre ben utrymme 3, 100 mm bredare 4 30 mm högre ram 5, Allt detta med bibehållen bred på noskonen (i och för sig Esther II nosen som är lite högre men ej bredare ) 6, 17" 225 - 45 hjul Bilen/ramen står i ett trångt garage och man kommer inte mera än 3 meter i från det för att försöka lista ut om allt ser rätt ut. :unsure: Så till att börja; 1 Hur skall till exempel "baggage" delen förhålla sig till instrument brädan i höjdled? Har fått för mig att baggaget skall vara lite lägre än brädan, men är det så ??? 2, Vilken radie är det egentligen på den runda kaross delen framför bakskärmarna? Skärmens radie ? eller större ? 3, Vilken vinkel ser bäst ut på bakdelen på bilen ?? har sett både vassa vinklar 0ch 90 grader på skuffen 4, Skärmarna bak hela vägen upp till kanten eller en liten "ram" upp till bagaget? 5......... Tycker själv att DAX och pegasus bilarna har ganska rätt stuk men frågan är hur över sätter man det till frågorna ovan ? Tacksam för synpunkter ( medveten om att det finns nog lika många svar som medlemmar här :mellow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted October 1, 2003 Share Posted October 1, 2003 De viktigaste är ju att Du själv är nöjd med utseendet på Din bil. Jag håller med dig att Dax ser bra ut. RCB77 är inte så tokig den heller. Samtidigt finns det folk som tycker att alla SuperSeven-liknande skapelser är fula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted October 1, 2003 Share Posted October 1, 2003 Jag plockat ut några bilder på seven som jag tycker ser bra ut. Vissa bilder är valda bara för att enstaka detaljer ser bra ut och inte för hela bilens skull. http://error.netilium.org/~mikael/bilder/n...ingsupersevens/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 2, 2003 Share Posted October 2, 2003 Det fanns en hel del snygga bilar där. De 2 första i listan (gul & svart) är hur snygga som helst, jag tycker det är perverst snyggt med kromade bärarmar och båge :P Även denna som är ett amerikanskt kit med Honda S2000 motor på 240 hästar Kompetent 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 2, 2003 Share Posted October 2, 2003 >>LUPUS Tycker jag känner igen texten från inlägget på Rejsa.nu ;) Jag har ingen absolut sanning för vad jag uppfattar som "rätt" eller "fel". Dock tycker jag att för hög instrumentpanel i förhållande till noskonen gör att bilen ser klumpig ut. Så länge proportionerna gör att bilen ser låg och bred ut tror jag att man inte kan misslyckas... Angående höjden på "bagageutrymmet" tror jag att det skall vara ingefär i höjd med instrumentpanelen. Är det för högt ser det ut som om bilen har en ryggsäck - är det för lågt ser det ut som något fattas bakom föraren. En sak som jag däremot direkt kan säga är fult är om man har en helt plan motorhuv/ovandel på instrumentbrädan med ganska liten radie vid kanterna. Noskonen är oftast lite konvex på ovansidan och den formen bör nog även finnas på huv/instrumentöverdel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted October 2, 2003 Share Posted October 2, 2003 Oj ! Här finns det nog lika många åsikter som byggare !!!! Till skillnad mot en del här så tycker jag nog att huven och instrumentpanelen ska vara lite högre och fetare. Tycker att orginal seven ser rätt mesig och tråkig ut med. Problemet är att få tag på en matchande noskon. En liten orginal noskon som bildar ett "veck" vid övergången till huven är inte snyggt. Utan allt ska gå i en linje från framkant noskon till instrumentpanel. Detta är tyvärr inte helt enkelt att få till... :unsure: Känner igen det där som sas tidigare om att man jobbar i ett litet utrymme. Första gången jag baxade ut min bil i det fria så fick jag en smärre chock... Är det så här den ser ut... Vad liten den är... :o :o :o Jag tänker montera mina bakskärmar så att det inte blir någon "kant" uppåt. Alltså i liv med överkant bagagedel. Tycker den där kanten får bilen att se än mer ut som den lådbil den är.... Sen är jag rätt svag för fullbur också.... Vågar man säga vad man tycker om måsvingeskärmar.... ska nog va tyst nu. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 2, 2003 Share Posted October 2, 2003 Sen är jag rätt svag för fullbur också....Vågar man säga vad man tycker om måsvingeskärmar *host host* :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 2, 2003 Share Posted October 2, 2003 Locosten har en helt rektangulär sittbrunn. Detta gör att man får ett veck där sittbrunnen övergår till benutrymme. Detta har inte ex Rushen, den är konisk hela vägen från noskonen till bakhjulen. Sen verkar det som Locosten har större öppning till sittbrunnen än Rush. Det ser i allafall ut så. Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 2, 2003 Share Posted October 2, 2003 Den rundade karossdelen (inte kaross delen;) mot bakskärmarna borde ju ha större radie än skärmen, men dela skärmradiens centrum , tycker iaf jag. OM man nu inte gör som Wackt och skippar kanten mot bagageutrymmet, då borde det bli samma radie som skärmen fast med centrum längre fram än skärmens radie. Intressant iaktagelse att Dax inte har ett veck på sidan. Det har jag inte tänkt på. Det borde ju ge fördel för Locost när det gället komfort i sittbrunnen om inte annat... Bakänden har jag funderat lite på om man skulle kunna göra rundad som en a-ford eller liknande för att få lite mer rod-stuk på det. Men man behöver ju det lilla utrymmet där bak... :-/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted October 2, 2003 Share Posted October 2, 2003 Locosten har en helt rektangulär sittbrunn. Detta gör att man får ett veck där sittbrunnen övergår till benutrymme. Detta har inte ex Rushen, den är konisk hela vägen från noskonen till bakhjulen. Sen verkar det som Locosten har större öppning till sittbrunnen än Rush. Det ser i allafall ut så. Micke Helt riktigt ! Det har jag också noterat.... mycket snyggt ! Sen har den även en lutande linje från noskon tilll sittbrunn om man ser från sidan. Skarven mellan huv och karosssida är allstå inte parallell med marken.... är också mycket snyggt !! På det hela taget så kan man säga att Dax har lyckats riktigt bra med sin design... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted October 2, 2003 Share Posted October 2, 2003 Sen är jag rätt svag för fullbur också....Vågar man säga vad man tycker om måsvingeskärmar *host host* :rolleyes: :D Jag har aldrig begripit varför man vill sätta två lyftande vingar fram på sin bil... har inte en seven tillräckligt dålig aerodynamik ???? Så va det sagt.... ;) B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted October 3, 2003 Share Posted October 3, 2003 Bakänden har jag funderat lite på om man skulle kunna göra rundad som en a-ford eller liknande för att få lite mer rod-stuk på det. Men man behöver ju det lilla utrymmet där bak... :-/ Med risk för offentlig piskning... jag tycker NG-Cars gör rätt snygga bilar, särskilt NG TC. Lite rod-stuk där oxå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted October 8, 2003 Share Posted October 8, 2003 R500 är ju lätt den finaste Seven bilen... den är väll höjd ett par cm samt att instrumentbrädan är i jämnhöjd med "bagage" delen... ungefär så här ska min se ut :) Fast finare ;) Om det går... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted October 9, 2003 Share Posted October 9, 2003 Smaken är som baken... tycker det är fult med så mycket luft mellan skärm och hjul (bak!) samt att lamporna sitter alldeles för högt. Gillar bättre rush-stuket. Men jag håller med om att R500 är en rackarn´s bra bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 9, 2003 Share Posted October 9, 2003 Jo det skulle väl ändå vara f-n om Caterham inte kunde bygga en Se7en, det är ju ändå de som tagit över facklan efter Lotus... ;) R500 är också en av mina favoriter - ingen framruta, lätt bygge, stoooor motor :D :D :D Sen gäller det bara att hitta liknande linjer i det egna bygget :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 9, 2003 Share Posted October 9, 2003 R500:an är alldeles för spinkig för min smak. Dessutom gillar inte jag heller det enorma ;) mellanrummet mellan däck och skärm. Donkewort tycket jag är fräcka men på det hela taget så gillar jag Sevens för prestandan och inte för utseendet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted October 9, 2003 Share Posted October 9, 2003 Är det bara jag som tycker den här va riktigt läcker med taket uppe :) Den där grejjen som sticker upp ur huven kanske man kunde skippa.. Annars som nån sa, låg och bred! Inte överdrivet förståss :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 9, 2003 Share Posted October 9, 2003 På tal om proportioner kan jag nog lungt säga att dessa fälgar blir alldeles för breda för en Seven.... Men det struntar jag i, jag har köpt dom ändå :P B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted October 9, 2003 Share Posted October 9, 2003 På tal om proportioner kan jag nog lungt säga att dessa fälgar blir alldeles för breda för en Seven....Men det struntar jag i, jag har köpt dom ändå :P B) Jadu, vad ska man säga? typ: Ohh herre j-vlar vilka fälgar! Du skojar vaa? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 10, 2003 Share Posted October 10, 2003 Nix pix! Det är blodigt allvar :) Jag köpte dom igår! 13"x12,9" :o Att hitta gatlegala däck blir nog ingen lek :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Nix pix! Det är blodigt allvar :) Jag köpte dom igår! 13"x12,9" :o Att hitta gatlegala däck blir nog ingen lek :blink: skall inte vara några problem... finns gott om gatlegala "värstingdäck" bara man vet var man skall leta.. billigt blir det dock inte.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Var ska man leta? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 bland folk som kör dragracing.. :D finns DOTmärkta gatsliks som passar... jag är dock inte säker på hur länge dom håller då det förmodligen är ganska mjukt å greppvänligt gummi i dom.... ja skall höra me polaren så återkommer jag..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 17, 2003 Share Posted October 17, 2003 har inte fått något svar ännu... :( pröva att kolla här sålänge... http://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=14 eller gå direkt till R däcken.. http://rejsa.nu/?info/info_rdack.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.