xtimmyx Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 På väg till Kinnekulle nu skjutsade jag en kompis i ca 50kmh på fyran, växlade ner två växlar och släppte kopplingen. Kras! Rassel, rassel, rassel. :unsure: Nu låter min tvåa inte riktigt lika fint som den en gång gjorde utan rasslar på rätt bra. Alla andra växlar tycks dock vara helt opåverkade. Märkte av vissa symptom redan på Sviestad förra helgen då den ett par gånger verkade tappa driv på tvåan i nån halvsekund innan den "hoppade i igen". Sen har tvåan stundvis varit lite "crunchy" att lägga i under en längre tid också. Men inte katastrofalt. Som tur var hände detta typ 200m från kompisens hus med tillhörande grill och pool. Klart trevligare än E20 som jag spenderat större delen av trippen på. :prop: Såå, följande två funderingar har jag nu: 1. Törs man göra ett försök att köra 20mil hem om man undviker att köra på tvåan? 2. Är det lika bra att beställa en ny motor direkt? Antar att det knappt är ekonomiskt försvarbart att försöka renovera eller? Motorn går ju förvisso kalasfint men har nu fått 2.600 mil varav nästan 5 år i bil på bana. Quote
Guest micke r1 Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Är nog svårt numer att hitta gammal r1 motor som är i bra skick. är nog bara fixa den du har eller sätta i nåt nyare ! har en vxl låda till en sån liggandes. Quote
Pac Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 (edited) låter som ett problem med doggarna på tvåans drev. Om det är det så skulle jag svara: Q1. Törs man göra ett försök att köra 20mil hem om man undviker att köra på tvåan? A1: Kolla oljan först. Har du metallspånor i filtret är det kärra som gäller tills du fått rensat ur alla spånor ur motorn. Q2: Är det lika bra att beställa en ny motor direkt? Antar att det knappt är ekonomiskt försvarbart att försöka renovera eller? Motorn går ju förvisso kalasfint men har nu fått 2.600 mil varav nästan 5 år i bil på bana. A1: Om jag har tänkt rätt så har du problem med ett drev och kanske växelväljargaffeln för det drevet. På en Busa är det avsevärt mycket billigare att köpa de delarna än en R1 motor+vxl. Tror det är samma med R1-delar. Gissningsvis pratar vi om någon tusenlapp eller två "all in all" OM det enbart är drevet och växelväljargaffeln. Edited August 1, 2013 by Pac Quote
xtimmyx Posted August 3, 2013 Author Posted August 3, 2013 Tack för bra tips! Trailade bilen hem från Örebro. Får se om jag orkar riva ur motorn och kolla lådan nu i dagarna. Går allt som planerat lämnar jag ju landet i minst 18 månader från och med oktober så eventuellt så väntar jag med att göra något tills jag kommer tbx. Dumt att lägga ut massa pengar och sen bara hinna köra nån enstaka bandag till eller två. Quote
Nallemannen Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Tack för bra tips! Trailade bilen hem från Örebro. Får se om jag orkar riva ur motorn och kolla lådan nu i dagarna. Går allt som planerat lämnar jag ju landet i minst 18 månader från och med oktober så eventuellt så väntar jag med att göra något tills jag kommer tbx. Dumt att lägga ut massa pengar och sen bara hinna köra nån enstaka bandag till eller två. Hmmmm.... 18 mån från okt( k k k rrrr zzz ka ka ka ) PLING! Fixa bilen nu så den är klar för sesong 2015, annars missar du halva vår kanske sommar på att leta och mecka när du kommer hem. (Nu luktar det bränt efter allt tänkande, räknande!) För tidigt för sånt här, mer kaffe... :) Om man får fråga, va ska du göra? //Björn Quote
cealm Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Din pappa lagar bilen medan du är på jobb. Den är klar, tankad och färdig för körning om 18 månader räknat från oktober 2013. Vilken bra idé jag kom på. Quote
xtimmyx Posted August 3, 2013 Author Posted August 3, 2013 Hmmmm.... 18 mån från okt( k k k rrrr zzz ka ka ka ) PLING! Fixa bilen nu så den är klar för sesong 2015, annars missar du halva vår kanske sommar på att leta och mecka när du kommer hem. (Nu luktar det bränt efter allt tänkande, räknande!) För tidigt för sånt här, mer kaffe... :) Om man får fråga, va ska du göra? //Björn Jo den tanken har slagit mig också och är en smula oroväckande. Vore ju skönt att ha det fixat innan avfärd, och friska motorer från -03 lär ju inte bli lättare att skaka fram ju längre man väntar. Drar ner till Australien och jobbar igen (tredje gången gillt?). De här 18 månaderna är egentligen bara vad som står i mitt kontrakt eftersom de inte får fastanställa folk utan permanent uppehållstillstånd (vilket jag snart "har rätt till"). Så det kan lika gärna bli 6 månader som 6 år, eller vad som helst egentligen. :huh: Din pappa lagar bilen medan du är på jobb. Den är klar, tankad och färdig för körning om 18 månader räknat från oktober 2013. Vilken bra idé jag kom på. Känner jag honom rätt skulle det inte förvåna mig det minsta. :P Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.