Karl-arne Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 (edited) Nu börjar min oknskap komma fram snabbt! Har kommit till A-armarna fram och där blev det stopp. Hur gör jag enklast för att räkna ut vilken lutning jag ska ha på övre A-arnen när ramen står på pallbockar i ett trångt garage och jag ännu inte vet om jag ska ha 14" el 15" hjul och inte vilket ET som får plats i karossen? Edited April 10, 2013 by Karl-arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 På Sjua är undre bärarmen (normalt) i ride height parallell med marken eller lite lutande neråt. Övre bärarmen lutar normalt uppåt. Det är grunden men sedan måste du har rätt längder och rätt fästpunkter för att uppnå den framvagn du vill ha på bilen. Din är framräknad för din bil med de mått din spindel har samt vilken spårvidd du valt mm mm och åter mm? Då finns alla fästpunkter klara i beräkningen för insvetsning. Eller bygger du på en befintlig framvagn eller samma mått som någon redan etablerad Sju-modell? Ref CASIM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 (edited) Problemet är att jag inte bygger efter någon ritning och det är ingen "riktig" 7:a utan ska bli en E-type när den är klar. Jag måste utgå i stora drag från karossen och anpassa chassit efter det. Det enda jag har fixt egentligen är bredden mellan naven som måste vara 145-147 cm och att jag använder ett par Mustang 2 spindlar.Har räknat ut att undre A-armen bör vara 32 cm och den övre helst 20 cm för att få ett passande chassie. Om jag har 32 på undre stämmer bredden coh den övre kan jag då anpassa i längd lite grann om det skulle behövas.Däckhöjden till centrum spindeltapp kan jag grovt räkna till 32 cm. Edited April 10, 2013 by Karl-arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 (edited) Ok, men hur vet du att framvagnsgeometrin kommer stämma inom alla fjädringsrörelser mm? Att jag länkade in CASIM var för att där anger du mått som spårvidd, ritningsmått på aktuell spindel plus en massa annat "rent mekaniskt" på bilens framvagn. Du anger också bump och drop mm samt tänkbara placering av "boxarna". Dvs du ger in egna förslag i form av två "boxar för övre och nedre infästningen för bärarmarna. Därefter räkar programmet frenetiskt. Är boxarna stora så presenteras 100000 eller kanske 150000 olika förslag på mått. Denna fil kör du sedan genom ett filtreringssystem där du anger max ooch minvärden för tex spårsviddsförändring, låt säga 10mm. Med den filtreringen så kanske 75000 alternativ spolas bort. Av totalt (om jag minns rätt) 8 olika filter och inom dessa på drop och bump så är det 4 som är reella att filtrera. De övriga måste finnas men påverkar inte i nämnvärd grad oavsett hur du filtrerar. Till sist kommer du ner till en variant och då bygger man framvagnen enligt dessa uträknade mått med fästpunkter och givna bärarmslängder. Som alltid är en framvagn en enda kompromiss men det förslaget som blir kvar om kraven är vettigt ställda blir en framvagn som är värd att bygga. Kan inte sägas nog många gånger: Tack pelle17B för du gjorde detta program!! Edited April 10, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Tack! Det var precis ett sådant program Jag letade efter. Tack för all hjälp och allt kunnande i forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.