Jump to content

Skarvning rattstång


Antas

Recommended Posts

När man läser SFRO´s nya handbok är det en solid stång som utgör förlängning av rattstången.

Får man använda ett rör som förlängning?

Röret pluggsvetsas i båda ändar på sätt som anges i SFRO boken.

Link to comment
Share on other sites

På V8an gick jag efter "den lille röde" SFRO-boken, dvs eftersom Rover har samma splines som Volvo 240 tog jag helt sonika och kapade en Rover-axel. Rovers axel var i tum eller millimeter. Nästan lika med rörets innerdiameter, tror det skiljer 0,1 mm skillnaden på Rovers yttermått i tum mot röret innermått i mm. Det var inte mycket som diffade i alla fall.

Hydraulröret som jag använde till förlängning var Hydroscands "bärarmskvalité". Allt välsignat via therealpinto, jag kollade med honom att materialvalen var korrekta. Tre pluggsvetsar med 8 mm (eller om det var 10 mm hål) och genomborrning ner en liten bit i den massiva Roveraxeln.

Så svaret ¨på din fråga blir: Ja, jag har ett "distansvälsignat" rör som skarvning.

Ett skarvat rör som häger lite lagom avslappnat i nosen på en CealmSeven V8.

CIMG3296%20(Small).JPG

Syns även här

CIMG3306%20(Small).JPG

En före(bild). Bild från inlägg 817 sid 17 CealmSeven V8-tråd. Länk #817

100_0502%20(Small).jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...