BeLo Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Hej! Efter att ha kortat min Sierra-kuggstång 222 mm behöver jag nu förlänga styrtagen med ungefär samma mått. (Hälften på var sida förståss). Jag har för mig att jag någonstans sett färdiga stänger med in/utvändig gänga som bara är att bulta på!?! Någon som kan tipsa mig om var detta finns? Alternativa metoder? All skarva med en svetsfog känns riskabelt!?! Sierran har 4 1/2 varv mellan fulla rattutslag! :mad: Hälsningar, Bengt (Första besiktningen på söndag! Håll tummarna!!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 dala 7 har förlängare till volvo. känner du nån som har en svarv så är dom nog inte så svåra att göra själv. du kan ju titta på dala 7:s hemsida så ser du hur dom har gjort :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted June 7, 2004 Author Share Posted June 7, 2004 dala 7 har förlängare till volvo. känner du nån som har en svarv så är dom nog inte så svåra att göra själv. du kan ju titta på dala 7:s hemsida så ser du hur dom har gjort :thumbup: Dala7's hemsida verkar ha lagt av, så jag kollar senare. Jag hittade (fula) förlängare hos MNRacing till Sierra för 40 pund paret efter att jag lagt ut frågan, men jag skulle hellre gynna en lokal leverantör. Jag inser att det inte vore några större problem med en svarv. Den finns med på önskelistan även i år... Förslag på material? Lagom hårt för att vara starkt utan att bli sprött. Hur har ni andra gjort? Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Jag har satt skarvmuttrar på mina styrstag.. Själva muttern kostade 20kr/st och en meter gängstång M14 88kr (minns inte om det var med moms). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Var köpte du skarvmuttern och gängstången? Överallt där jag har kollat har dom bara haft 12 och 16... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Beställningsvara på Verkstadsservice i Helsingborg. M14 är inte den vanligaste dimensionen direkt.. Kolla med den lokala verkstadsfirman (inte där Svenssons handlar utan där fackmannen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 "Vår" besiktningsman godkände att vi förlängde styrstagen genom att svetsa ett rör utanpå stagen och sedan komplettera med ett 3mm rörstift... Tycker själv att skarvmuttrar ser lite väl klumpiga ut :icon_blink: Dock är rådet att kolla med den besiktningsman som skall godkänna bygget eftersom det verkar finnas ganska varierande krav från olika personer... Kan återkomma med hans verkliga bedömning av skarvningen i morgon - vi har första byggbesiktningen i dag kl 17. Håll tummarna! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Muttern blir inte mycket större än en rörhylsa... alternativt gör man ett gängat rör och sätter där... Är det Andreas Wilson som ska besiktiga? Han är kanonbra, kommer säkert att gå vägen :thumbup: :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Att tänka på om man skall använda gängstång är att de gängstänger som oftas finns till försäljning har en mjukare stålkvalite än bult. Man ska köpa gulmärkta gängstänger för de har 8.8 kvalite, lika som bult. Jag köper endast gul märkta. Roland Wigström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Fanns en anledning till att den kostade 88kr... är 10.9 kvalitet. Där jag köpte den hade de inget lägre än 8.8 men det skiljde så lite i pris så jag tog den kraftigare. Har för mig att det finns en regel med 8.8 som lägsta godkända kvalitet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Förslag på material? Lagom hårt för att vara starkt utan att bli sprött. Ingen som har nått förslag? Jag funderar på att prova med rostfritt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Sierran har 4 1/2 varv mellan fulla rattutslag! :mad: Lösning på det problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted June 8, 2004 Author Share Posted June 8, 2004 "Vår" besiktningsman godkände att vi förlängde styrstagen genom att svetsa ett rör utanpå stagen och sedan komplettera med ett 3mm rörstift... Tycker själv att skarvmuttrar ser lite väl klumpiga ut :icon_blink: Dock är rådet att kolla med den besiktningsman som skall godkänna bygget eftersom det verkar finnas ganska varierande krav från olika personer...Kan återkomma med hans verkliga bedömning av skarvningen i morgon - vi har första byggbesiktningen i dag kl 17. Håll tummarna! :) Har du en bild så att man kan jämföra "klumpigheten"? ;) Hur gick besiktningen? Några tips inför min första besiktning på söndag? Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 dala 7 har förlängare till volvo. känner du nån som har en svarv så är dom nog inte så svåra att göra själv. du kan ju titta på dala 7:s hemsida så ser du hur dom har gjort :thumbup: Jag har Volvo 850 styrleder! ... Då behöver man inte förlänga styrstagen :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Har du en bild så att man kan jämföra "klumpigheten"? ;) Hur gick besiktningen? Några tips inför min första besiktning på söndag? Bengt Har tyvärr inga bilder ännu, och det är inte säkert att jag kan fixa det innan helgen :( Angående vår besiktning: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...ct=ST&f=5&t=995 Tips inför besiktningen är att ta med papper och penna och anteckna allt som besiktningsmannen säger - vi fick många små bra tips ;) Annars var det faktiskt inte speciellt nervöst. Tänk på att eventuella fel som hittas är ju för din egen säkerhet - SFRO är på vår sida och är inga motståndare. De vill hjälpa oss med registreringen av våra bilar! >>Svante Ja, det var Andreas! Mycket trevlig kille. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 Inga allvarliga fel ju... Det med spränghjulskåpan lät som det kan krävas lite jobb. Har inte sett några bilder på länge på din bil.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 Sierran har 4 1/2 varv mellan fulla rattutslag! :mad: Lösning på det problemet? 72 pund + VAT för ett Quickrack var ju inte så farligt, tycker jag! Borde bli ca 1300 spänn plus frakt. Men det var ju RHD, undrar om de har LHD också? Kanske vi skulle fundera på gruppköp av antingen dessa eller motsvarande Escort? Någon som har kolla på om utväxlingen blir lägre eller högre än på sierran om man använder Taunus-spindlar? DVS har Taunusen längre eller kortare styrarm på spindlarna än Sierran? Jag får det till att Taunus-spindeln har 4,63" lång styrarm iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 Jodå, Quafie har dessa även för LHD... Har själv tänkt på detta, så om det är några som är intresserad av ett gruppköp är jag lätt på! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted June 10, 2004 Share Posted June 10, 2004 Jag har Volvo 850 styrleder! ... Då behöver man inte förlänga styrstagen :thumbup: Vad har du skruvat fast dom i förnått då? Jag köpte ett par idag, och inte passar dom 140-spindlana iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 10, 2004 Share Posted June 10, 2004 Jag har Volvo 850 styrleder! ... Då behöver man inte förlänga styrstagen :thumbup: Vad har du skruvat fast dom i förnått då? Jag köpte ett par idag, och inte passar dom 140-spindlana iaf... Det var konstigt .... :blink: Här är en bild på min 850 styrled, 140 spindel och 240 styrväxel: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted June 11, 2004 Share Posted June 11, 2004 Här är en bild på min 850 styrled, 140 spindel och 240 styrväxel: Ja... har dom blivit modifierade av Dala7? Dom brukar visst ändra hålet för nedre spindelleden så att den från 240 passar... kanske har dom ändrat hålet för styrleden också? På mina går konan bara in cirka 4mm, och det verkar ju inte så stabilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 11, 2004 Share Posted June 11, 2004 Här är en bild på min 850 styrled, 140 spindel och 240 styrväxel: Ja... har dom blivit modifierade av Dala7? Dom brukar visst ändra hålet för nedre spindelleden så att den från 240 passar... kanske har dom ändrat hålet för styrleden också? På mina går konan bara in cirka 4mm, och det verkar ju inte så stabilt. Det kan du ha rätt i... Jag vet att den undre hålet för spindelleden är modifierat, men ingen har sagt något om hålet för styrleden!!! Jag tog för givet att 850 styrled passade i original 140 spindel..... Hoppas att jag inte ställt till det för dig med ev, felaktiga uppgifter! Men det dröjer nog inte innan någon reder ut detta åt oss! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted June 12, 2004 Share Posted June 12, 2004 Hoppas att jag inte ställt till det för dig med ev, felaktiga uppgifter! Ingen fara, det gick bra att byta dom. Men jag undrar forfarande över vad som är lämpligt material att tillverka förlängningar av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.