Jump to content

guldgroda

Forumdeltagare
  • Posts

    266
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

guldgroda last won the day on October 11 2020

guldgroda had the most liked content!

Reputation

77 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Fjaestad
  • Ort
    Lund
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1,841 profile views
  1. Precis. Går nåt sönder mer lär jag märka det. Och lossnar epoxin så vet jag av erfarenhet att det börjar ryka. Kom dock inga stora mängder, oljenivån var fortfarande med råge godkänd trots att jag körde motorn flera km med hålet. Är inte orolig för motorn alls eftersom jag ändå ska byta den sen, men vill såklart Inte bli stående på motorvägen eller liknande ställe... 😊
  2. Har lite delar till avgasrör som jag inte kommer få användning för. Nån som vill ha dom? Kommer annars slänga dom nästa gång jag åker förbi återvinningen!
  3. Kan nog vara smart att köra en tur i närområdet först och se om ful-fixen håller ihop. Är ca 4 mil dit jag ska förvara den. Här nere ska det vara 10-14 grader kommande veckorna, men man får nog klä på sig rejält. Jag har inget i komfort-väg på bilen.
  4. Plockade av avgasrör och inspekterade lite noggrannare. Hittade även delar av det som lossnat: Rengjorde ordentligt och tryckte dit lite epoxi-kitt: När jag hade grenröret av passade jag på att linda from delar jag inte kunde komma åt när jag försökte linda röret fast på motorn. Kollade oljenivån och sen provstartade. Gick som den brukar, dvs godkänt. (Halvkass komp, tändning inställd på halvchans och dåligt i justerade förgasare). Inga konstiga missljud eller annat. Lät gå 10-15 minuter tills vattnet från avgasbandaget ångat bort. Rykte lite från kvarvarande olja på grenröret men blev mindre och mindre tills det på slutet var nästan noll. Ingen tendens till läckage vid lagningen. Vad tror ni? Vågar man köra den till sin vinterförvaring? /Gustaf
  5. Ja, det blir motorbygge. Ska dock försöka göra en riktig fulfix på motorn som sitter i och sen försöka ha denna motor färdigbyggd till sommaren. Grejerna ligger uppe hos min farbror i Lidköping nu. Inte bestämt helt men skulle tro att vi åtminstone gör allt förberedande arbete där. Får se hur vi lägger upp planen. Första moment blir iallafall att kolla av status på alla delar, mäta upp allt etc. Riktigt sugen nu att börja bygga garage här hemma... Kanske får ringa banken på måndag 😅 Mvh Gustaf
  6. Nu har jag köpt på mig en Pinto-motor i delar. Ett 205 block borrat till 92mm med Mahle-kolvar och stakar från en Saab 99. 2 portade toppar med större ventiler (44,4/38) och Kent RL32 kamaxlar. Utöver det en del andra grejer såsom justerbart kamdrev, insug för Weber 45or, tändsystem, packningar, bultar, vipparmar etc etc. Gustaf
  7. Tjena... läste din tråd. Har en Pinto stående, lite okänt skick... men gick när den plockades ur. Hör av dig om intresse finns, andra sidan Växjö från ditt håll sett. Med vänlig hälsning, Patrik patrik.larsson@elitfonster.se

    1. guldgroda

      guldgroda

      Tjena!

      Absolut intressant. Vad hade du tänkt för den?

      Mvh

      Gustaf

    2. Patrik

      Patrik

      Hej... tack för ditt svar. Har det lite tjockt idag, så återkommer imorgon. Den har förgasare... /Patrik

    3. Patrik

      Patrik

      Godmorgon... ursäkta sent svar, var å flyttade sonen igår... så det tog hela dagen. Motorn har stått några år i garaget, köpte den av en locost byggare som skrotade en sierra. Sierran hade gått i hans släkt, så det går nog fråga honom hur statusen var då, har lite kontakt med honom då och då. Han är nog med på forumet oxå. Minns inte om det är ett 205 block, men det kan jag kolla. Var vid det tillfället mest ute efter v.lådan, men han ville bara sälja hela paketet. 

      Kan 800:- vara skäligt pris...?

      Med vänlig hälsning, 

       Patrik 073-3311922

  8. Har hittat denna i malmö. Kan man på nåt sätt se på modellåret etc ifall det är höggkomp och 205 block? https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/FORD-SIERRA/1987_1993/Motor/Motor-Bensin/Alla/ID-44521857/ @tpau @therealpinto Edit: Vad jag kan tolka borde den vara lämplig? Nedan är utdrag från car . info
  9. Absolut kan det vara så. Visste ju inte skicket och planen var ju att köra så länge det håller... Var absolut inga höga varv. Har inte varit över 6000rpm en enda gång. Njae, inga missljud som jag kunde höra iallafall. Och körde ändå motorn ett tag på tomgång samt körde hem den 1-2 km efter detta hände så borde ha märkt av det isåfall. Kanske tyder på att allt sitter där det ska? Isåfall kanske det är nåt annat som lossnat och ramlat ner och skjutits utåt av veven? Ska nog göra som du säger och ta av oljetråget och kika. Ingen idé att spekulera för mycket. Har läst att många använt JB Weld för att plugga liknande hål. Har du nåt annat tips på vad man kan använda? Vågar man svetsa när man tömt på olja? Gustaf
  10. Körde en liten tur idag. Efter ca 2km började motorn plötsligt ryka kraftigt efter en vänstersväng. Inte från avgasröret utan från grenröret. Stannade direkt och öppnade huven men såg inget misstänkt. Körde motorn på tomgång ett tag och tänkte att det kanske är avgasbandaget som ryker. Efter att ha kört tomgång ett tag till så upptäcker jag oljestänk på några kablar och på generatorn och sen ser jag en liten pöl olja på ramen. Kör hem mycket försiktigt med övervakning av oljetrycket. Väl hemma i garaget granskar jag motorn lite noggrannare. Upptäcker efter ett tag vad som ser ut som ett skotthål rakt mellan avgasport 2 och 3 nästan ända nere vi oljetråget. Känner mig inte vid att det sett ut så tidigare! Vad kan ha hänt? En vevstaksbult som ville flytta hemifrån? @therealpinto några uppslag? /Gustaf
  11. Aha, nån typ av träff eller? (Har noll koll som du hör!)
  12. Vilken tid? Ska ut och köra en sväng vid 14-tiden tänkte jag!
  13. Bilen är nu registrerad, påställd och försäkring är tecknad. Flyttade dock till hus i lördags och har rätt många punkter att avklara där inför vintern också... Körsugen!
×
×
  • Create New...