Jump to content

kostnad på motor


rug

Recommended Posts

Hej!

Tittar lite på motorer till mitt bygge.. Först var jag inne på en 2L ford zetec, men suget för en duratec blev stort efter jag läst lite mer om den.. Har tittat runt på lite skrotar och fått ettpris på en motor.. 21000 kr plus moms! Min första tanke var "s***n vad dyrt!" Har dock inte hittat så många så det här är den enda prisuppgift jag har än så länge. Jag har dock sett på något engelskt forum att man kan hitta sprillans nya duratec för ca £1300. Det blir ju ungefär samma pris som en begagnad om priset ligger runt 21000 för en skrotat! Jag har ingen erfarenhet av att köpa skrotade motorer i sverige (gjorde det i USA när jag bodde där, och det var ofta väldigt billigt) så någon riktlinje för priser skulle vara bra :)

Calle

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att motorer från RX-7 kan gå på iaf uppåt 12000, och det är ju en mer udda bil. Så över 20000 för en vanlig fordmotor tycker jag låter som rena rånet. :)

Link to comment
Share on other sites

Oj då... priset ovan var utan moms och frakt, så 27000 skulle dom ha när allt var klart.. för en motor som gått 4800 mil :)

Sprillans ny motor skeppad från england med frakt och allt går på 28000. Iofs inget insug och sådant utan vad dom kallar "tuner build". Men det är ju vad man vill ha när man ska bygga på lite :)

Skulle dock nöja mig med en beggad motor för en lite billigare penning.

Calle

Link to comment
Share on other sites

Hej

Svenska skrotare är oftast svindyra på hela motorer, speciellt när man ringer och frågar. Mindre skrotar kan ibland ge bra priser om man kommer dit direkt och skruvar. Men speciellt billigt blir det sällan. Jag skulle inte bli förvånad om import från exempelvis England lönar sig.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tjenare.

Vet att motorn jag har i min bil inte är en normal supersevenmotor men men..... kraft ger den iallafall.

Det är en Volvo 850 GLT motor (femman alltså) på 170 hk :twisted: . Jag fick ge 10000:- för den hos Harrys bilskrot i Malmö.... då var ALLT som behövs inkluderat.

// Staffan

Link to comment
Share on other sites

Tjenare.

Vet att motorn jag har i min bil inte är en normal supersevenmotor men men..... kraft ger den iallafall. 

Det är en Volvo 850 GLT motor (femman alltså) på 170 hk  :twisted: . Jag fick ge 10000:- för den hos Harrys bilskrot i Malmö.... då var ALLT som behövs inkluderat.

// Staffan

Och din T5-motor då? :whistling:

Välkommen hit förresten! :thumbup:

Fick själv betala 17kkr för min Saabmotor från 9-3 inklusive allt (frakt, moms, boxar etc). Dyrare än de flesta, men med bara 4300 mil på mätaren... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

tackar tackar.....

Min T5 motor gav jag 6500:- för...... :hypocrite:

Men då fattades det lite... saknar fortfarande bla luftmängdmätaren men gissar att jag totalt kommer upp i ca 12000:- för en komplett motor. Inte så farligt som man kan tro.... :thumbup:

// Staffan

Link to comment
Share on other sites

Kollade på Blocket för en tid sedan och där kunde man köpa Tex, Volvo b23 FT för mellan 4000-8000 kr komplett med allt!

Nu finns där tex Opel motorer 200 hk + för 1/4 del av vad du skulle få ge!

Saab motorer finns i massor men skick och mil vet jag inget om....

Link to comment
Share on other sites

Svenska skrotar är ju inte kloka !!!! Här har vi ytterligare ett exempel, alldels för dyrt enligt mig.

Jag börjar tröttna på deras priser... det värsta jag har råkat ut för var en servopump till en Golf diesel -93. En skrot i Jönköping vill ha 1500 kr för en sådan som kom från en -92 som gått 20000 mil. Ny orginaldel kostade 1800 kr. Sinnessjukt !!!!

Link to comment
Share on other sites

Saab motorer finns i massor men skick och mil vet jag inget om....

Jo, det finns väll en del. Men nästan alla är äldre än 94:a och det är 94 och framåt man ska ha i Super Seven för att Opellåda ska passa... Har bara sett ett fåtal på blocket och liknande som är från 94 eller senare... De flesta går ju direkt till försäkringsbolagen och vidare till skroten när en så pass ny bil krockar...

så har jag uppfattat det hela i alla fall :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Saab och volvo är kanske lite billigare, men passar dock inget vidare i mitt tänkta kit. Ska leta vidare efter en duratec, men annars en zetec. De borde ju vara billigare iom att det finns en hel drös på bildelsbasen :)

Calle

Link to comment
Share on other sites

Saab och volvo är kanske lite billigare, men passar dock inget vidare i mitt tänkta kit. Ska leta vidare efter en duratec, men annars en zetec. De borde ju vara billigare iom att det finns en hel drös på bildelsbasen :)

Calle

Ta o kika på en alfa motor.

Helalu.

crossflow

dubbla weber el dellorto orginal

snygg

120hk orginal o det passar ju ganska bra att besiktiga med!

klarar att trimmas till 300hk utan vidare

finns adapter att köpa hos mig för 1500:-+moms för att använda volvolåda o sprängkåpa.

pris på motorn 500-2000:-

Oftast sitter den då i en bil me skitfina spindlar o kuggstång som går kanon att använda. Bara att kopiera samma spårvidd som alfan o längd på bärarmarna så går man inte bort sig i vinkel-djungeln heller.

Om du undrar mera om hur den funkar så slå bara en signal så skall jag berätta 073-1816475 Mattias

Eller kika på alfa-seven

(lätt i norrland)

på byggen på g

post-3-1086212485.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har inte hittat fler duratecs :( Men dock har jag hittat zetecs! :) Dom går ju för 4-5 tusen hos de flesta verkar det som... Lite skillnad mot 21000+moms för en duratec i Vetlanda ;)

Blir nog en zetec även om den väger 17 kg mer.. :mad:

Calle

Link to comment
Share on other sites

för dom pengarna får du nästan en Honda S2000 motor ju.... ;)

Alfa motor är nog inget dumt vall..

Jag hade en Alfa Giluetta (stavning?) som var mycket trevlig...

varvillig (7-8k rpm har ja för mig..)

helalu

dubbla dellorto

ca: 140 Hk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...