Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/07/2018 in all areas

  1. Jag har lurkat här som medlem sedan 2011 och innan dess ett antal år. Har velat bygga/äga en locost el. liknande i säkert minst 15 år. Hade en vision om att bli klar med något innan man fyller 40 och för någon vecka sedan öppnade sig en möjlighet då Ctrl här sålde sin Wankel RS som i sin tur är byggd av Swompa här på forumet. Bilen hämtades igår och står ni i faderns varmgarage. Just nu snurrar det 100-tals frågor men jag skall försöka sortera efter hand. Har redan fått kontakt med Swompa och har kontakt med förra ägaren, vilket är extra kul. Kort om mig: levt ett liv kring fordon sedan barnsben, farsan har haft allehanda fordon från Bentleys till Formel Ford. Följt med farsan när han kört Formel Ford och klassisk racing. Skaffade första bilen när jag var 16, en MGB GT -66. Den såldes till förmån för plugg och därefter skaffades mc, en Aprilia Motó 6.5. Skaffade en Volvo 1800 ES-72 och körde med i några år. Mc:n och Volvon såldes med tiden. Bytte till mig en Yamha FZ750 -86 mot en projektor, gjorde därför en resa med snubben jag bytte med till Isle of Man och Skottland/England 3 veckor. Mc:n stals och löstes ut. Startade ett rally för gamla bilar ner till Belgien för något år sedan. Vårt lag skaffade en Citroen CX 2400 Super -80, som jag är delägare i. Vi vann vårt eget rally och vi har kvar bilen för att jäsa runt i sommar. Har alltid velat ha/bygga locost, men inte haft ett bra garage. Flyttade för ett år sedan till ny bostad, detta också utan garage. Jobbar med projektledning daglidags, är utbildad (industri)designer. Bilen: Jag ser projektet som en flerstegsraket. Här finns mycket att fixa med, framförallt om man vill nå min vision hur den skall se ut. Men en sak i taget. Första steget är att identifiera status på motorn som visar sig att ha lite tråkiga symptom. Om man mot förmodan skulle få snurr på motorn i år så kommer jag att köra lite med bilen och känna in hur den funkar. Motorn är en wankel från en Mazda Rx7 FC, en 6 portars NA-motor på c:a 150 hk. Just nu så blir det övertryck i kylsystemet samt att det kommer viss oidentifierbar rök ur avgassystemet. Förra ägaren har inte kört motorn länge på grund av symptomet, så därför vet jag inte om den lilla rök verkligen är något att ta fasta på. Målsättningen är att ta ett kompprov, vilket görs med en dyr kompmätare eller på ett speciellt omständligt sätt. Dessutom kan man köpa ett kit från USA för att trycksätta kylsystemet och se huruvida om det finns någon läcka där. Oron och nuvarande diagnos är att det troligen är en läcka i kylsystemet(mellan skivorna) och att avgaserna går ut genom kylarvätskan. I sådant fall måste motorn delas till stor kostnad. Först efter dessa diagnoser kan jag ta beslut om: Byta till annan liknande beg. motor (var hitta till rimligt pris och hur länge kommer denna att hålla?) Byta till annan renoverad och småtrimmad motor (riktigt dyrt och hur länge håller en sådan motor?) Byta till trad. 4 cylindrig motor, typ Duratec. (Kräver regbesiktning och ombyggnation, vilket är omständligt och tar tid, samt förtar lite av byggets karaktär). Nåväl, nu skall jag inte gå händelserna i förväg. Först skall det provas lite.
    2 points
×
×
  • Create New...