Jump to content

tobbus

Forumdeltagare
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About tobbus

  • Rank
    Newbie

Profile Information

  • Interests
    Kort presentation...<br /><br />* Snart 32 år gammal<br />* Jobbar som säljare av serviceavtal för HP<br />* Gift med 1 son född nov -07<br />* Villa utanför örebro med ett garage i källaren som inte används till annat än att förvara skräp i ...än så länge<br />* Har aldrig hållit på med motorer, men är väldigt händig och lättlärd som tusan... :)<br />* Anser att det borde inte finnas ett bättre sätt att lära sig hur en bil funkar, än att bygga en. :)

Profile Fields

  • Namn
    Tobbe
  • Ort
    Vintrosa
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

1974 profile views
  1. Satt och läste lite om bakaxlar mm. Jag hittade en i mitt tycke intressant version av "4-bar" till bakaxeln. min fundering var hur den funkar i "verkligheten", och om det finns något gör att man bör undvika denna. Tror att de kallade den för en triangulerad 4-bar. Fick med mig en bild från nätet som kanske ger lite mer klarhet... :) Fördelen med detta är som jag ser det att den tar mindre plats, och att man "slipper" panhard-staget, då detta så att säga blir inbyggt i konstruktionen. Funderade även på om man inte skulle kunna göra de "triangulerade" stagen justerbara om man ville genom att mitt på vardera staget kapa staget och gänga dem, och kopplade samman dem med en gängad hylsa. Har för mig att någon här på forumet gjorde en liknande grej på sitt panhard-stag hyffsat nyligen. Tanken var att man eventuellt skulle kunna vid behov justera bakaxelns position. Vet inte om det EGENTLIGEN är nödvändigt men men... det är alltid kul med problemlösning, även om det kanske inte alltid finns ett problem att lösa... :) Men vad tror ni om 4-bar konstruktionen? är det något som är fungerande? med eller utan justerbara stag...
  2. det där om 140-spindlar o stel 740-bakaxel har jag koll på sedan tidigare, men det var just vart man finner en bra delad axel som var frågan. Sierra säger du är bra... Hur är det med scorpor då? Tror att jag kan få tillgång till en kasserad scorpa hyfsat lätt, mer osäker på sierra och taunus... :) Hur är det med övriga Fårrdar? Är det delat som är standard på de flesta fårdar av tidigare modell? I sånna fall får man kanske ta sig en funderare på om man inte ska bygga på Ford istället för Volvo som det var tänkt från början, har ev en Cosworth på gång som skulle kunna få vara donator istället i sånna fall... :)
  3. vet inte om detta är rätt ställe i forumet att fråga men vi gör ett försök o ser om vi blir flyttade... :) Håller fortfarande på att "konstruerar" mitt eventuella framtida bygga i huvudet, så jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska välja för delar. Har varit inne på att bygga med en Volvo 1031-axel bak, men håller dörren öppen för alla eventualiteter... Om jag nu väljer att istället köra på ett par dubbla A-armar även bak, på villken bil av vilken modell hittar man lämpligast en drivlina/diff/bakaxel som passar för ändamålet? Finns det några uppenbara nackdelar med att bygga IRS, förutom att det kommer att ta lite längre tid. Fördelen är ju ändå att hjulen påverkar varandra i mindre grad än vad det annars skulle ha gjort om man bygger med 1031:an, även om man slänger med en antiroll-bar i receptet. Ni får ursäkta om jag framstår som okunnig eller dylikt, men det är faktiskt vad jag är egentligen, vill ju lära mig mer, det är därför jag hänger här och därför jag kommer att börja bygga om det blir av... :)
  4. Vad fick ni för pris och när var det ni köpte dessa? Fick ni det även på standardlängder typ 6m/rör eller fick ni det kapat av dem?
  5. Är det någon i Örebro med omnejd som vet någonstans där man får tag på fyrkanströr av rätt dimensioner för chassibygget? Har kollat runt på diverse bygghandlares hemsidor och inte funnit någon som har rätt sorts rör för ett bygge. Vart har alla alla ni närke-/västmanlandsbor köpt era grejjer? Eller köper alla häromkring färdiga chassin? :)
  6. tobbus

