Jonte Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 under huven på insugssidan. Håller på och petar dit allt till insprutningen och nu måste man vara påhittig. För inte finns det mycket plats. Ska försöka komma ihåg att ta kort på röran :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 Du kan ju alltid trösta dig genom att kika under huven på en modern bil, finns inte så mycket plats där heller.... ;) Eller..... Känner en kille som måste ta bort sina headers och lossa motorfästen etc och lyfta sin 427 V8a en decimeter för att kunna byta tändstift.... .... bytte kopplingsvajer precis i min bil och var tvungen att tappa ur all olja och ta bort oljefiltret för att komma åt en skruv. Kostade 600 spänn i olja och ett nytt FRAM oljefilter. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 under huven på insugssidan. Håller på och petar dit allt till insprutningen och nu måste man vara påhittig. För inte finns det mycket plats. Ska försöka komma ihåg att ta kort på röran :D heh jag känner igen d.. jag har lite eller rättare sagt mycke strul med att få insugsröret att få plats under huven.. måste göra nånslags bula i huven tror ja.. off topic: Superswift var du på motorklubbens lotus träff i torsdags? du snacka om att du hade satt spegeln bakom vingmuttern på brooklandrutorna o sen såg ja samma sak här i forumet... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 OT. Jag var där, tyvärr inte i egen bil utan jag åkte med Peter Simons i hans Catherham. :) Vi gjorde arrangemang med backspeglarna på Zaphods bil igår, fungerade även där med annan typ av speglar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 Tipps: Det går att bygga egen plenumkammare som kan placeras lite mer fritt. Ska finnas en tråd där det beskrivs av therealpinto men jag hittar den inte, kan vara på gamla forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 7, 2004 Author Share Posted June 7, 2004 Tipps: Det går att bygga egen plenumkammare som kan placeras lite mer fritt. Ska finnas en tråd där det beskrivs av therealpinto men jag hittar den inte, kan vara på gamla forumet. Har funderat på det, såg nån lösning på locostbuilders förut. Men är det nåt speciellt man ska tänka på (förutom anslutningar) eller kan man bara göra en burk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Tipps: Det går att bygga egen plenumkammare som kan placeras lite mer fritt. Ska finnas en tråd där det beskrivs av therealpinto men jag hittar den inte, kan vara på gamla forumet. Har funderat på det, såg nån lösning på locostbuilders förut. Men är det nåt speciellt man ska tänka på (förutom anslutningar) eller kan man bara göra en burk? åker man sug motor skall man nog fixa till några fina trattar inne i plenumet (tyrbulens) , sedan har jag för mig att jag läst att gärna 2*motor volym i plenumet ( men här får gärna någon hålla med). Fanns en tråd på rejsa om detta för ett tag sedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Letto Det var på det gamla forumet. Det var jag som ställde frågan. Gustaf Menade på att det gick bra att bygga en kammare i stål av lämplig kvalitet och sedan såga av befintligt insugningsrör så man får fyra stumpar. Dessa förenas sedan med den hemmabyggda kammaren med slangar. Kylarslang skulle fungera bra. Lev väl Michael Wänström SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Det ska gå att få till en liten överladdning vid ett visst varvtal om insugningskanlerna har rätt längd. Har läst om det nyss men minns inte var :blink: (det var säkert här). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellman Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 pleneum ... vad är de.. :icon_blink: känner bara till trattar :twisted: rakt ut i de fria lånar bilden från Roadster ser lite råå:are ut.. så ska de byggas på min motor iallefall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 Så ska insuget se ut på en sugmotor ja! :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 åker man sug motor skall man nog fixa till några fina trattar inne i plenumet (tyrbulens) ,sedan har jag för mig att jag läst att gärna 2*motor volym i plenumet ( men här får gärna någon hålla med). 2 X motorvolym är ganska mycket.... På en 2L motor så skulle plenumet vara 4 Liter! Tänk dig 2st 2-liters PET-flaskor...... Mät på några bilar med plenum så får du en hum om hur stort det skall vara. När jag byggde mitt plenum så läste jag en massa "messerschmitt-såärdet". Men till syvene och sist så är det ändå tillgänglig plats i motorrummet som styr. Gamla SAAB 900 har iofs ganska långa runners, men plenumet kan knappast vara större än 0,5 - 1 liter. Jag har en bit 3" avgasrör som plenum. Kolla här: http://hem.passagen.se/peterman63/ Under "Drivlina vecka 2" finns några bilder. Ha det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.