Jump to content

Villeit

Forumdeltagare
  • Posts

    6
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Ville Itämaa
  • Ort
    Stockholm
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack igen för besöket! (En sann motivationshöjare!) Det blev ett lärorikt besök och bombade vedde med frågor konstant. Skönt att Stigge hann komma och bjuda på premiärturen i ett seven bygge. Och jäklar vad det gick!!!! Nästan 8000 rpm på pinto motorn och vilket suuuug! :racesmile: tack för turen Stigge! Iochmed besöket så har BEC och Zetec blivit mer intressant som motor alternativ. R1:an låter ju fruktansvärt ballt vedde! Haynes ramen är nog den jag kommer att bygga. Nej nu gäller det att hitta ett garage så man kan komma igång :) Jag lovar att bjuda på garage fika så fort jag har hittat min "man cave" :)
  2. Skall bli ett nöje att se dessa bilar på riktigt! :notworthy:
  3. Oj vilket välkomnande! Känns som att röda mattan har rullats ut :) Vedde - Det vore väldigt trevligt att komma och se ditt bygge och höra lite av dina historier. Bara att hojta till när ni sticker på nästa möte så ska jag se om det går att ordna en lucka i kalendern. Dock har jag bara en Mazda 6:a som är rätt långt ifrån era performance beasts :) I sommar har jag även tänkt att göra ett "studie besök" på Kinnekulle ring runt den 7-8:e Juli och samla lite mer tips och inspiration (Antar att de flesta av er kommer att vara där). lassen50 - Jag tittade på siten http://www.ntsengineering.co.uk/store/index.php?_a=viewCat&catId=6 och det verkar som att det finns en hel del intressanta prylar där! BeLo - Det var ju intressant det där med Zetec / Duratec (Ska läsa lite mer om detta). Passar dessa motorer in i Haynes modellen utan för mycket "customization"? Vilken växellåda skall man ha till dessa? Men å andra sidan om man nu har byggt en bra Ram så fungerar den väl som en grund och så kan man uppgradera vartefter? Jag jobbar mycket i projektform i min anställning och känner att innan jag drar igång detta så kommer jag att ha en projektplan innehållande vilka faser som bilbyggandet kommer att innefatta, vilka delar/komponenter jag skall använda mig av och uppskatta lite mer detaljerat på tidplanen. (Sedan får vi se hur väl jag höll mig till planen) :)
  4. Hej, Med detta inlägg tänkte jag berätta hur intresset för locost bygge kom till mig. Jag vill också varna att jag inte är en vässad bilbyggare eller mekaniker men bilar har alltid varit ett intresse. Så, för mig började med att en kompis till mig visade kitbygget http://www.ddrmotorsport.com/ (tyckte att det lät lite för bra för att vara sant) Jag sökte igenom på nätet för att hitta mer information om paketet, då läste jag på nåt forum att det paketet inte var alls lika bra, tex trianguleringen var inte bra etc. Detta ledde till Ultimas hemsida och började verkligen lusläsa om ultima gtr. Tänk en mullrande v8 i ett chassi på 1000kg mmmm... . Nu var jag in lööööve! :) Läste bla annat Kensons byggtråd på zatzy om hans ultima bygge och ett annat www.ultima640.com (detta byggprojekt var verkligen underhållande läsning, med en video på slutet). Då började jag verkligen förstå att själva byggandet är minst lika häftigt som den färdiga produkten! Sedan så tänkte jag att inte kan det vara möjligt att bygga en sån gatregistrerad bil (iaf här i sverige). Och efter lite mer grävande så hittade jag nåt om 15kw / 100 kg förhållandet. Ja där nånstans dog drömmen om Ultiman :( ...Fast det kanske var lika bra det för totala notan hade säkert landat på minst 500 k Så till min räddning så dirigerade therealpinto mig från zatzy till detta forum. Och vips så går det att bygga något som inte behöver kosta skjortan! Har läst igenom Veddes byggtråd (också rolig läsning, man lever sig verkligen in i bygget :) och även sneglat på ett par andra. Senaste veckan så har jag analyserat vilken locost jag borde satsa på. Har kollat på mcsorley442, haynes roadster, dala 7 och även ett som heter kitcarsweden.com Det kravet som jag har på bygget är att det skall finnas hyfsat tydliga bygginstruktioner (viljan finns men inte kunskapen). Och jag har kommit fram till att Haynes roadster boken med en Sierra (pinto motor och Typ 9 låda) verkar vara det "lättaste" alternativet och tydliga instruktioner.. Man får ju svetsa ihop det själv men farsgubben min har svetsat i 30 år så han kan visa hur det går till! Jag räknar med att det kommer att ta mellan 2-3 år för mig att bygga detta. Det kommer dröja minst tills efter sommaren innan jag är seriöst är igång med något för jag vill verkligen göra alla förstudier ordentligt. Detta behöver jag uträtta som det ser ut just nu. 1. Beställa SFRO boken + Haynes roadster boken och läsa de. 2. Hitta garageplats då jag bor i lägenhet (om det finns någon ifrån Huddinge trakten här på forumet som vet nåt så hojta till!) 3. Fiska fram en lista på minimi uppsättet på verktyg som behöver införskaffas (har ni några tips?) 4. Köpa rör (hur lång tid tar det att bygga ramen tror ni?) 4. Köpa en donatorbil (hittat några kandidater på blocket mellan 7-10.000) Förhoppningsvis blir det studiebesök hos en bekant som har en v8 locost i helgen :) Vad tror ni om det här? Är det verkligen genomförbart? // Ville
  5. Vad bra, då blir det ett stop där under semesterturen!
  6. Vad kostar det för "vanligt" folk utan bilar? Försöker lura med mig familjen på detta så man får lite motivation och kanske lär sig några tricks för hur man skall lägga upp ett locost projekt :)
×
×
  • Create New...