Jump to content

Arbetshöjd


Martin

Recommended Posts

Smidiga saker du hittat! Om inte höjden är tillräcklig så kan du enkelt skarva med att köpa några 4-kant rör som går på utanpå plus några kottar med samma fyrkantmått. Då har du en skarvning (om den skulle behövas).

Link to comment
Share on other sites

Smidiga saker du hittat! Om inte höjden är tillräcklig så kan du enkelt skarva med att köpa några 4-kant rör som går på utanpå plus några kottar med samma fyrkantmått. Då har du en skarvning (om den skulle behövas).

För en fullständig novis...

Kottar?

Tänkte inte på att det nog är relativt enkelt att dra på ett rör på utsidan. Gör ju iofs en redan, åtminstone ganska, dyr lösning ytterligare lite kostsam men det kan det eventuellt vara värt.

Link to comment
Share on other sites

Grankottar så klart.... nej skojar bara. En fyrkantprofil som har samma dimension som de som bilen / ramen står på och tillräckligt lång (en liten kotte). utanpå den syr du fast en större fyrkantprofil. Med det så blir inte maxarbetshöjd begränsad. Antingen använder du den som den är eller så gör du "förlängarna" och har en vald arbetshöjd.

Usch ja det här ställde till det för mig, köpa eller bygga det är frågan. Hmmm för idén är helbra. Tack för tipset Martin!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lyfter upp denna lite igen.

Måste ju lära mig svetsa också och det kanske kunde vara ide att försöka göra liknande ställ som dessa som "praktikantarbete". Skulle i så fall inte behöva göra dem justerbara, i någon riktning, och kanske? lite högre än dessa tillåter. Jag "måste" ha min bil flyttbar under byggtiden så den måste stå på hjul som gör att jag kan knuffa in den i hörnet i garaget på kort varsel.

Med tanke på att jag inte behöver ha dem justerbara, har någon något förslag på hur de borde se ut och vilket material (dimensioner) jag bör välja? Undrar även var jag hittar lämpliga låsbara hjul.

PS Hur hissar man upp en sjua om man vill ha upp den 60cm och inte har domkraft som lyfter så högt.

PPS Går det att ta i ur motor om man har 60cm höga pallar eller vill man göra det med bilen stående på sina däck?

Link to comment
Share on other sites

---- vilket material (dimensioner) jag bör välja?--- 50x50x2 eller rör går också 40 eller 50 mm tex vattenledningsrör. Vet dock inte vad som är mest prisvärt. 4-kant är ofta lättast att hantera.

---- lämpliga låsbara hjul.---- Clas Ohlson, Biltema, Swedol mfl

--- PS Hur hissar man upp en sjua om man vill ha upp den 60cm och inte har domkraft som lyfter så högt.--- Med musklerna på en eller två person i alla fall om motorn inte är i eller jag har byggt bilen

--- Går det att ta i ur motor om man har 60cm höga pallar eller vill man göra det med bilen stående på sina däck?--- Varför skulle det inte gå? Beror väl mest på vilken takhöjd du har, Är det trångt upp kanske du kan rulla ut bilen och få den blå (eller grå) himlen som begränsning.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...