Jump to content

Omega 3000 som donator?


esa

Recommended Posts

Funderar på att använda min omega 3000 som donator till mitt Locost-

bygge. Jag har "skalat" upp ritningarna i Ron Champions bok med 17%.

Jag har i princip svetsat klart chassiet sånär som kardantunnel och andra

stag som är beroende av måtten på motor/låda som jag slutligen bestämmer mig för. Är det någon som har byggt på Opel omega och kan dela med sig

erfarenheter runt detta? Mitt chassie har jag byggt av 30x30x2 RHS.

Jag har konsekvent ökat alla mått med 17% och har därför fått en betydligt

längre och bredare locost.

Link to comment
Share on other sites

Är säker på att jag har sett folk använda omega som donatorbil förr. Vet dock inte exakt hur mycket av bilen de använt. Bland annat säljer westfield en speciell sprängkåpa för att man skall kunna använda en opelmotor tillsammans med en ford växellåda.

Men du kan säkerligen använda betydligt mera delar än bara själva motorn, bara du är beredd på mängder av modifikationer. Jag kommer själv att hålla mig borta från fordgrejer så långt det går.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat in spindlarna fram på Omegan, bromsoken sitter framåt och styrarmarna på baksidan. Undrar om det kan vara möjligt att vid montering på locostramen skifta sida så att styrarmarna kommer framåt och oken bakåt som på en vanlig bil (Volvo). Det är ju mcphersson fjädring fram men precis

som på sierran är fjäderbenet bultat så det måste ju vara möjligt att ersätta det med en "svamp"för att montera övre spindelled i som man gör på sierran.

Link to comment
Share on other sites

att skifta spindlarna ger ju inverterad caster och hela spindel måste vridas en hel del för att kompensera detta

lösningen med svampen bör ju inte vara några problem

om du inte vill flytta styrningen så kan du ju ha motorn monterad långt bak men om du planerar att använda 6:an så blir det nog omöjligt

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att använda min omega 3000 som donator till mitt Locost-

bygge. Jag har "skalat" upp ritningarna i Ron Champions bok med 17%.

Jag har i princip svetsat klart chassiet sånär som kardantunnel och andra

stag som är beroende av måtten på motor/låda som jag slutligen bestämmer mig för. Är det någon som har byggt på Opel omega och kan dela med sig

erfarenheter runt detta? Mitt chassie har jag byggt av 30x30x2 RHS.

Jag har konsekvent ökat alla mått med 17% och har därför fått en betydligt

längre och bredare locost.

Hej , använder en omega 3000 som donator till en saab motor .

Totalt sett så använder jag diff , kardan, drivaxlar + hjul lager från en 3000 till en hemma byggd de-dion

vxl låda kommer från en 2.0 (rätt bultmönser till saab spisen) .

Värt att täka på är att diffen + kardan sitter ca 2.5 cm förskjuten åt passsagerar sidan. vilket gör att tunneln får se ut därefter

Själv har jag oxå styrspindlarna bakåt ( 9-3 ss spindlar) och det får precis plats för motorn.

Tror inte du får plats med 6:an där utan att backa hela paketet bra långt.

Sedan känns det som om 3000 6:an är en riktigt tung motor för det hp som den levererar ......

kolla på min bild sida hos error nedan så kanske du kan få lite tips

Link to comment
Share on other sites

att skifta spindlarna ger ju inverterad caster och hela spindel måste vridas en hel del för att kompensera detta

Dessutom kommer styrstagen på spindlarna att peka åt fel håll!

På bilar med stagen bakåt pekar det inåt mot centrum av bilen medan om de sitter framåt pekar de utåt - därför kan man inte så enkelt byta sida på dem.

Sök på "Ackerman" på nätet så får du detta bättre förklarat ;)

Link to comment
Share on other sites

"Hej ,      använder en omega 3000 som donator till en saab motor .

Totalt sett så använder jag diff , kardan, drivaxlar + hjul lager från en 3000 till en hemma byggd de-dion

vxl låda kommer från en 2.0 (rätt bultmönser till saab spisen) ."

har omega 3000 diffen bromsskivorna inne vid klumpen?

hittade en sån bild bland dina bilder

Link to comment
Share on other sites

"Hej ,      använder en omega 3000 som donator till en saab motor .

Totalt sett så använder jag diff , kardan, drivaxlar + hjul lager från en 3000 till en hemma byggd de-dion

vxl låda kommer från en 2.0 (rätt bultmönser till saab spisen) ."

har omega 3000 diffen bromsskivorna inne vid klumpen?

hittade en sån bild bland dina bilder

Nix , har satt dit dem på eget bevåg :)

fram skivor från golf gti:1 som skall jobba ihop med 9-3 ss bak ok.

En sak som kan vara värt att tänka på är att diffen tyvärrr är i gjut järn :( så en sierra diff är nog kanske att föredra ur prestanda perspektiv. Men om man som jag redan hade grejorna stående så ..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...