Jump to content

kortning styrväxel


Biiren

Recommended Posts

Hej kortar man styrväxeln lika brett som det är emellan

bärarmsinfästningarna den undre? och vid inre kulleden på styrväxeln?

har inte riktigt klämm på det ännu

och när ni kortar, kortar ni huset lika mycket som axeln???

Link to comment
Share on other sites

Utgångspunkten är linjen mellan inre leden på undre och övre bärarm.

Stryrarmen bestämmer höjden på styrväxelns infästning, då du vill ha en vågrät styrarm.

Med det som utgångsläge ska det bara krävas lite finlir för att få noll i bumpsteer.

Link to comment
Share on other sites

Snören är bra.

Ett snöre mellan inre bussningarna och ett snöre mellan styrarmarna. Där de korsas bör din inre styrled sitta.

Observera att det är centrum på P-ändens kula du ska ha som nivå för snöret, så du får kolla hur mycket den bygger neråt på styrarmen och sedan stoppa nåt skrafs emellan så att snöret hamnar på rätt nivå.

Innan du kortar kan du ju alltid testa på ena sidan. Fixera med skruvtvingar och kolla bumpsteer.

Det är extra bra att veta vilket arbetsområde din upphängning ska ha, så du inte försöker trolla bort bumpsteer för rörelser som du inte kommer att använda. Det blir så mycket lättare då.

Kollar bumpsteer gör du med en rak träbit eller annat bra som du sätter mot bromsskivan.

Lägg en lång planka på golvet och rikta in den på golvet så att den är parallell med den övre.

När du lyfter och sänker hubben ska båda brädorna vara parallella hela tiden. Då har du noll bumpsteer.

Lägg ner mycket tid på detta och var noggrann. Det lönar sig.

Link to comment
Share on other sites

F.A.Q samlingstråd, rubrik styrning

dvs Denna länk

I den tråden Denna länk

På en av bilderna i inlägg 1 visat en linje mellan övre och nedre infästning för A-armarna. På den linjen skall centrum på din inre styrleds kula befinna sig. Höjden skall vara på den nivån spindelns styrarmar befinner sig på i rideheight.

Sedan om allt blir på millimetern eller inte det finns många både teoretiska och praktisk tankar om. Höjden för styrväxeln mot spindelns armar är nog inga konstigheter. Finns ett exempel på i min CealmSeven V8 tråd hur man vädligt enkelt fixar den. Däremot kan praktikexempel på var inre styrledens kula befinner sig vara föremål för stor förvåning. En Dala 7 bil som jag känner till har inre kulleden ett par cm "fel" men ändå ingen bumpsteer och i övrigt är styrningens funktion mycket.

Link to comment
Share on other sites

Nu är F.A.Q samlingstråden kompletterad med den metod jag hade för att enkelt hitta rätt "grundhöjd" för styrväxeln vid rideheight. Viss efterjustering kan behövas, i mitt fall inte vad avser höjden men jag fick flytta styrväxeln något i bilens längsled. Vid regbesiktningen fick CealmSeven V8 MVG++ på bland annat styrningen vid det obligatoriska körbarhetsprovet av Svensk Bilprovning.

Enkelt sätt att få en "grundhöjd" på styrväxeln vid rideheight

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det behövs en hel del mätande och testande för att hitta rätt.

Jag gjorde som Kenneth beskriver här.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4200&view=findpost&p=42922

Avståndet mellan spegeln och ytan(väggen?) som man låter lasern "spela över" är en "hävstång". Det ökar precisionen i mätningen något alldeles fantastiskt! Väldigt smart lösning! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...