    Svetsning

    Var inne lite på SFRO's sida och läste lite. Såg att när man bygger om en bil till Cab måste man använda 3-fas svets. Är kravet detsamma när man svetsar sin McSorley-ram? Nu vet jag att svetsarna blir bättre med en 3-fasare, men jag har inte tillgång till det i mitt garage, och det är så tråkigt att behöva hyra/låna med följd att man får jobba under tidspress. Och att köpa en 3-fasare är inte att tänka på, min fru vill ha ett nytt kök istället, det vet jag med 100% säkerhet... Köpa färdigt chassi... nej vill ju bygga själv... :)
  7. Två frågor på denna: * Hur mycket bredare är 740/940 axeln än 240 axeln? * Beteckning? Är den diffad eller inte? Och hur mycket tyngre än 240-axeln är den? Vikt c:a på axeln? Vad är skillnaden mellan dessa lådor utom måtten? Antar att det finns en skillnad iom att alla säger åt en att bygga med M47 istället. Finns det några uppenbara nackdelar med M46:an? Annars är det ju inte en dum idé att spara lite på utrymmet i "cockpit", kommer visserligen ev. bygga McSorley+4 men man vet aldrig vem som kommer att sitta på passagerarplats, har några storvuxna vänner så några extra cm är kanske inte så dumt. :)
  8. Ska helt ärligt säga att det var din sida som fick mig att börja intressera mig för ett Locost-projekt... :) så jodå, den har jag lusläst ett flertal gånger igenom, gillar framför allt att det är så extremt mycke bilder, så det är lätt att hänga med på vad det gör... :) Jag har efter ett telefonsamtal med Cealm idag blivit än mer övertygad om att Volvo är mitt val till största delen. Men iom att jag inte hade möjlighet att skriva ner allt medans vi pratade så tänkte jag att jag listar vad jag kommer ihåg så får folk rätta mig om jag fått nått om bakfoten. För ett bra o enkelt bygga ska man använda följande: * Spindlar från Volvo 140 bak och 240 fram * Styrled från Volvo 850 * Bromsok Volvo 740ABS om jag hittar något med ventilerade skivor, (oken kan behöva fräsas lite för att passa) * Rattväxel funkar med vilken Volvo 240/740 som helst, men gärna en högre utväxlad om man ändå hittar någon * Vilken volvospis som helst men man bör hålla koll på vikt vs. effekt för att inte få problem med besiktning * M47 eller M90 växellåda * Volvo 240 bakaxel med eller utan diff... :) Är det något jag har glömt? Typ massvis antagligen... :)
  9. Hej Är grymt ny i forumet, första inlägget någonsin. Har funderingar på att börja bygga en Locost, men är lite fundersam på vilken Donorcar man ska välja. Det som jag funderar på är att de flesta ritningar jag hittat utgår från Sierra eller Scorpio eller dylikt. Då jag är lite patriotisk av mig, och då dessa finns i överflöd på skroten o blocket billigt, vill jag funderar jag på att utgå från en Volvo av något slag. Vilka modeller har bra axlar, tänker främst på bakaxeln men även framaxeln är tänkt att ta från samma bil. ... och fråga 2 Hur mycket, om man behöver det behöver man kompensera i bredd när man konstruerar chassiet? Som sagt verkar de flesta engelsmän bygga på Sierra, och de är de som har lagt ut mest ritningar vad jag sett. Jag har kollat på att bygga en McSorley 7+4... vilka är vettiga "mått" på en sådan förare? Är själv 173cm och väger runt 90 kg... vet inte om jag istället ska välja att bygga "by-the-book" istället. Tack på förhand.
×
×
  • Create New...