Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu när jag har haft min Dala7 i lite mer än två år. Tycker jag att det är dax för att göra en liten uppdatering på bilen. Den ska den här gången byggas lite mer för bana. Efter att ah kört några gånger på Ring Knutstorp och haft lite olika bekymmer hela tiden så tror jag mig ha hittat en del skar som skall ändras utöver de små sakerna jag har ändrat på redan.

Detta ska bland annat ske.

-Ett nytt elsystem p.g.a. mycket strul med elen och en mindra kabelbrand.

-Bygga helbur bytta till andra stolar och bälten för min personliga säkerhet.

-Ny instrument panel.

-Flytta styrstång och växelspaken för att får bättre körställning och känsla.

-Nya fälgar och däck med spacers.

-Göra om handbroms installationen p.g.a. att besiktningen alltid klagar på min dåliga bromsverkan.

-För bättra kylningen.

-Lacka om den.

post-3485-0-64053100-1335902382_thumb.jpg

Så här så bilen ut när jag köpte den.

post-3485-0-55530200-1335902449_thumb.jpg

Nu ser bilen u så här.

Jag plockat ner bilen och tagit ur nästan hela elsystemet.

post-3485-0-54096500-1335902609_thumb.jpgpost-3485-0-03114000-1335902636_thumb.jpg

Posted

Jo det sant. Jag skulle kanske näma lite om bilen bland annat att det är den först registerade Dala7 och att det är ram nr.4. Jag kommer med mer fakta om bilen sen.

Jag tänkte ock så att ni kanske vill veta lite mer om mig.

Jag är 22 år

Har köpt min första locost

Jag arbetar som elektriker.

Jag arbetar även ideellt på motorbanan Ring Knutstorp genom Hyllinge MS där jag jobbar med Rescue och styrelseärende. Har i år 2012 blivit förtoende vald som adj. ungdom i Södra bilsport förbundet. Är en av de ungdomar som håller på att starta en ungdomsgrupp i Södra bf. Jag fick år 2011 utnäminingen Årets ungdom inom svensk bilsport. Är även mekaniker till den här tävlingsbil http://www.garaget.org/?car=124826.

Annars tränar innebandy.

Ja det är Englundh's gamla bil

Posted

Info om min Dala7

Motor:

Volvo B23 2660cc

97 mm Borrning, 90 mm Slag, Smidda kolvar och balanserat.

Borrat och toppdeckat block, 405 Top med Mirrafästen, K-kam, Slipade vantiler. Weber 45:or med Misab insug.

Växellåda:

Volvo M47 5-växlad

Avgassystem:

Special Grenrör 4-2-1med bandage anpassat för bilen av Timos Motor.

Ljuddämpare Appel Racing.

3" System

205 hk

Hela motorn genomgången och bänkad hos Timos Motor.

420Nm tryckplatta med turbolamell

Bakaxel: Volvo 740, 1031 med lamelldiff

Framvagn: Hemmagjord

AVO Coil Over dämpare ställbara 140/095 med uretan bussningar

GUSS störtbåge

Breddade Fälgar Bak

Däck:

Falken FK451

Bak 245/40/16

Fram 205/40/16

Bromsar:

Volvo 240 ventilerade skivor fram.

Volvo 740 skivor bak

Luisi läder ratt.

Cobra Roadster Seven Stolar

Sabelt 4- punktsbälten

Posted (edited)

Hej Dala 7-kompis. Kul att få läsa om "Fyran". Min första bil är också en Dala 7:a. Är lite osäker på vilket nummer ramen har. Jag tror det är "Tjugo-någonting".

Tråden för den bilen finns här.

Edited by cealm

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...