Jump to content

[HowTo] SAAB 9000 - Lyfta ur motor


Jocke4U

Recommended Posts

Hur man lyfter ur motorn ur en SAAB 9000

NOTE: Ej testad av undertecknad dock

Referens: http://www.zatzy.com/teknik/314996-lyfta-vaexellada-saab9000.html postad av "Mokko"

1. Batteriet måste bort

2. ABS boxen måste bort

3. Plus kablarna som sitter i framkant på batterihyllan måste bort

4. Batterihyllan måste bort

5. Tryckröreret från IC till spjälhuset måste bort

6. Vattenslangarna från värmepaketet till toppen och röret från vattenpumpen måste bort (sistnämda sitter under spjällhuset på ett rör i ett fäste på termostathuset)

7. Vattenslangar till kylaren måste bort, en från kylaren till toppen och en från kylaren till vattenpumpen

8. Tryckröret imellan turbon och IC måste bort

9. Tappa ur kylaren på vatten, sitter en skruv under kylaren till vänster (sett framifrån), lossa den och skruva ur den med en tång tex.

10. Kylaren borde man ta ur så länge man är rädd om den, även IC, dom sitter skruvad ungefär mitt på kylaren mot plåten längst fram på bilen (vet inte vad man ska kalla plåten)

11. Oljekylet borde man ta bort men man måste inte, det följer med kylaren om man lossar slangarna till oljekylet.

12. Expantionskärlet lär man bort med, sitter "pressad" i ett fäste så ta i och dra lite i framkant så lossnar den, ta bort slangen på vattenpumpen och lämna den kvar på expantionskärlet (tänk på att det sitter en kabel under)

13. Ta gärna bort AC pumpen om sådan finns, lossa INTE slangarna till den bara, utan lägg AC pumpen åt sidan bara

14. Ta bort kablarna till spridarna, jordpunkterna imellan 1-2 och 3-4 insugsrör, tomgångsmotorn, tempgivaren imellan 2-3 insugsrör, kablarna på startmotorn, generatorn, till vattentempen på termostathuset och den på tryckröret, men den är troligen redan borta vid det här laget Wink

15. Lyft upp bilen och skruva bort båda framhjulen, se till att ställa bilen stadigt på pallbockar eftersom den troligen kommer stå så ett tag.

16. Plocka bort innerskärmarna, dom sitter i 8mm skruvar lite här och där, bla till skärmkantslisten (jag tycker det är smidigast att ta bort innerskärmarna på båda sidor, men jag tror det går utan på vänster sida).

17. Nu kan man plocka ur drivaxlarna, detta gör man på absolut lättast och smidigaste vis genom att lossa båda grova bultarna på fjäderbenet och ta ur den undre helt, då går det att vika ut allt tillräckligt långt för att drivaxeln ska hoppa ur och det är väldigt lätt att få tillbaka igen. Glömt inte att lossa klämmorna som håller damasken på plats bara. Samma sak gäler på båda sidor.

18. Plocka bort multiremmen (generatorrem), detta går enklast genom att bara dra av den från något av remhjulen som är släta, alltså antigen den på spännaren eller den på det lilla hjulet som sitter till vänster om spännaren.

19. Ta bort generatorn, den sitter med två stora insexnycklar, låt den ligga kvar där bakom till nästa moment är färdigt.

20. Ta bort servopumpen, den sitter med 3 eller 4st 12 eller 13mm bultar, när den är lossad så ska du lirka ut generatorn.

21. Ta bort övre motorfästet till toppen

22. Ta bort slangen från turbon till LMM, även LMM ska plockas bort, nu bör man även ta bort slangarn till Magnetventilen som sitter på wastegaten och kompressorhuset

23. Lossa ledningen till kopplingen uppepå lådan (spruta på mycket rostlösare och låt det ligga och dra)

24. Lossa växellänkaget, ta den stora 13mm muttern längst in istället för att jävlas med sprinten som man aldrig får ur.

25. Nu borde det börja bli dags att lossa motorfästen, en sitter bakom motorn och tas lämpligt bort med 2st långa och en kort förlängare med en 16mm tändstiftshylsa på 1/2" spärrskaft. Sen så sitter det ett fäste till höger om vevaxelns remskiva, även den 16mm, det sista sitter längst till höger på lådan (sett framifrån), kommer inte ihåg storleken i huvet, ta INTE ur den bulten helt bara utan dra ut den en liten bit eftersom fästet är urfräst så lådan "hänger" på den bulten

26. Koppla fast en lämplig "stropp" i lyftöglorna bak på toppen

27. Lyft ur motorn, vrid den lite så att växellådan kommer framåt på bilen när den är på väg upp om du har valt att lämna kvar servopumpen och behållaren, annars så kommer motorn ta med behållaren upp, se även till så att det inte sitter något mer kvar eller att något har fastnat någonstans då det inte är så roligt när saker går sönder tack vare några klantmissar man har gjort.

Just ja, diverse vacumslangar ska ju självklart bort också, och så kabeln till hastighetsmätarn, vevaxelgivaren och oljenivån. Det är mycket möjligt att jag har glömt något, men det här är det jag kom på direkt i huvet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...