Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/05/2021 in all areas

  1. Känner att det är dags att kliva ur forumets inaktiva klunga och faktiskt presentera mitt bygge och vem jag är. Mitt namn är Aron Dalemo, jag är 22 år och läser till ingenjör på Chalmers i Göteborg. Jag startade mitt bygge, och även mitt läsande på detta forum, hösten 2019 då jag efter flytt från gård till lägenhet började få abstinens av att inte kunna göra något praktiskt och kom på lösningen: att bygga en egen bil. Detta skulle kräva mycket datorjobb, vilket jag skulle kunna göra i lägenheten. Detta för att sedan göra det praktiska hos mina föräldrar under ledigheter. Vidare har tillgången till Chalmers mekaniska verkstad gjort det möjligt att göra mindre detaljer här i Göteborg. Jag har samlat på mig mycket bilder och upplevelser under mina hittills två år av bygge. Den närmsta tiden kommer jag succesivt att försöka posta det jag gjort hittills. Projektet startades utifrån en budget på ca 100 000 kr med tanken att göra ett fordon som både skulle kunna användas på bana och på landsvägar. Tanken landade snart i att ta ytterpaneler från en befintlig bil och kombinera med de mekaniska delarna från en ytterligare annan bil. Den mekaniska donatorn blev efter mycket undersökande en Jaguar S-type från år 2000, då motor, låda, diffrential, drivaxlar och styrkomponenter kunde tas från denna. Den estetiska donatorn var svårare. Kraven var att donatorn skulle vara billig, unik och liten, samt gärna från 80-talet. Men efter mycket om och men föll det sig att den optimala bilen var en Volvo 480. Denna bil uppfyllde alla krav och jag råkar även vara uppväxt i en sådan bil. Jag vet att denna bil är en vattendelare, den är både estetiskt och mekaniskt ifrågasatt. Men jag tycker att bilens udda aspekter är charmiga samt att denna bil i racingkläder (tänk er b-grupp-look) känns väldigt attraktiv. Vidare är den dåliga mekaniken inget problem då allt skall bytas mot Jaguarens delar. Jag hoppas ni vill följa med mig på min resa mot detta mål. Detta har länge varit en dröm för mig. Tack alla ni som inspirerar på detta forum!
    1 point
  2. MNR Super Vortx - Hayabusa BEC Super 7 496kg race ready + bensin 200hk sughästar 11500rpm För att se en video av bilen: https://youtu.be/dW4kExAUQxw Mycket fina vägegenskaper. 0-100 runt 3 sekunder. Ett otroligt trevligt ljud och gasrespons. Besiktigad, godkänd och fullt körbar i vanlig trafik. (SFRO kommentarede att detta var den absolut bästa bilen med motorcykelmotor de någonsin stött på). Och självklart mycket kompetent på bana. Byggd på bara nya delar. Två stycken ECUer. En 100hk för gatbruk och en 200hk för bankörning. Gott om vridmoment och bra kopplingskänsla gör bilen lättkörd, vilket annars är den vanligaste kritiken för bilar med motorcykelmotorer. Extrem bil som erbjuder mycket körglädje, med ett vikteffektförhållande som gör den svårslagen i acceleration och när det börjar svänga är det inte mycket som har en chans. Prestanda i förhållande till pris är helt oslagbart. Chassi: MNR Super Vortx (deras finaste och lättaste chassi som är välbeprövat och vunnit många tävlingar) Pushrods fram med aluminium cranks Länklager använda i hela hjulupphängningen Ovala rör i a-armarna för minskat luftmotstånd LSD diff Mekanisk backväxel Raceleda R16 billet 4-kolvsok i aluminium och aluminiumspindlar fram Aluminum 2-kolvsok bak Motor: Hayabusa Gen2 1340cc (köptes ny) Nova racing torrsump Davies Craig elektrisk vattenpump med elektronisk styrning Quick shift star Mekanisk paddelväxling (mycket trevligt, känslan av att växla på riktigt utan att släppa ratten) Flatshifter system (installerat men aldrig använt, gör att man kan hålla fullt vid uppväxlingar och blippar automatiskt gasen vid nerväxlingar) Tig-svetsade rostfria headers Övrigt: Race Electronics Dash2 instrumentering AEM bredbandslambda Tillett kolfiberstolar Sabelt 6 punktsbälten Aluminiumbult på alla lämpliga ställen Compomotive fäljar med Toyo R888 däck Helt klart min drömbil, men måste nu tyvärr sälja den pga av husköp. Köpte den som ett rullande chassi 2015, registreringsbesiktigades 2016-09-12 och sedan dess har jag fortsatt förfina bilen. Mätarställning: ~100 mil Super Seven, Lotus Super 7, Caterham, Locost, Racingbil, Tävlingsbil, Trackdaybil, Banbil, Banracing, Banracingbil, Sportbil
    1 point
×
×
  • Create New...