Anders.Lj Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Hej igen! Ett Hus, Ett Barn, Ny Bil mm senare så har jag äntligen fått lite tid "över" till att spendera i garaget. Samma garage nya problem. Nu till saken. Jag har en Golf MK1 styrväxle med splines, och i andra änden så sitter det en rattstång från en Saab 9000. Hur får jag ihop dessa två? Vid Rattstången så sitter en knut som går över i en DD till den kolapsbara delen, behövs den kolapsbara denlen eller kan man skippa den? använder man den eller ska man utgå från splines denlen? Tacksam för svar. Mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 --- behövs den kollapsbara delen eller kan man skippa den ---- Ett entydligt går inte att ge. Du skall ha en rattstång som är tillräckligt "hopvikbar" för att minimera skador på föraren ungefär så formulerar sig Transportstyrelsen. Kollapsbara del är en komponent men bra vinklar på rattsågen kan göra samma sak och bra vinklar samt kollapsbar del är också ok. F.A.Q tråden under rubriken styrning finns en länk till Styrning som är bra att läsa igenom. finns några bilder på vinklar också en bit ner i tråden. Observera också att SFRO "dömt olika" på olika byggen vad avser antalet knutar på rattstången med tre eller fyra samt hur en rattstång skall se ut för att uppfylla kraven. Ta ett snack med den SFRO som skall besikta så ni är överens, det blir enklare så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 borgeson har alla lustiga knutar man kan tänkas behöva. för att göra det lätt så som möjligt för sig varför inte behålla DD knutarna så kan du göra egna längder på rattstången lätt ? en styck med övergång från golfens splines till samma DD o sen bara köra DD upp till saabens kolapsdel med nån eller några leder till så om det du skulle krocka så viker den sig där istället & inte blir till ett spjut som vill penetrera din bröstkorg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 Hej! Tack för tippset. Är det någon som vet med säkerhet om det är 40 splines på Golf mk1 styrväxel? :) Vill ju beställa under arbetstid helst :D Hittade en 11/16 -40 > 3/4 DD för endast 79$ Billigt :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 Nu kommer nästa inköps fråga. Vart kan man få tag på en 5/8 -36 splines axel. Borgeson verkade mest ha knutar, deras axlar var 3/4. *suck* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Kan det här vara något? http://www.ebay.co.uk/itm/6-Splined-Shaft-5-8-36-for-Sand-Rail-Rack-Pinion-/360058741950?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item53d52c64be Samma säljare hade flera längder på axeln också om det var så. Den ser ut att ha splines i ena änden så man får väl köpa två och skarva om behöver splines i båda ändar antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Nu har jag nått någon form av framgång. :) Efter en del sökande så hittade jag en tråd gällande styrning och har bestämt mig hur jag ska göra. Det blir en skarv på befintlig Golf axel, 2st dd axlar sen till Saabs kolaps del. DD knut ligger på posten och borde komma lagom till semestern. Tack för tipps och råd. Nu är det "bara" att sätta på platts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.