Jump to content

smk

Forumdeltagare
  • Posts

    29
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About smk

  • Birthday 02/11/1974

Contact Methods

Profile Information

  • Plats
    Tibro

Profile Fields

  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. smk

    Bygga i Thailand

    Såg en sjua hos en bilhandlare på sukhumvit road när jag var nere så dom finns allt där med :) hmm men fick inte provköra iofs lika glad för det trafiken är inte den roligaste :icon_blink:
  2. 3 serien har ju en klump och drivaxlar så visst kan man bygga A-armar av det hela
  3. nu skall vi se om skallen är med en pajsare har fel på sin bil du fixar felsökning och låter tomten knalla till ett billigare ställe för att tjacka på sig reservdelar vilka inte fungerar men era (orginalpryttlar?) funkar och tokfan lackar ur på dig ? hmm skit i o sova med bössan skjut den lille skiten med rådjursladdat i ändalykten och klubba hans dkw omedlelbart med yxan i ren barmhärtighet eller be han flytta till min gata i stan så lär han inte bli långlivad (flinar se tidigare inlägg av mig) stå på dig mickebo
  4. Ehum förlåt men mordhotad låter inte vidare kul och av vänner? det låter en aning sinnes
  5. Får grattulera till kotten
  6. om jag inte minns fel så förvärmer man drivaxeln innan svets och har en mycket kraftig v formad fog som byggs upp och efter svetsning en lång avsvalningsperiod i tex sand har för mig jag har sett en artikel om det i wheels eller power när de byggde rod och använde jaguars bakvagn hann inte kolla denna sidan men kanske finns någon matnyttig info http://www.brianesser.com/info/drive.html
  7. http://www2.blocket.se/view/3405048.htm?ca...&l=0&c=1&city=0 för de som vill ha en 240 som donator
  8. veta vad man skulle kunna använda för sprängkåpa och växellåda till en sådan liten krabat
  9. smk

    Bra jobbat...

    mycket starkt gjort en väl värd eloge till alla deltagare :notworthy:
  10. elfa kallar stigningsmätaren för gängtolk såg jag precis så kan nog kalla dom båda delar (är nog min yrkesskada som gör sig gällande)
  11. man kan få måttanpassa de mindre "plåtbitarna" genom att slipa ned ryggen lite om det är en väldigt liten gänga som skall kollas har sett en del tätt fina exemplar som tydligen bara var tänkta för att användas på bult för de finaste stigningarna var "plåtbiten" i samma storlek som de grova stigningarna
  12. gissar på att det är en massa stansade plåtbitar med olika stigning som följde med en gängtolk skruvas i gängan och är specifik för gängan tex m18*1.5 vilken brukar ha en stopp och en gå (hmm börjar nog bli miljöskadad av jobbet) dvs att du behöver ett skjutmått för att mäta diametern på gängan en tabell över gängor med stigning plus inner och ytterdiameter plus de stansade plåtbitarna för att kunna identifiera stigningen sen är det att slå i tabellerna för att få reda på vad det är för gänga som har diameter X och stigning X damn nu börjar man bli en riktig polis *flååååt*
  13. En stigningsmätare är nog på sin plats Köpa en gängtolk blir nog lite väl Highcost Hmm ett vettigt skjutmått är oxå bra att ha och en tabell över gängor inklusive stigningen
  14. smk

    *MORR*

    den pajken kunde få en anställning här i mina kvarter med det samma så kanske slöddret skulle styra upp sig en aning
  15. smk

    Elektrolys

    En variant är att använda en zinkplåt och 10% natriumhydroxidlösning (kaustiksoda) som värms upp till ca 50-60 grader så processen startar (fungerar som ett NiFe batteri) Det som händer är att det kommer bildas vätgas som är reducerande på oxider. På kraftigt rostiga detaljer kommer det behövas en yttre strömkälla (slipa rent en fläck så man kan fästa tex en krokodilklämma med bra kontakt) en batteriladdare kan användas. Koppla en 12v 15-20W glödlampa i serie på antingen plus eller minus för att hålla strömen nere och kör laddaren på 6v. Detta gäller vid små föremål som tex skruvar tändstift mm. Minus till föremålet och Plus till zinkplåten (fungerar även med en offeranod till tex en båt). Tänk bara på att anoden måste ha lika stor area som föremålet som skall avrostas. Idealet hade ju varit om man tex kunde avrosta en tank invändigt med denna metod men den faller oftast på just detta med arean på anoden. Om ni provar detta tänk på att det bildas Vätgas (knallgas) som är mycket lättantändlig så hålls utomhus eller i mycket väl ventilerade lokaler En liten brasklapp hårda detaljer tex fjäderstål och liknande kan drabbas av vätesprödhet misstänker man detta så kan man väteutdriva detaljen genom att snällt låna frugans/sambons ugn i ca 2-4 timmar och "baka sina bitar i 200-250 grader"
×
×
  • Create New...