Biiren Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Tjenare har fattat detta med förskjutning av motor och växellåda. Men är 5-7 mm för lite på ca 800 mm? Finns det någon undre gräns? Skall försöka hitta en bild på min. Quote
cealm Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 (edited) Mät i grader vad dina 5 till7mm är på de 800mm. En vanlig knut som tex Volvokardan räknar man med max 2 grader inte mer i vinkelförskjutning helst noll. Däremot i parallellföring skall det vara förskjutning för att kardananläggningen skall må bra men var ju redan klar. I samband med motorrörelser och bakvagnsrörelser som kan både samverka och ta ut varandra så kan det mycket varierande vinklar som är betydligt "fler grader" än vid stillastående bil ride height med avstängd motor. Har du en grund på mer än 2 grader och om det samverkar med motor, bakaxel kan det bli alldels fel. Kort version: så lite som möjligt, gärna noll i vinkelförskjutning. Edited August 1, 2013 by cealm Quote
Biiren Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Ok, det med vinkel förskjutning e jag med på men jag menar parallell undrar då om detta räcker? se bilden Quote
cealm Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 (edited) ---- Men är 5-7 mm för lite på ca 800 mm? ---- Här menar du alltså parallellförskjutning, i ett plan? eller? Medbringaren på motor och växellåda skall inte sitta exakt i linje vertikalt / horisontellt. Vad jag har vet jag inte på rak arm men det är mer än 5 till 7 mm förskjutning. Kommer tyvärr inte åt enkelt att mäta. Med förskjutningen blir det inte punktslitage i knutarna. Jag har i rideheight en parallellförskjutning i fler än ett plan. Medbringaren på motor och växellåda skiljer parallellt både i höjd- och sidled 5- till 7mm i ett plan verkar lite om du har en vanlig kardanknut (kors). För CV knutar gäller nog andra regler. Edited August 1, 2013 by cealm Quote
Biiren Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Japp de menar jag. Men om jag parallell förskjutning i höjdled vid ridehight så blir det bara Bättre för mig då??? Får ta å mäta mera noggrant. Tackar för snabba svar Med vänlig hälsning, Quote
cealm Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 (edited) Jag har och kommer fortsätta ha parallellförskjutningen i två plan och inte bara i ett plan för då vet jag att jag får den "eftertraktade" förskjutningen av kontaktpunkt i knutkorsens lager för bästa funktion och hållbarhet. Kör du med förskjutning i ett plan i rideheight och stillstående så är ju verkligheten att bakaxel och motor rör sig så även din bil får förskjutning i många fler än ett plan plus vinkelförskjutning som man inte vill ha .... mm. Ett knutkors på en gammal Volvo 240 höll väl nästan bilen ut och mer. Volvo 140 bilarna vill jag minnas gav sig efter 20k mil. Det går säkert bra att ha det som du har det och allt är ju monterat också. Det blir inte bara att flytta drivlinans ena komponent (motor+ vxlåda). Det lär nog hålla många tusentals mil. Även om det blir mer rätt att förskjuta i flera plan. Fixat i nästa bilbygge eller hur....... Förresten snygg bild på bilen. Det är lite extra det där med rundningen vid växellådan. Det är tjusigt och inte bara tjusigt det är imponerande! Var det svårt att rundböja. Varmt? Kallt? Mittemellan? Kilkenny också har rundade former under scuttlen, snyggt på hans bil också. Kanske går att beställa en "krök" om behovet kommer? Edited August 1, 2013 by cealm Quote
Biiren Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Får väl hoppas att jag har förskjutning i höjdled utan att ha tänkt på de... Jag har valsat dom i en vals. Ingen värme, bara väldigt lite åt gången. Om de behövs så går det nog att lösa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.