Tabac Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Hallå! Ja nu har Racer Historiska Klubben kört sina tävlingar på Gälleråsbanan igen. Jag brukar alltid prata med Jurg Bächi. Han kör sin gamla Opel Commedore med bravur. Intressant att höra han berätta om hur han har byggt sin bil. Nu gällde det luftning av bakbromsar. Han trädde på en plastslang på luftnings-nippeln och stoppade ner den i en plastflaska. Jag fick till uppgift att kolla om det kom luftbubblor i slangen. Det kom inga luftbubblor, bara bromsolja. Men det som var speciellt, var att han hade Special-luftnings-nipplar, som gör att bromsoljan bara kan gå åt ett håll. Då behöver man inte vara två när man ska lufta bromsarna. Man kan vara själv när man gör det. Det här var nytt för mig, jag har inte sett sådana nipplar tidigare. Men det kanske är svårt att få tag i sånt ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Kanske sådana här: http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Braking/Brake_Bleeders/Goodridge_Speed_Bleeder/1711/3680 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Finns på Biltema. Art nr: 19148 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 (edited) Jag brukar ta ur luftnipplarna och ge dom en överdos med kopparpasta på gängan, skruva i dom och koppla på en vacumejektor med slang och helt enkelt suga igenom systemet. Det är ofta det enda sättet att få bort luften från en T-skarv som t.ex. brukar sitta på framgaffeln på en MC där det ofta blir en liten bubbla precis i T-skarven som flyttar sig beroende på om man luftar höger eller vänster sidan. Men med detta sättet funkar det klockrent! :racesmile: Jag har också byggt en lite mer avancerad tryckbehållare med bromsvätska i som automatiskt fyller på behållaren efterhand som man släpper ut vätska, då behövs inte vacumejektorn men man måste ha ett lock till bromsvätskebehållaren med en anslutning på, jag har åkt till skroten och fixat extra lock till de bilar jag haft för det är ju sällan samma... :banghead: Enklast är ju enligt min mening varianten med vacum eftersom det funkar på allt :prop: , men det förutsätter ju att man får tag på en vacumsug av något slag. Luftningsnipplarna med backventil kräver också en omgång fett på gängan för att det inte ska läcka luft via gängan. Edited June 19, 2011 by TonysGarage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Jag luftar som sagts med tryck. funkar alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amoz Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Vet inte om det var på detta forum jag läst om dem tidigare, men jag sparade länken iallafall: http://speeding.nu/categories_listing.php?cPath=56_144 Skulle väl funka, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Jag tycker inte jag får ut all luft ur mina fram-ok. Har volvo 240 ok med 3 (jobbigt) luftningsnipplar. Har kört trycksatt bromsvätskebehållare, men får inte riktigt fart på vätskan. Kanske skulle prova med vakuummetoden på alla tre samtidigt? Lätt löst med t-kors för spolarvätska. Har efter huvudbromscylindern ett t-kors som delar upp höger/vänster, sedan ett t-kors precis innan varje fram-ok, eftersom de har två ingångar. Kanske därför det är svårluftat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Vad har du för tryck Rickard? jag brukar ha ca. 1-1,7bar och det är inga problem alls. Det är inte så att din huvudcylinder är påverkad via pedalen? så att inte kolven är längst bak mot stoppet i h-cyl? För är det så så blockeras kanalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Har provat med upp till 2 bar, vågar inte mer. Man ser att behållaren svullnar lite ändå :) Stången mellan pedalen och huvudcylindern påverkar inte alls, var orolig för det så jag har kollat, men den glappar 2-3 mm i uppsläppt läge. Det kommer bromsvätska, men låååångsamt. Jag vill ha lite bättre sprutt. Huvudbromscylinden är helt ny, men kan ju vara kass ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 är det lika långsamt ur alla nipplar? Det kan vara så att man tryckt ned pedalen utan vätska i och främre kretsens packning stannat i utläge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Det kan hända att jag trampat ner pedalen utan bromsvätska, men bromsarna har fungerat bra innan demontering, så jag tror inte någon packing har fastnat. Innan luftade jag med en kompis och pumpa-håll-metoden. Nu försökte jag lufta själv med trycksatt behållare och det funkar inte lika bra konstigt nog. Ska titta mer på det i helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Verkar ha löst sig, pedalen känns väldigt stum nu :thumbup: Det blev lite blandade åtgärder. Lite högre tryck i behållaren, drygt 2 bar. Luftning av de tre nipplarna per bromsok i olika ordning. Lite mer luftning generellt helt enkelt. Var kanske alla mina T-kors som krävde lite mer luftning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.