Jump to content

Vidar

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    33
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Vidar last won the day on January 12

Vidar had the most liked content!

Reputation

27 Excellent

Profile Fields

  • Namn
    Vidar G
  • Ort
    Malmö

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skulle bara prova hur långt jag kom med rören jag hade liggande. Inte fullt så snyggt som jag tänkt mig men fullt dugligt med tanke på bristen på rörkrök. I längden så håller det nog bättre än flexröret jag tänkte använda. Nu blir det lagom avstånd till allt som kan tänkas ogilla värme. Nu blev det ju olika längd på rören - kommer det påverka effekten mycket? Har försöka läsa på en del om det här med avgassystem men det verkar vara snudd på lika mycket hokus pokus och hittepå som ljudanläggningar...
  2. Har för mycket grejer i vägen för att få ett bra mått men hittade ritningen.
  3. Tack! Jag får kolla direkt med sfro vad som gäller för mig.
  4. Kan tänka mig att de inte har samma hållbarhet som riktiga rör över längre tid. Mätte lite igår och det blir nog lagom om jag börjar med en 90 böj och tar flexröret där det krävs mer krångliga böjar för att komma förbi. Nuvarande innermått på rören är ca 35mm (det är dubbelväggiga rör så de ser grövre ut) ca en meter rör och sen knappt en meter ljuddämpare. Jag antar att det är klokt att gå upp lite i dimension när rören blir lite längre? 45 mm ser ut att passa som sen får gå ihop till 48 /50mm?
  5. Kom just in från garaget men ska försöka komma ihåg det imorgon.
  6. Fler funderingar... behöver dra om avgasrören, de går lite för nära stötdämparna i nuläget och dessutom vill jag att de går ihop till en gemensam dämpare på passagerarsidan (utsläpp längst bak, bort från min tinnitus 🙄) Ungefär såhär tänker jag mig: Problemet är att jag inte riktigt har utrustning att böja så grova rör. Hur är det att använda flexrör? De går väl att fixera med svetspunkter och sen linda med avgaslindor så de ser anständiga ut? Duger biltemas till en otrimmad tusenkubikare? Tål de värmen direkt vid cylindern eller ska man börja med en bit vanligt rör?
  7. Toppen! Ska göra några test först så jag är helt säker. För att kunna mäta ut tankens volym så behöver jag bygga en del av den bakre ramen - är det ok att använda biltemas stålrör (Q195) till delar som inte är bärande? (Det är det jag har liggandes hemma just idag) Bakänden kommer inte ta mer än sin egen vikt, Morgan bygger den av askträ och aluminumplåt. Är ju såklart sugen på något lättare än järnplåt men har inte riktigt erfarenhet nog att göra en tank som jag är helt säker på att den är tät. Men om jag få tillfälle att träna så kan det mycket väl bli så i framtiden. Lucka för åtkomst och skvalpskydd låter som en mycket bra ide!
  8. Hej! Har läst lite blandade tips på forumet ang om det krävs en färdig tank till sfro1 eller inte men jag tänker att det är lika bra att göra rätt från början. Eftersom jag inte får köpa färdig tank (se bild nedan) från Triking pga. att det blir för mycket kitcar (plus att jag vill lära mig hur man gör) så tänker jag bygga egen. En vanlig fyrkantig låda utnyttjar utrymmet dåligt utan det får bli något som följer tillgängligt utrymme så nära som möjligt. Tänkte mig vikta och lödda kanter ungefär som på bilden nedan (ursäkta slarvig ritning, gjordes under tiden jag vikarierade för en kollega) Tankmätaren ska placeras i hörnet istället för bra utslag. Tryckregulatorn kom tillsammans med bränslepumpen från Motoguzzi och returen verkar kopplas direkt på tanken. Hur är det med luftning av tanken, det ska väl gå via kolfilter? Glömde rita med det på ritningen. Hittade en post på nätet där de visade hur de gjorde för att få det tätt. Är det här förfarandet godkänt? Duger biltemas 0,7mm plåt eller måste det vara tjockare? (tänker på vikten)
