Jump to content

Pallbockar, Rullställning, Bockar,...


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Undrar vad ni föredrar för ställning att ha bilen/chassit på under bygget/montering. Det finns ju några alternativ såsom:

- Vanliga pallbockar av högre modell (Biltema har nåt tror jag)

- Rullbar ställning. En del kör ju med en ställning som har fyra hjul.

- Bockar av vanlig typ men lite kraftigare

- 4 st pallar ställda på högkant (den lägre) och 2 och 2 sammansatta som två T'n

Rullbart är ju trevligt men kan se problem med 4 hjul och kanske inte så jämnt garagegolv....

Vad använder ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju inte heller världens största garage (ca 4,5 x 7 minus en källartrappa) och kanske skulle vara käckt att kunna rulla chassit åt sidan. Köpte 2 st hjuldolly när jag skulle ha ut SAAB chassit utan framvagn...kanske är en lösning att skaffa 2 st till och bygga en modulär lösning på dom (kan ju vara bra att ha när bilen sova vintersömn....

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag använde ett verkstadsbord med spånplatta på vid byggandet av ramen. Där var, i benen, hål för att bulta fast bordet i golvet, i dessa satte jag bultar med skallen nedåt och muttrar i mellan så att jag kunde väga in det hela.

När ramen var klar så flyttade jag ner det hela på ett par bockar.

Då jag inte behöver flytta runt min ram så har jag inte brytt mig om att sätta dit hjul.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om min bild är till någon nytta, ta den för vad den är.

Vi gjorde allt grundläggande svetsjobb på ett träbord med en 25 mm (eller var det 22 mm?) spånskiva.

När chassit var flyttbart lyfte vi över det till en ställning av vinkeljärn försedd med 4 st friroterande hjul.

Detta för oss en perfekt lösning för oss eftersom vi nu kunde rulla "rörhögen" in/ut i garaget/verkstaden när vi ville. Det var även lätt att flytta på bygget inne i garaget. Hjulställningen tog inte lång tid att få ihop och var verkligen "locost".

På bilden med träbordet syns vår sönderblåsta "tältverkstad" ute på gräsmattan. Nog är det väl fan att ett tält för hela 900 SEK inte tål lite stormvindar!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att en "tältverkstad" á la partytält är VÄLDIGT säsongsbetonad i nordliga Luleå :D Här nere får vi ju vara glada om vi får lite snö i pulkbacken...Ja, kanske.

Jodå en sådan ställning har jag allt haft i tankarna...

Link to comment
Share on other sites

En uponervänd pall med 4 st shoppingvagnshjul För att sedan komma upp lade jag till pallar När jag bygde hade jag nog 3 eller 4 mins inte riktigt Stabilt lätt att flytta pga litet garage samt enkelt att få ner bilen en garagedonkraft och pallbocka.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Ombyggd enpelarlyft för SJ-pallar, lyfter 700kg (eller1000kg om man pillar på hydrauliken), 75-800mm lyft

nån form av lyft rekommenderas å det starkaste, ryggen skall man ju dras med resten av livet, sen så kan den bli en fin arbetsbänk om man blir klar nån gång :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...