Jump to content

Kallerman

Forumdeltagare
  • Content Count

    200
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Kallerman

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Fields

  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Jag går och funderar på om jag ska ha kvar min bil eller sälja den. Du kan ringa om det låter rätt: 070 168 3313. Ruta, dörrar osv. finns ju (dina gamla!) om du ska ha en glassbil.
  2. På detta tema stod jag en dag för länge sedan och jämförde Broman's styrlänkage (från ratt till växeln) och kunde konstatera säkert ett halvt kilo i skillnad pga de har rör, och Westfield, iafl på min bil, har en solid stång vilket ju är helt onödigt. Westfield karosserna är aptunga och vi har dessutom dubbelt upp i form av alu-paneler dessutom. De flesta locosts samt Caterham har ju bara en alupanel. Många små saker när ma jämför pryl för pryl på Caterham är betydligt längre utvecklat och "precis" på gränsen och ej överdimensionerat, vilket ju har direkt effekt på vikt. Detta är ju pga mer utvecklingstimmar, längre erfarenher, mer testande och förmodligen fokus på just vikt. Det är snyggt och imponerande, men inte på något sätt omöjligt att åstadkomma.
  3. För att det ska funka med ett komplett drivpaket från tvärställd FWD bara vriden 90° måste du ha en diff med utväxling 1:1 eller väldigt i närheten.
  4. Jag blev ganska sjuk, nån grads feber i nästan två dagar, utöver att det gjorde rejält ont i armen. Det var precis att jag fixade att vara på jobbet, men det verkar variera ganska mycket.
  5. Ja, men det står klart och tydligt i VVFS att det bara krävs en på rambyggda bilar. anser att SFRO besiktningsmännen ska kunna VVFS bättre än oss...sen kan jag hålla med om att det kan vara bra att ha, men det är skillnad mot måste. :whip:
  6. Exakt, huvudet på spiken. Kunskap, pris och tillgänglighet är begränsande faktorer. Vi är olika, jag skulle aldrig acceptera att ha en bil på förgasare, för jag gillar insprutning, det är enkelt, smidigt, bränslesnålt och ger mer effekt. När man har sett hur en delad bakaxel ser ut, är det inte speciellt komplicerat att bygga en. Det är INTE rocket science på något sätt. Alla är välkomna att komma hem till mig och mäta av hur den är gjord för det är inte svårare än framvagnen på något sätt.
  7. Obs det behöver bara sitta på ett ställe i bilar som inte har självbärande kaross (Seven-esque bilar är ju rambyggda enligt VVs defintion)
  8. Jag har delad bakaxel och kommer troligtvis till Tullinge (bor ju i Huddinge). Har dock inte anmält mig för jag vet aldrig hur det ser ut om jag kan förrän ca 2 veckor innan (jobbet....). En av de klara fördelarna med delat är att om man bygger själv kan man anpassa så man får rollcentrum någorlunda lika fram och bak, och därmed får man en ganska snäll och konsekvent bil. Stel axel= rc ligger ju oftast i diffklumpens mitt (såvida man inte experimenterar med watt- eller andra sorters propellerlösningar). Sen därtill fördelen med bra väghållning när vägen inte är helt plan naturligtvis. I slutändan dock handlar det nog mer om hur man är som person, dvs. har man svårt med vetskapen att man har en gammaldags konstruktion och mår bra av att veta att man har full justerbarhet och "modernt" eller är man nöjd med en 8v gjutjärnsmotor, stel bakaxel och generellt sett 50-tals design? Jag är nog av den tidigare sorten, ville helst ha moderna grejor.
  9. Jag har satt fast samtliga mina alu plåtar med borrade och gängade M4-skruvar, samt även limmat med byggsilikon (sån man kan måla över som inte fräter på aluminiumet alltså). På en säsong har inte en enda skruv lossnat, och när jag nu i vinter lossnat en (för att se hur det sitter fast) så satt den jättehårt och fint. Jag är inte orolig en sekund. Fördelen är att jag kan ta bort mina plåtar och sätta dit dem igen, skulle jag vilja, utan att ha rester av popnitar som skramlar runt inne i rören.
  10. De är så tunna (lätta) att de måste stagas bakom ryggen. Görs lämpligt med en horisontell alu plåt bakifrån. Stag är kanske inte att rekommendera då jag misstänker man lär bli spetsad bakifrån om ngt skulle hända.
  11. :D :D :D :hypocrite: :hypocrite: :hypocrite: :whistling: :whistling:
  12. En sak som jag börjat tänka mycket mer på numera i just denna debatt är placering av rollcentrum. En stel bakaxel med t.e.x. panhard-stag får ju rollcentrum i mitten av axeln. Bygger man med dubbla länkar fram med "normal" geometri hamnar oftast rollcentrum fram en del lägre än bak. Resultat är i kurvtagning att bilen kommer transferera mer vikt bak än fram från innerhjul till ytterhjul och man får en överstyrd bil (om allt annat är lika). Vad man gör då är ju att styva upp fram, med antingen hårdare fjädrar eller k-hämmare. Totalt resultat är ju minskat grepp. Detta är ju dock helt teoretiskt och för vanliga människor "oväsentligt" i det stora hela. I slutändan anser jag att det är en självkänsla, om man tycker det är värt lite extra komplikationer att ha en "modern" delad axel eller inte och huruvida man gillar att skryta. Det är alltid roligt för oss med delade axlar att racka ner på de som har stela, så förvänta dig gliringar och lite hårda ord ;) ;) :)
  13. Var hittar jag 3 cm regeln :unsure: m :D h Janne Marlon som besiktade min bil sa något om det, fick dock inge nerslag på det men skulle kolla upp det till andra besiktiningen och om det då var för lite frigång så skulle jag bli tvungen att fixa det :) Men verkar inte vara något som någon vet om... Det är ju bara att fråga SFRO-mannen vilken fälgstorlek det gäller? Det vore intressant att höra svaret, de kan ju knappast påverka om man har 13" eller 17" efter besiktningen, man får väl byta hjul i alla fall ??? Jag har ca 7cm under tråget. Har varit nere på ca 4cm och det är okörbart då det skrapar i när det är minsta hjulspår (på typ motorvägen). Spännande att i 110 höra skrap och jag hörde av följebilen sedan att det slog gnistor om bilen :whistling: som tur är vid så pass plan yta tar bågen under växellådan i, inte tråget (bågen sticker ner kanske 3-4mm under trågets djupaste punkt), men ändå.
  14. Man måste väl ha en sån där "etsande" grundfärg?
  15. När jag besiktigade tänkte jag som så att det är bättre att lägga 5min extra på att ha rätt godkända lampor, det är så jobbigt att besiktiga (ledigt från jobbet en dag, hyra släp, upp på släp, ned från släp, lämna tebax släp) att det inte är något jag vill behöva göra om bara för att jag "cut a corner" med avsiktigligt ej godkända lampor. :hypocrite: Lättare att göra rätt från början. Plus att visar det sig för besiktningsman att man "cut a corner" på ett ställe, hur är det med resten då, och så blir han genast mer noggrann. :blink:
×
×
  • Create New...