  9. Stiligt! Då kanske jag unnar mig ett sånt senare.
  10. Äntligen blev det jullov och jag kunde sitta i lugn o ro och reda ut elschemat. Mycket annat kan man ta på en stund då och då men med ett schema delvis på italienska och färger som inte riktigt stämde så blev det lite klurande. Så är det den svåra avvägningen mellan att bara fjockla ihop något för att kunna provstarta och göra det ordentligt från början. Nå, alla delar ska ju hitta sin rätta plats och det är väl (oftast) klokast att göra det bra en gång än flera slarviga. Huvudströmbrytare är alltid bra att ha, lätt åtkomlig från förarplats utan att vara i vägen. Behövde fylla på olja men i vanlig ordning så fick tratten inte plats. Bor man en bit från människobyn så är det ibland enklare att bygga eget än att köra in. En bit kopparrör o plåt så löste det sig. Så - batteriet laddat, rätt bensinpump med tillräckligt tryck och lite fipplande så gick den igång. Skönt att veta att man inte bara köpt ett ovanligt dyrt trädgårdsornament utan något som går att använda. 🙂 Säkringar är klokt att ha, heller en extra än att behöva slava senare. Allt ska såklart lindas och snyggas till så inget kan skava eller kostslutas. Började skissa på skivan som ska täcka för baksidan av instrumentpanelen men den får nog göras om tills jag är helt nöjd. En liten lucka får det bli för att komma åt säkringar och kunna underhållsladda batteriet enkelt. Listan med grejer som ska fixas före sfro 1 är fortfarande lång men krymper långsamt och det är ju knappast väder att köra i just nu ändå. (i morse var det blixthalka hela vägen till jobbet, när tom. en Aygo med dubbdäck spinner loss på trean så är det inte bra grepp)
  11. I väntan på nya bromsslangar så byggde jag vidare på (första versionen av) luftfiltret. Ska dit små spännen på sidan som håller ihop allt. Det blir inga närbilder på lödningarna den här gången men jag ser det fortfarande som övning. 😁 Var inne på att bygga även spännen själv men det får nog bli på nästa version... Filtret som sitter i är ett lagom stort från biltema, liten renault nånting. (Sparade artikelnumret tills det är dags för byte) Gjorde fästen till handbromsvajern men insåg halvvägs att jag fick alldeles för lite justeringsmöjlighet så där blev det bara att göra om igen. 🙄
  12. Stort tack för tipsen! Då blir det en beställning i helgen. 😃
  13. Tack för tipset ang Hydroscand, har nu tagit mig samman och betalt medlemsavgiften. 🙂 Bara för att vara på den säkra sidan nu när jag ska beställa nya bromsdelar... Rör i både ren koppar och nickel-koppar är godkända, ren koppar kan ärga lättare men också lättare att böja? Om jag köper anslutningar från t.ex Cbs (https://www.carbuilder.com/uk/brake-clutch-system-parts-unions) är mässing eller rostfritt att föredra? Till bromsarna fram så tänker jag att banjoanslutningar är lättare att låsa fast med en låstråd genom en fläns på oket? (se den fina illustrationen, tänkt låstråd är grön) Något mer jag ska tänka på?
  14. Tack! Om det blir som jag hoppas så blir det nog rätt bra. Inte någon il tempo gigante men trevlig utflyktsbil. 🙂 Det var ju rätt dumt att jag inte kollade kopplingarna innan... Ska be CBS skriva ut en liten varning så fler slipper slösa pengar. Tack för varningen!
  15. Nu var det visst länge sen jag skrev något här. Har småfipplat med en massa delar, bromsar provas in, bromsslangar är monterade men väntar på tre nipplar som var slut i lager, byggt luftfilter, stötdämpare sitter plats, batterihylla (som kanske får flyttas lite) trästommen till stolarna osv. Avgasrören ska så klart inte monteras uppåt, även bortsett från min tinnitus (slöjdlärarbonus) så är det nog underkänt på alla möjliga vis. Sen ska det bäras in ved, lagas mat, isolera garaget, målas och städa inför julen - det är tur att jag jobbar deltid. 😀
×
×
  • Create New...