Jump to content

Siduna

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    216
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Siduna last won the day on November 3 2017

Siduna had the most liked content!

Reputation

12 Good

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Janne Haglund
  • Ort
    Borlänge
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, jag behöver förlänga drivaxlarna (från Mazda Miata -90) med 70 mm. Kan någon tipsa om firma som kan hjälpa till med att förlänga eller tillverka nya? är det ett alternativ att tillverka en ”adapter” mellan flänsen från diffen till flänsen på axeln eller skapar det ”onödiga” belastningar? -Tokig idé kanske?
  2. Jag hittar ingen märkning på rullen. Finns det någon ”standard” för hur märkningen ska se ut? i värsta fall får jag bygga en ”tunnel” i plåt runt rullen och bältet så de är skilda den motorrummet. Tack för bra input!
  3. Detta ser bättre ut alltså? Vad gäller för en bil med heltäckande kaross (ej cab), om bältet är fäst i motorutrymmet, hur ”tät” måste genomföringen till kupén vara?
  4. Måste rullen och öglan, som bältet löper i, vara ”linjerade” eller kan en ”vridning” av bältet vara ok? Skickat från min iPhone med Tapatalk
  5. Eller med en slirkoppling. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  6. Finns det något som hindrar att man använder en kuggrem istället för någon typ av friktionsrem för att driva generatorn? Trubbel om generatorn skär?
  7. Om man kompletterar med lampa enligt länk nedan (position- och fjärrljus) skulle det då bli godkänt? Får man ha två ljuskällor för fjärrljus/helljus på var sida (4 totalt) som det då skulle bli? https://www.lumise.se/extraljus/led-fjarrljus-med-positionsljus-90mm-90mm/p/3003000577/
  8. Buren börjar ta form (punktad) Skickat från min iPhone med Tapatalk
  9. Jodå, energin att komma vidare i bygget börjar infinna sig… Har beställt turbo och är snart klar med punktering av ”bur”. De flesta delarna till motorn är i garaget också. Räknar (återigen…) med att nu tar bygget fart igen. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  10. Det löste sig med kammarna förresten.
  11. Hej, Jag ska montera adaptrar till kammarna för att kunna montera justerbara drev, men jag har ingen press. Finns det någon i Borlängetrakten som har en "verkstadspress" som har plats för en kam till en Hayabusa?
  12. Grov utgående axel med ”custom” bussning. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  13. Nähäpp…. Blev att limma bussningen som följde med axeln på en ”pinne” i svarven, grovkapa med vinkelkapen och slipa in med en rak tryckluftslip monterad i en stålhållare…vips så har man gjort en slipmaskin av Torshällasvarven! Skickat från min iPhone med Tapatalk
  14. Jag fjuttade på ett gäng briketter och la i bussningen. Tillförde sedan luft (syre) med varmluftpistolen tills temperaturen bedömdes vara väl över 800 grader. Slängde sedan ned bussningen i snön för att kyla snabbt. Jag bedömer att hårdheten blev tillfyllest.
  15. En annan fråga: Har hamnat i ett läge där jag gjort en bussning på utgående axel som ska täta mot packboxen utanför lagret för utgående axel. Är det, men tanke på läckagerisk, nödvändigt att härda den? Egna erfarenheter?
×
×
  • Create New...