mhafdell Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Är tacksam för all hjälp man får på det här forumet :) Har studerat mängder av byggen och har några frågor. Vart kan man köpa färdiga "bracket" till att fästa bärarmarna i? Alltså någon typ av hållare man svetsar fast i ramen. Har sett att några har använt Uniballs i bakvagnen, tror att det var undre bärarmen, varför har man det? Kulleden i övre bärarmen hur får man fast den? Svetsar man fast en mutter i hylsan på A-armen som man sedan fäster den i? Vilken sorts spindelled ska man använda? ska den också ha gängor eller kan man använda VAG, dvs en som man bultar med två bultar? lägg gärna upp bilder på era lösningar och gärna länkar till sidor dit ni köpt sakerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Vart kan man köpa färdiga "bracket" till att fästa bärarmarna i? Alltså någon typ av hållare man svetsar fast i ramen. Finns på Englandsmarknaden, jag köpte ett antal en gång i tiden från Saturn Sportscar, vet inte om firman finns längre, Sök på kitcar, mk mm så hittar du ganska säkert. I Sverige däremot är det nog "bocka själv" som gäller. Har sett att några har använt Uniballs i bakvagnen, tror att det var undre bärarmen, varför har man det? Har man en K-länk är det bra med en gummibussningsida och en uniball-sida. Då är även SFRO skapligt lyckliga. Med dubbla uniballs brukar SFRO ha synpunkter, (fast inte alltid....) Kulleden i övre bärarmen hur får man fast den? Svetsar man fast en mutter i hylsan på A-armen som man sedan fäster den i? Finns mycket bilder på konstruktionen. Tex i mina byggtrådar och andra. Nja mutter är väl att ta i men ett längre gängad stång. Tex Transit led som jag har med gängan 18x1,5. Kolla i byggtrådar där finns bilder både här och var på bärarmar. Enklaste sättet. Vilken sorts spindelled ska man använda? ska den också ha gängor eller kan man använda VAG, dvs en som man bultar med två bultar? Beror på vad du skall bygga med för spindel. Volvo 140, är en variant, det finns många andra sorter också. Det finns varianter som används med dubbla bultar. Samma här kolla i F.A.Q där finns en del länkar med info och bilder under rubrikerna styrning samt spindel och spindelleder. Kanske fler svarar i tråden vilken led de använt. Men som sagt att bestämma spindel är en god start för alla leder passar inte på alla spindlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhafdell Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Är det alltså den här modellen du menar? http://www.tradera.com/item/343462/200407146/styrled-ford-transit-1-6-2-0-2-5d-83-92 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Den ser väldigt lik ut de Transit leder jag har. Är det 18x1,5 så borde det vara rätt också. Transiten finns i en M20 variant också men den hoppar vi över. En bild på mina Transit-leder som övre spindelled på CealmSeven V8 tråden. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6544&view=findpost&p=74214 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Såg denna bild i Janne85´s tråd, inlägg #60. Det kan vara Transitleder fast det kan vara andra också. Det är i alla fall 140 spindlar. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11184&view=findpost&p=127938 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Hållarna gjorde jag av 40x40x2 fyrkantsrör, såga av lagom lång bit ta av en sida så har du ett U som man sen slipar de kantiga sidorna runda med vinkelslipen. 15 min per hållare ungefär. /Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts