Jump to content

Inmätning av motor?


Martin

Recommended Posts

God jul allesammans.

En fråga till er som har koll och har gjort sådant här förr..

Hur mäter jag in motorn så att den är vågrät och i längslinje med bilen?

Jag trodde jag hade den rätt bra placerad men jag har börjat tvivla på att så är fallet. Känns som att den finns en risk att den blivit lite snedställd vilket ju ger en oönskad vinkel på kardanaxeln. Det som gör det lite svårt är att hela paketet lutar samt att den är aningens ofsettad (är det ett ord?) åt ena sidan. Dvs det är meningen att det skall vara vinkel på kardanaxeln men just nu tror jag vinkeln är större mot lådan än mot diffen. Tror att jag alltså kanske skall flytta motorn lite i framändan samtidigt som jag flyttar in fästet för lådan lite närmre centrum på tunneln.

Innan jag ger mig på detta måste jag dock ha något bättre sätt att mäta på än tidigare, annars blir det knappast bättre.

SAAB-motor, omega låda och Westfield-ram om det spelar roll.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Stansa ut mitten på ramen dvs se till så du har tydliga markeringar i mitten på själva ramen.

Sätt tejp hela vägen om inte annat.

Sedan är det bara å sätta någan typ av vinkelhake eller annat rakt upp därifrån precis framför motorn och bakom bakaxeln. på så vis har du fått till mitten i sidled på enkelt sätt.

Höjden är sedan bara å mäta från ramen och upp till mitten av vev samt mitten av växellådan. Har för mig det är ganska rakt?

Ivf jag satte ett vattenpass och mätte vid motorns remhjul, växellådans utgående samt toppen mellan topp och ventilkåpa. Är ramen rak och står rak kommer det också funka. Det viktiga är inte att det är helt rakt. Det viktiga är att det är rakt jämför mot bakaxeln. Har du stel axel kommer den ändå röra sig.

Har du fast diff se till att ha lite vinkling enligt Boken. T ex som ett Z.

Link to comment
Share on other sites

Jag missade nog något när jag läser igenom det där.

Bra tips om att ta bort ventilkåpan. Tänkte inte på att jag får en rak yta där. Sedan gäller det ju bara att få till ramen så den står plant. Motorn lutar iofs en del men det borde ände vara mätbart.

I längdled är jag fortfarande lite undrande. Jag är med på att jag kan mäta fram var mitten är i ramen.Observera att jag inte kommer ha min motor i mitten utan något förskjutet i sidled. Dels för att så mycket som möjligt motverka att all vikt hamnat på förarsidan men också för att få till det du kallar ett Z på kardanen.

Det jag inte är med på är hur jag skall ensa motorn mot denna linje. Som jag ser det måste jag mäta in motor med låda monterat då motorn annars kan rotera lite. I lådan vet jag i så fall inte hur jag enklast hittar centrum då det ju inte är en axel ut ur lådan utan en trefingrad "skiva". Eller bygger man typ något som går att bulta fast där med tex en skruv i centrum för att då ut en "axel" där. Främre delen kanske går mot bulten i remskivan.

Försvårande är ju också att min tunnel inte är centrerad i bilen så det finns inget uppenbart bra ställe att ta ut en "mittlinje" där.

Link to comment
Share on other sites

Skippa tunnlen. Mät från balkarna i botten. På dem får du mitten.

I lådan så sätt en platta av dyligt slag som du bultar fasts. En träbit. Snurra sedan genomgående axel och håll en penna och du kommer hitta mitten där också :)

Mot den kan du även trycka ett vattenpass för att mäta in ev lutning.

Link to comment
Share on other sites

Tror jag hittat ett sätt att mäta och jag hade rätt i att motorn sitter lite snett. Dock inte alls så mycket som jag först trodde så mina första mätningar var nog bättre än jag känt nu det sista.

Hur mycket fel får det vara? Om jag är nära eller över det som anses vara gränsvärde så är det ju inte hela världen att göra om lite men man slipper ju gärna.

Samtidigt kan man undra vad man vill ha som minimum offset i sitt Z. Jag har lurats lite av att min tunnel ju inte är i centrum och det gör kanske att mitt Z inte är stort nog utan att det är rakare mellan låda och diff än jag tänkt mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...