Jump to content

Vidar

Forumdeltagare
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Vidar last won the day on October 3

Vidar had the most liked content!

Community Reputation

12 Good

About Vidar

  • Rank
    Member

Profile Fields

  • Namn
    Vidar G
  • Ort
    Malmö
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för tipset! Jocar verkar ha ett ännu större utbud än Carbuildersolutions och även om deras priser är nära det dubbla kan det vara värt att kunna vända sig dit. Har beställt från CBS så får jag väl se hur det går att passa ihop delarna.
  2. Så enkel att jag borde tänkt på det själv. 🙄 Har kikat på carbuildersolutions men eftersom jag inte tänkte rätt så letade jag fel. Tusen tack för tipset!
  3. Hej! Håller på att bygga trehjuling och fick rådet av Luigi på Sfro att byta rattstången till en kollapsbar och det kan jag hålla med om är en klok idé. Hittade en i lagom längd med fungerande rattlås och utan för mycket bjäfs på internet dessutom till ett rimligt pris. Så långt allt väl... Problemet är storleken på splinesen, efter vad jag kan mäta mig till så har axeln som kommer upp från styrstången 9/16" splines och den nya rattstången 15mm (från en Rover) Vad är klokaste lösningen? Har letat efter leder med 9/16" och 15mm men det är så klart ingen standardprodukt. Splinesen
  4. I väntan på diverse delar till hjulupphängningen så kunde jag inte låta bli att skissa lite mer på hur linjerna ska bli. Otroligt lågteknologiskt men ändå ganska bra hjälpmedel för att få ett hum om var saker kan hamna. Får ställa ner den på golvet så man vet var siktlinjen blir, så inte hastighetsmätaren hamnar rakt bakom ratten. (jag vet att inte alla tittar på den men jag har alldeles för långt till jobbet för att ta mig dit utan körkort 🙄 ) Fick besked om den nuvarande rattstången så jag har har beställt en annan, kollapsbar och dessutom med den lyxiga detaljen rattlås. Exakt hur den kom
  5. Fick på däcken och provmonterade motorn, satt som en smäck. Nu kan jag börja mäta ut hur stor luftfilterlådan och tanken för vevhusventilationen ska bli och var andra delar ska sitta. En del av elektroniken ska ha lite kylning men ändå sitta väderskyddat. Började också skissa lite på ratt och instrumentpanel kan se ut. Vill nog ha en rundare ovankant även om det krånglar till tillverkningen av skuttle och huv senare. Prioritet på det här bygget är inte hög fart utan att få något som känns och ser rätt ut. Om jag får tillfälle att bli en bättre hantverkare samtidigt så är det bara bra.
  6. Nämnde jag att det är skönt att bara få skruva ihop utan att först laga en massa rost? 😀 Ska kränga på däcken ikväll och sen får jag vänta lite på en liten hylsa till baknavet som någon tydligen glömde skicka med...
  7. Tack så mycket! Jag får kolla igen med Luigi. Det är fullt möjligt att jag mindes fel... Styrväxeln sitter bakom hjulcentrum och rattstången har en ganska brant stigning uppåt innan den går bakåt så risken för att bli spetsad på rattstången känns inte så hög (iaf jämfört med hur osäkert precis allt annat är i en liten låg öppen bil)
  8. Monterade backväxellådan igår och det gick rimligt smidigt. Så otroligt skönt det är att bara få skruva ihop rena delar och slippa börja minsta moment med att såga bort rost! För att vara engelskt så passar det riktigt fint ihop och känns stabilt. Konstaterade att jag inte fått den hjulupphängning som jag beställt, fick en standard istället för deras "high performance" men är lite tveksam till om jag ska gör mig omaket att byta. Om jag minns rätt (inte säkert) så sade Luigi på SFRO att den var helt ok men när jag läser SFROs bok så står det att kulleder inte är att rekommendera. Modellen
  9. Äntligen! Efter tre veckors föreningar, det var en färja som gick sönder, folk som glömde skicka pallen och när den väl kom till sverige så pajade lastbilen när den skulle göra från deras terminal i Göteborg. I torsdags så kunde jag äntligen hämta ut den och börja packa upp alla delar. Vi konstaterade att man var tvungen att sitta i ramen och göra fåniga ljud. Helgen gick tyvärr åt att hjälpa sambon hålla en kurs men igår kväll kunde jag börja inventera och skruva dit lite delar på ramen. Det ser välbyggt ut, betydligt bättre än om jag gjort det men så har de byggt i drygt fyrtio år. Ra
  10. Plötsligt en kväll så kom det sju mail med tre bilder i varje 🙂 De flesta delarna verkar klara och ska skickas nån gång nästa vecka. Efter en "intressant" kontakt med Ups för några dagar sen så tänker jag undvika dom så länge jag kan. TNT express verkar kunna fixa transporten av en dubbelpall från England till Sverige. Är det någon som har erfarenhet av dom? Tänkte hämta upp på deras närmaste utlämningsställe eftersom de flesta lastbilar verkar tycka att sista biten av vår väg är för smal.
  11. Tack för tipset! Inte lika billigt som en gammal folkamätare men både snyggt och smidigt. Om det visar sig helt hopplöst med den jag har så är det där ett väldigt bra alternativ. I övrigt så väntar jag mest på ett stort paket från England....
  12. Nu blev det ett litet uppehåll... Semester tror man skulle innebära någon slags vila men ofta får man mer gjort men inte alltid det man tänkte. Håller på att måla huset med rödfärg och fönsterfoder med linoljefärg, det ena torkar över dagen och det andra på 3-4 dagar och ska målas i tre skikt. Tur att man har lång semester. 🙂 Har fått hem (trots diverse transportföretags försök att sprida paketen för vinden) motor med tillbehör, hjul, skärmar, ratt och annat smått o gott. Saknas bara den där lilla detaljen som håller ihop allt. Leverans nån gång i augusti. Typ. Det är ju ändå ett engelskt
  13. Har sett dina byggen - mycket fina! Tack för tipset! Kikade på cykeldatorer men kom fram till att jag vill hålla stilen på bygget runt 20-30tal. Kanske inte går så långt att jag skriver ut nya mätartavlor till visarna men på lite håll ska det iaf se rimligt gammalt ut.
  14. Tack så mycket! Tänkte att det var lite för smidigt för att vara sant. 🙂
  15. Hej! Har tjuvläst här på forumet i några år men nu verkar det som den berömda tummen till slut lossnade. Husrenovering är så gott som avklarad (nja, men..) och efter avklarad slöjdlärarexamen så blir det för första gången i livet pengar över i slutet av månaden. Spara dom till pensionen? Jodå, men det finns ju tillfälliga irrationella nöjen också... 😄 Jag är uppvuxen i föräldrarnas Lotus 7 S2 och trivs i små, lätta bilar. Att köpa en Caterham (som tills nyligen såldes via min far som till slut gått i pension) är lite för dyrt för någon som mest vill ha ett trevlig utflyktsfordon. Har dä
×
×
  • Create New...