Jocke4U Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Halloj, Skall göra om blinkerskopplingen till standard-reläer istället för SAAB'ens original. Men jag får inte till det bra och behöver inspiration.. - Blinkers skall endast funka med tändning på - Varningsblinkers skall alltid funka (med huvudbrytaren tillslagen) Så då behöver jag ju ett relä som switchar mellan olika matningar men hur skall jag styra detta på bästa sätt? Brytaren har 2 x 3 poler 1-3 är sluten knappen overkad, öppen verkad 1-2 är öppen knappen overkad, sluten verkad Har även en indikatorlampa och denna slinga har en diod så inte den blinkar vid vänster blinker Har gjort nedanstående kopplingsschema. - Hur kan jag styra matningen? - Går det göra bättre och/eller enklare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 13, 2011 Author Share Posted July 13, 2011 Kanske bättre/enklare att helt enkelt ha 2 st blinkersreläer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Klarar blinkersrelät att driva alla blinkers sammtidigt utan att frekvensen blir tokig? Jag använde en knapp från en Volvo 960 någon gång där är relät inbyggt i knappen så inkopplingen blir mycket lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Har du 9000 knappen Jocke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 14, 2011 Author Share Posted July 14, 2011 Gerhard: Det är tveksamt då relät är specat till 42-92 W och jag ligger nog på 96W totalt. Om det blir ett separat relä för varningsblinkers så skall jag se om det finns ett något lite kraftigare. Christer: Nej, har denna knapp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 14, 2011 Author Share Posted July 14, 2011 Har nu testat en inkoppling som nästan fungerar... Kör på 2 olika blinkersreläer, ett för normal blinkers och ett för varningsblinkers. Till detta några dioder för att förhindra backström, t.ex. mellan +30 och +15 när varningsblinkers är på. Men har ett problem. När varningsblinkers är på och spaken står i t.ex. vänster-läge så lyser vänster sida i fast sken (nästan, lite flimmer kan ses). Det är väl inte en jättegrej men tänker ett växlande relä som bryter 49 när varningsblinkers är på så borde det vara fixat. Jäkla komplext med denna skitsak ;)....och ja, jag vet att varningsblinkers inte är ett krav :D PS. Att det bara blev 2 dioder på ena stället var för att Kjell o Co inte hade fler (var ändå i Göteborg på ställen nästan bara för detta)....skulle beställt via internet stället ;) DS. Nuvarande schema: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Nu när du valde två reläer så behövs inte dioderna. Men konstigt om det lyser fast sken på en sida, har du kollat två gånger så att du kopplat så som du ritat? Ta ur det vanliga blinkreläet och kolla ev skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 14, 2011 Author Share Posted July 14, 2011 (edited) Får kolla mer imorgon....nåt är fel ;) Edited July 15, 2011 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 15, 2011 Author Share Posted July 15, 2011 Vaknade tidigt som attan idag och tänker blinkers....upp till "ritbordet" och nu har jag varit ute och testat det senaste. Allt funkar som det skall :) Tack Christer för samtalet igår och lite idé-bollande. Så här blev inkopplingen (möjligt att det går att förenkla men inte nu :) ) Har ett växlande relä som styr matningen. Olastat/normalt så är det +15 och blinkers styr över på +30 när knappen för varningsblinkers trycks in (via ena polen). Den andra polen bryggar mellan blinkersrelä och lampor, tillsammans med några dioder för att inte lampan i varningsblinkersknappen skall blinka vid vänster/höger blink. Genom det växlande relät så spänningssätter jag inte +15 med tändning avslagen och varningsblinkers på. Nu skall det bara kopplas ordentligt och SAAB'ens stora säkringsbox skall tas bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 20, 2011 Author Share Posted July 20, 2011 Som lite info när jag klurade på varningsblinkers etc så hittade jag denna sida. Kanske nån har nytta av infon: http://www.nls.net/mp/volks/htm/signals.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.