Jump to content

Ritningar


dreamcar

Recommended Posts

Hej jag har settat och läst en hel del här men tycker inte jag hittat det jag söker så därför ställer jag

frågorna här...

Jag har byggt ihop en McSorley 7+4 ram.

nu är det så att jag hittar inga ritningar på bärarmar fram

samt inte på nån bakaxel upphängning (4-link) ritning. Vill veta vilken storlek på uniballs

man ska använda också.

Jag ska använda volvo 140 spindel fram.

och volvo 940 bakaxel.

finns det nån som kan hjälpa mej med detta ?? så jag får komma vidare..

mail dreamcar666@spray.se

tack på förhand....

mvh johan

Link to comment
Share on other sites

Hej

Föreslår att du söker på CASIM på forumet. Du skall hitta trådar som behandlar programmet och användningen. Men börja först med att gå till Länk Välj sedan CASIM Area.

Från det programmet kan du tillverka passande framvagn till din bil. Ett mycket bra program!!!

Extra länk till inlägg

Link to comment
Share on other sites

M12 länklager av god kvalité räcker i din fourlink till bakaxeln

jag har samma komponentval som du, 140 spindlar och volvo bakaxel.

Vet dock inte vad som skiljer våra ramar åt, så jag vågar inte rekomendera

mina bärarmsmått

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt lätt att "skicka färdiga ritningar". Bok-chassit mfl har färdiga ritningar till bärarmar men till en 7:4 får du räkna med att konstruera själv. Tack och lov så har Pelle17B fixat CASIM programet . Annars vore livet betydligt svårare.

Det du behöver göra är att bestämma:

- spårvidd fram (och bak)

- ride height (höjd på bilen till underram från marken lastad vid normalvikt dvs inkl förare, fulltank, reservhjul ev passagerare)

- ET på fälgarna

- inom vilka "boxar" som du tillåter CASIM att placea övre respektive nedre bärarmsfästet

- mått på dina 140 spindlar (har du samma typ av 140 spindel har jag måtten till dig)

Undrar om jag glömt något?

Det är inte så svårt att simulera fram en framvagn, skall jag säga som har gjort det rätt många gånger nu så det blivit rutin. Vill du ha hjälp att komma igång och köra CASIM själv? Skicka över tel i tex PM så kan vi höras.

Såg det precis när jag tryckte Spara. Köping, vi är ju grannar nästan ........ 2 mil.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...