Jump to content

steve

Forumdeltagare
  • Content Count

    14
  • Joined

Community Reputation

0 Neutral

About steve

  • Rank
    Member
  • Birthday January 10

Contact Methods

  • Website URL
    http://stevesescaperoute.blogspot.com/

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Interests
    My kitcar!

Profile Fields

  • Namn
    Stephen Claw
  • Ort
    Tullinge
  • Locost-status
    Har byggt locost
  1. När jag sa "Sympatisk" menade jag en som förstår begreppet amatör byggd bil. Dekra underkänt min bil vid registreringsbesiktningen eftersom jag inte hade svetsat rammen själv även om SFRO sade att det var ok. Jag var tvungen att överklaga beslutet till transportstyrelsen. Jag tror att transportstyrelsereglerna som de är i dag lämnar mycket upp till individuell tolkning. Mycket beror på den man som testar bilen. Från vad jag har hört från mina engelska vänner som har byggt bilar den engelska IVA är en mycket mer komplex och grundlig test, men ger betydligt mindre utrymme för individuell tolkning. Det finns ingen tyngd till hk gräns heller. Jag säger inte att Sverige bör införa samma tester jag säger bara att de ska försöka ta bort risken att någon misstolkar.
  2. Min 318IS motorn är från 1998 DOHC 16V E36 M44 motor standard 140hk. Kompressorn är från en Mini Cooper S. Med en något längre chassi M3 motor passar mycket väl. BMW delar är också ganska billigt. Jag valde 4 cylinder för bränsleförbrukning ;-) , vikt och mindre komplex än M3-versionen. Jag får mellan 0,7 och 1,0 liter / mil, även med kompressor.
  3. Jag har samma motor lagt till en kompressor bara. Kanske de inte märker det! Kan någon rekommendera en sympatisk bilprovning?
  4. Jag kontaktade SFRO kille som från början testade min bil. Han sade att när det gäller en amatör byggt bil man inte kan öka effekten, även med 10% (Max är 15kW/100kg tjänstevikt). Min vikt-hästkrafter förhållandet var redan vid gränsen. Jag ska fråga honom om jag kan öka vikten på bilen eller kan jag helt enkelt koppla bort fläktremmen till kompressorn före varje besiktning, eller om det finns ett annat alternativ. Jag vill inte ta bort kompressorn och sätta tillbaka den ursprungliga insugningsröret varje år.
  5. Hej, jag har också min första kontrollbesiktning i september / oktober (registreringsbesiktning sept 2011). Sedan dess har jag gjort ett litet tillägg till min BMW 318is motorn genom att lägga till en kompressor. Det nämndes i en tidigare thread att ramen kunde tas bort från kompressorn före varje prov. Men, så jag behöver inte oroa mig varje år skulle jag vilja ha det officiellt godkänd. Hur gör jag det? Hur kan jag bevisa att effekten inte har ökat mer än 10% ;-) ? Om effekten ökar med mer än 10% måste jag öka vikten på bilen? Måste SFRO vara involverad igen? Tack Steve (GB)
  6. Trosa 3.e Jag följa med. Vilken tid och var i Vagnhärad? //Steve
  7. Inget problem, jag är på Rosenhill varje helg! Jag hörde att det finns också ett Motor & Veteranfordonssträff på Westerqwarn varje måndag kväll över sommaren. Jag tänkte åka ditt måndag 16: e och ta en titt.
  8. Är det möjligt att träffas på Rosenhill nu på söndag morgon klockan 10:00? På vägen hem skulle jag vilja gärna se din nya seven John. Mvh Steve
  9. Jag har varit på Sundby Gård för länge sedan, men visste inte att de har ett bilträff på tisdagar - Jag ska definitiv prova. Var det varje tisdag under sommaren? Nifsta Gård, Gottröra? Också varje torsdag? Låter bra, kanske nästa torsdag 19/6. Trosa har också en stor träff varje torsdag under sommaren (http://www.trosaveteranbilsklubb.se/) med live musik ibland.
  10. Hej! Cafe Rosenhill är ett mycket trevligt kafé i Botkyrka som är mycket populärt för motorcyklar, cyklister och många andra transportformer. Jag kör min GKD Legend dit varje vecka under sommarn. Är det någon från Stockholmsområdet (eller var som helst för den delen) intresserade av att träffa på Rosenhill under sommaren och kanske till och med ta en sväng i området. Adressen finns här: http://caferosenhill.se/ Vi kanske kan vara lite flexibel med datum så vi gå när solen skiner. Även har det på regelbunden basis? Vi hörs Steve
  11. Hej, Vet någon var jag kan ta min GKD att få fjädrarna justerade? Jag har ställt in dem så att bilen kör bra men i hög hastighet känns det lite lätt och instabil. Cheers Steve
  12. Hej Björn, Ja, det låter trevlig. Jag har en polare som bor i Trosa faktiskt så jag köra ganska mycket i området Rosenhill, Mörkö, Trosa, Gnästa osv. Jag gärna åka till Trosa en torsdag kväll, var någonstans träffar man i Trosa? Imorgon åka jag med Scania enthusiast gänget till Tyresör, men en annan Torsdag om vädret håller blir skitbra. Ska vi hör av oss innan nästa Torsdag? Cheers Steve
  13. Hej! Det är jag, engelskmanen Steve från Tullinge. Vi har redan haft viss kontakt eller hur? Är du fortfarande intresserad av att bygga en GKD? Efter en hel del långa månader har jag möjligheten att äntligen uppskatta allt det hårda arbetet. Problemet är förstås det svenska sommarvädret! Jag har inte lagt den ”soft top” på ännu så jag måste välja mina utflykts dagar försiktigt. Min blog är uppdaterad med lite bildar osv. om du är intresserad (se ovan) Gör klubbmedlemmar någon typ av utflykter, speciellt rund Stockholm trakten? Hälsningar Steve
  14. Haven¨t built a locost but a GKD Legend with BMW 318IS motor.

    http://stevesescaperoute.blogspot.com/

×
×
  • Create New...