Jump to content

fredrock

Forumdeltagare
  • Posts

    15
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Fredrik johansson
  • Ort
    sundsvall
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Medföljer även torrsump! Lågt oljetråg, oljebehållare samt pump med diverse slang.
  2. Motorn är i detta utförande byggd av mig. Den är byggd för båtracing och där används ingen växellåda så motorn måste vara stark i botten för att orka komma upp ur vattnet ( plana ) men samtidigt ge effekt på topp för att generera mkt effekt och fart. Som motorn är byggd nu sitter "steg 1" kamaxlar som är lite sportigare än standardkamaxlarna samt en rätt så liten ( allt är relativt ) turbo för att just få ett brett register. Det sitter ett ombyggt originalinsug som har långa runners vilket åxå gynnar låg och mellanregistret. Topplocket som sitter på är inte maximalt bearbetat utan har små effektiva kanaler för bra gashastighet och snabb fyllning. För mer effekt på högre varv kan man montera de vassare kamaxlarna som följer med samt det specialbyggda korta insuget som medföljer. Nästa steg är att porta upp den medföljande toppen maximalt samt montera ett större turboaggregat ( en td04 19t passar bolt on.... ). Vill man gå åt andra hållet och få en explosiv motor med sjuk respons och mkt effekt tidigt men lite mindre på topp så kan man montera originalkamaxlar som följer med och montera ett mindre turboaggregat ( tex en td04 13 från volvos lättrycksturbo ). Köparen väljer själv trimningsgraden och är man lite busig bygger man ihop bägge maskinerna. En snäll motor för gata med mkt effekt i botten och på mellanregistret samt en vass maskin för bana och race. Som synes finns massor av delar för att passa just DIG, oavsett vilken typ av motor du söker och dessutom alternativ att testa dig fram och även reservdelar för att hålla igång maskinen imånga år. För att montera motorn i bil behöver man konvertera vattenkylningen ( finns delar ) och hur grenröret passar beror nog på själva bilen. Grenröret som sitter på nu är "rakt ut" och väldigt kompakt utan att ha skarpa böjar som stryper flödet. Reservdelar köps på närmaste Suzuki dealer eller över nätet, det är inga "hokus pokus" grejer i motorn så delar går att få tag på! //Freddan.
  3. Bilder på den potenta motorn: Helt monterad: Topplock monterat och kamaxlar med justerbara drev på plats: O-ringsspår med rostfri tråd för bättre tätning av special topplockspackning: Stödgördel:
  4. Långsamt vet ja inte då officiella rekordet i klass-K som klassen för denna båttyp heter är 78,49 knop! Kul med båtintresse Christer! Men jag är övertygad att du är medveten att de båtar du mekade med inte skulle vara så framgångsrika i offshore som denna båten är byggd för! Men rundbanebåtar är döfräna i sitt rätta element, relativt platt vatten och snäva böjar! Jag kör med ett special Mercruiserdrev och utanpåliggande hydraulstyrning. Tillbaks till Swiftmotorn och saluannonsen så är det absolut en stabilt och seriöst byggd motor med bra effekt/viktförhållande! //Freddan
  5. Filmen är från när vi mappar motorn. Som max under denna repan gasade jag 34% och laddade bara 0.5 bar...... finns mycket kvar alltså! Farten på detta ekipage beräknas till över 80 knop efter justering och test av propellrar! Effekt i motorn från ca 250 hk och uppåt beroende på laddtryck, kamaxlar och val av turbo...... Kom med bud! //Freddan.
  6. Ett litet filmklipp från en testrepa där vi "mappar" motorn!
  7. 25k? Obs: KOMPLETT och turnkey med massor av reservdelar att bygga en till värsting motor eller hålla igång denna i flera säsonger. Räkna vad stålstakar, smidda kolvar, kamaxlar, motorstyrning, motorjobb, Justerbara kamdrev, turbo, ic, mm kostar.......... detta är BILLIGT och ett koncept som fungerar. Köp detta och lägg tiden på din bil, familj eller i soffan! //Freddan
  8. Ett stycke komplett Suzuki swift 16v turbomotor säljes. * Smidd vev, polerad och balanserad. * Smidda kolvar. * Smidda stakar H-profil. * värre kamaxlar med mekaniska tryckare. * Blocket är förstärkt upptill mellan fodren och har rejäl stödgördel i aluminium. * Ombyggt originalinsug med större spjällhus. * Spec grenrör med Mitsu 16T. * Vattenkyld IC. * Megasquirt + komplett elhärva med givare. * Justerbara kamdrev. + massor mer. En "skottsäker" motor byggt för full gas i timtal men endast provkört 20 minuter! Säjes TURN KEY! Till denna maskin medföljer: * ännu vassare kamaxlar. * En extra uppsättning H-profils smidda stakar, NYA. * Ett extra portat topplock komplett. * Ett extra förstärkt block. * Extra vevaxel. * Special insug, litet kompakt. + ännu en komplett motor som inte är demonterad och några lådor med smådelar såsom extra svänghjul, kåpor, std kolvar mm. Denna motor med tillbehör skulle göra sig bra i en "sjua", Finns det intresse? Kom med bud! Tel: 076-7768927 Mvh. //Freddan.
  9. En trimmad Pinto motor säljes för 3000 spänn! Jag har en trimmad Ford Pinto motor som "blivit kvar" från ett Ford projekt jag tidigare haft. Motorn är nybyggd men för många år sedan och tyvärr inte av mig. jag har pratat med tidigare ägaren och även motorbyggaren och enligt deras uppgifter är motorn borrad ( större än 2 liter ) och har nya kolvar och kolvringar. alla lager och packningar skall vara nya samt att motorn skall vara viktjusterad och balanserad. Detta är alltså inget jag kan se då jag inte vill eller har tid att riva motorn! Synliga saker är att det sitter en Schrick trimkam med 274`duration i motorn. Ett extraktorrör sitter monterat. Man kan se att kanalerna är tillsnyggade. Sitter även ny lamell och tryckplatta. Motorn har nytt oljefilter samt är lackad svart. Insug samt förgasare saknas, men jag har dellorto 40 utan insug till salu om intresse finns.... Bilder kan skickas på mms om intresse finns! Säljer motorn för endast 3000:- som "grisen i säcken" då den stått länge sedan montering och jag själv inte kan garantera innehållet mer än det som är synligt utifrån men bara dessa prylar är värda mitt begärda pris! 076-7768927. //Freddan.
  10. Hej pelle! Jag har skickat PM till dig men får inget svar där.... jag vill att du ringer mig, tel= 076-7768927. mvh. //Freddan. PS: detta är väldigt OT så raderas om du lyckas ringa mig ;-)
  11. Hej peter. Kul att du "tagit tag" i prylarna igen efter ditt trista haveri :( Då du inte jagar nå monstereffekter utan mer körbarhet och brett register så kanske du kan plugga uttagen och köra UTAN oljesprut? Tror dina fina kolvar i kombination med en "gatvänlig" mappning ( dvs lagomt fett och inte allt för hög avgastemp ) inte ger behovet av kylning underifrån. På det viset blir det en eventuell felkälla mindre..... //Freddan. PS: Jag bygger fortfarande på tävlingsbåten och inte gjort mycket åt mina motorer ännu tyvärr :(
  12. Jag önskar köpa lite delar till Swift GTI 1300cc 16v. Det jag söker är den nya varianten av insug ( där runnersen är rakare än på de äldre insugen ). Söker även generator med originalfäste samt startmotor. Finns det någon som har trimdelar till dessa maskiner är det åxå av intresse. tele: 076-7768927 Tack. //Freddan.
×
×
  • Create New...