Jump to content

Per Wackt

Forumdeltagare
  • Posts

    396
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.attitudemotorclub.com

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Vaggeryd

Profile Fields

  • Namn
    Per Wackt
  • Ort
    Vaggeryd

Recent Profile Visitors

5,291 profile views
  1. Gött ! Den är färdig :blink:!!! Blev ju kalas ! /Per
  2. Snyggt bygge ! Jag håller själv på och plannerar/samlar delar för att bygga en styrd plasmaskärare. Börjar få ihop det mesta av de mekaniska delarna. Det är linjärstyrningar till den långa axel kvar, har inte hittat något bra (läs billigt) än. Har tänkt att köra remdrift eler kuggstångsdrift istället för kulskruvar. Angående dom runda hörnen. Vad använder du för CAM-program? Det ser ut som om du bara skär i en 90 graders vinkel och inte går förbi hörnet och bildar en trekant. Gör du det så får du ett fullt hörn även på undersidan. Kolla på sheetcam om du inte gjort det innan, har inbyggd funktion för att få fulla hörn samt att göra ingångsradier samt en mängd andra funktioner som underlättar livet. http://www.sheetcam.com/Features/Plasma.shtml Tänker du använda någon THC (Torch height control) senare ?
  3. En tändspole på tradera. http://www.tradera.com/Tandspole-Opel-Vectra-auktion_301906_127977764
  4. Har en mycket bra turbotrycksmätare på tradera. http://www.tradera.com/Wika-turbotrycksmatare-auktion_302352_127970939
  5. Jag har en vindrutetorkare ute på tradera. http://www.tradera.com/Vindrutetorkarkit-auktion_301915_130031636
  6. Det är en del Land Rover folk som använder sig av http://www.markjenningsab.se för att frakta tunga grejer från england. Jag har inte själv provat och kan inte gå i god för firman, men jag har inte hört några klagomål. Annars så kan du ju kolla med dom stora fraktfirmorna vad som tar. När jag köpt delar från england så har dom kommit med bl.a DHL, UPS, Parcelforce, interlinkexpress
  7. Stort Grattis ! Hoppas att det blir många sköna mil i sommar....
  8. Det vår ju tråkigt ! Hoppas att du får igång bilen hyfsat snabbt så du kan utnyttja den i sommar !!!!
  9. Då verkar det finnas 940 med vanlig axel också. 740 axel ser väl ungefär lika dan ut. Vad som skiljer i bredd vet jag inte. Diffbroms var ett tillbehör på Volvo som man kunde få på vilken bil som helst. Kan alltså sitta på alla axlar det vanligaste är dock bara en vanlig öppen diff. Så antingen får man öppna på locket eller snurra på ett hjul och se om det snurrar på samma håll. Gör det de så har den diffbroms. Snurrar den på motsatthåll så är den vanlig öppen. Men tyvärr så har diffbromsarna ofta fått mycket stryk så oftast är det billigare att köpa en utan diffbroms för några futtiga kroner. Och sen renovera och sätta i ny lamelldiff. Något som talar för det med är att om jag inte kommer ihåg fel så fanns inte lamelldiff till 740 axel utan det satt slungdiff i dom. Däremot Passar lamelldiffen från 240:n. Kolla lite i min byggtråd där står det lite om renovering av bakaxel. Lite bilder på olika difftyper också. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7168&st=0 Ett bra tips på delar och bakaxeljobb är Vide motorsport. Jerry är både duktig, trevlig och sevenbyggare... Han fixade min axel. Det är lite trixigt att shimsa in dreven rätt....
  10. Det beror lite på vilken bredd du vill ha på axeln. 240 är rätt smal överenstämmer rätt bra med bredden på Fordaxeln. Den finns i 1030 och 1031. Skillnaden på dom är diffhusen där 1031 är lite starkare. Men jag tror nog att 1030 funkar bra också på våra lätta bilar. Jag har en 1030 fast av en tredje variant. Med ett aluminiumdiffhus och bultade rör på. Den är rätt ovanlig och satt på 242gt. Den finns det även 1031 med aluhus men dom är riktigt ovanliga och svindyra för dom satt enbart på Volvos Grupp A Tävlingsbilar. Lamelldiffarna är samma i både 1030 och 1031 det är bara drev och lager som skiljer. Sen har vi axlarna från 740 som är lite bredare men samma grunduppbyggnad. Används ofta till lite bredare sjuor. 940 tror jag har någon ledad variant som är uppbyggd helt annorlunda. Men det vet jag inte med säkerhet.
  11. Det gick snabbt... 519 - 2008 ARANCIO NARCISO FIAT / LANCIA Ska det vara...
  12. Jo jag har en solid orange från en fiat -96- Har inte färgkoden men jag kan kolla det med min lackerare. (Kan vara bra och ha för framtiden...)
  13. Helt riktigt det gör säkert jättemycket. Det är så bökigt att få till plåtarna bara, man skulle gjord det direkt innan man satt dit grill m.m :banghead: Klarar din av att kyla saab motorn eller går den varm ?
  14. Håkan du har helt rätt i prioriteringen. Men fläkt är mycket smidigare att byta... :icon_oops: Waterwetter är intressant... funkar det bra ?
  15. Jo och det gör det, över 70 skrev jag men det kanske var lite högt. Men ligger du 30-50 inne i ett sammhälle så ökar tempen. Jag har rätt gott om utsläpp av luften. Har inga sidoplåtar vid hjulupphängningen samt att jag har luftutsläpp på sidorna i bakkant på motorummet. Så jag tror inte att evakueringen av luften är något problem. Jag tror mer på att luften går vid sidan av kylaren, har inga täckplåtar som sluter tätt mot noskonen. Borde man nog fixa. Min nuvarade fläkt är väldigt liten och ieffektiv, står bilen på tomgång så blir den varm därför byter jag den först. Så min åtgärdsplan för problemet är: 1. Ny större fläkt... 2. Avgränsningsplåtar mellan kylare och noskon. 3. Separat oljekyl. Har värmeväxlare på kylarvattnet idag. 4. Luftutsläpp bakkant huv. 5. ??? 6. Byte till MC-motor..... :prop:
×
×
  • Create New...