Jump to content

Göra rent vattenkylaren


Jocke4U

Recommended Posts

Halloj,

Har lite problem att motorn blir lite varm vid långsam körning (stads). Det är väl inte helt ovanligt men tänkte försäkra mig om att kylaren (en gammal MB 190 kylare av "fint skick") är ganska ren inuti.

För att spola ur den, kan/skall man använda något medel? (citronsyra, fälgrengöring, sirap, olivolja,...etc ;) )

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det inte var någon här som tog upp det problemet för nåt

år sedan ?? Jag har ett svagt minne av att det var någon som provade med

en sån tablett man använder till diskmaskiner.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade stora kylproblem för ett år sedan. Iofs berodde det inte på igensatt kylare utan var resultatet av en helt annan händelsekedja.

Om jag minns rätt var det "Thomas" i Blekinge som kom med rådet att pulverisera en maskindisktablett och hälla i kylsystemet.

Jag provade den metoden också, sköljde med rent vatten efteråt flera gånger, att kylningen inte förbättrades hade andra orsaker.

Maskindiskmedel fräter på aluminium (tror jag) så viss försiktighet borde kanske iakttas.

Annars finns det kylarrensningsmedel på OK och andra bensinstationer.

Antas

Ren men knappast fin.

Forts.

Hittade "Thomas" svar på mitt kylproblem:

"En alukylare i samma storlek kyler bättre än mässing och en gammal kan vara full med avlagringar och tappa 50% lätt.

Min veteranbil Sunbeam alpine hade lite problem så jag slängde i en diskmaskintablett och körde nån mil o spolade sedan ur skiten och oj vad ren kylaren blev, nu såg man cellerna utan avlagringar och kylproblemen har inte uppstått nåt mer."

Du hittar en hel del andra förslag på lösningar till mitt problem om du läser "Uppdatering av ett långsamt bygge" sid 5 och framåt.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Bra info och tack, hade ju för mig att jag hade läst nåt men inte alltid lätt att hitta tillbaka :)

..Undrar hur min elektriska vattenpump gillar detta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...