Hej Locost entusiaster
Mitt namn är Robert ”Robban” Jacob, jag söker Locost / Tiger Avon information och hjälp.
Jag funderar på att bygga något liknande en Locost / Tiger Avon eller annan Lotus Seven "Clone / Replica".
Jag har böckerna: Ron Champions bok "Build Your Own Sportscar for as Little as £250 - And Race it!",
och Jim Dudleys "How to Build Your Own Tiger Avon Sportscar for Road & Track".
Vilken konstruktionslösning är stabilast / billigast och ger bäst: säkerhet, prestanda, väghållning och pålitlighet.
Vill använda denna som grund för ett kunskapsinsamlings projekt, en studie i miljöteknik som ska
bli ett koncept för miljövänliga transporter. Projektet kan kategoriseras som ett utvecklings projekt.
En tanke med detta projekt/koncept, är att försöka göra detta så billigt och enkelt som möjligt utan
att ge avkall på: säkerhet, prestanda, action –detta ska tolkas som kul-faktorn och slutligen pålitlighet.
Som dessutom är enklare och betydligt roligare än andra miljöfordon. Funderar på att i första fasen
bygga en Locost / Tiger Avon elbilsracer, ungefär som "Wrightspeed X1" i artikeln längst ner.
Men nu i första skedet så är min tanke att bygget ska vara så billigt och enkelt som möjligt!
Med detta behöver jag hjälp. Har massor av frågor, t.ex: klarar en Locost av vikten av
2 personer på >100 kg OCH >300 kg batterier m.a.o. 500 - 600 kg?
I förberedelserna för detta miljöprojekt, så söker jag nu: ett nätverk, mentorskap och samarbetspartners.
Undrar även om ni har aktiva medlemmar i Malmö / Skåne, som jag kan träffa, prata med och kanske
rent av få titta på deras Locost.
Lev väl. Hör gärna av dig/er.
Robban.
--
Yours sincerely/Med Vaenlig Haelsning
Robert Jacob
Elbil piskar upp Ferrari
2006-05-13 | Publicerad kl. 08:15
Wrightspeed X1 kan utmana en Ferrari.
Bild 1/1
Wrightspeed X1 är visserligen bara en konceptbil som ska bevisa att elbilar inte behöver vara långsamma och tråkiga.
Med hjälp av 250 kilo litium-jon-batterier, en elmotor på 236 hästkrafter och avancerad drivlina har den inga problem
att slå en Ferrari 360 Spyder från noll till hundra. Under tre sekunder går det på.
Knappt fem timmar tar det att ladda upp batterierna och en laddning räcker till runt 15 mils körning.
I grunden är X1 en engelsk sportbil kallad Atom som Ian Wright konverterat till att gå på el. Än så länge är
det en bit kvar innan en kommersiell produkt finns på marknaden, men med X1 har man bevisat att det går.
Adam Erlandsson
Näringsliv
[email protected]
Hämtat från:
http://www.n24.se/dynamiskt/bilar/did_12640572.asp