Jump to content

Farthållarknapp


Antas

Recommended Posts

Mitt stora förtroende för er forumdeltagare gör att jag i min nöd vänder mej till er.

I familjen har vi en Mitsubishi Pajero 2,8 TD -97.

Farthållaren har valt att gå i pension. Det visar sej vid dissektion av strömbrytaren att något har smält inne i den.

Kontaktade Mitsubishi och de vill ha 1313 SEK för strömbrytaren, om detta inte är rån vet jag inte hur rån defineras!!!!

"Bildelsbasen.se" har två strömställare för Pajero. Priset är betydligt normalare, 335 SEK inkl frakt, tyvärr passar ingen av dom.

Min fråga är:

-känner någon av er till någon motsvarighet till "Bildelsbasen.se" i t.ex. England?

-annan säljare av reservdelar av denna typ i t.ex. England?

Antas

Fn manuell framförare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack, detta är rena fyndpriset jämfört med att köpa i Sverige. Måste erkänna att utan detta forum hade jag aldrig sett denna möjlighet.

Försökte beställa nyss men det tycks inte fungera att betala med kort, har säkert tryckt på någon felaktig och obegriplig knapp någonstans.

Måste nog hämta hjälp från grannen i morgon, hon är 25 år och digital till skillnad från mina analoga 64 år.

Kan bara konstatera att mina datakunskaper är mycket bristfälliga. I jämförelse med detta är EU´s samtliga artiklar (lagar) bagateller!

Tar omtag i morgon!

Antas,

som förhoppningsvis inte behöver hålla foten på "plattan" i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- säkert tryckt på någon felaktig och obegriplig knapp någonstans --- Du behöver troligen inte vara orolig alls knappen kommer, fördröjningen beror bara på att firman nu tar krafttag för att tillverka de 3774584963727 stycken knappar du nyss beställde. De kallar in Manpower och alla övriga bemanningsföretag från hela EU-området plus bygger 12 nya fabriker eller om det var 21 stycken. Reprisen där jag hörde den infon kommer på 22 nyheterna ikväll, skall kolla då. Men lugn bara din första delleverans kommer redan på måndag med 204308345 knappar.

Såg också att Nasdaq och Dow Jones skuttade uppåt..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Äntligen!

Nu har jag påverkat världsekonomin!!!!!

Känner mej i samma division som han i Singapore, Liam någonting, som lyckades få banker på fall.

Tur att jag försökte handla på hustruns kreditkort hmmm.....det kanske var därför det inte fungerade.....hon har väl lagt in någon spärr för bildelar. Shit!

Link to comment
Share on other sites

Nick Leeson fällde Barings bank 1995.

Han lever fortfarande fint på den bok han skrev om saken....

Minns jag rätt så sålde han sin kavaj han hade på jobbet i Singapore för över 20000 pund efteråt.....

En sjuk värld är bara förnamnet........

Lycka till med alla dina knappar Antas :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag har lyckats anmäla mej till paypal någonting.

Det är när jag ska göra betalningen med kortet som det inte fungerar.

Detta kommer upp i en ruta: "Det här kreditkortet har avvisats av banken som utfärdade ditt kreditkort. Kontakta kreditkortsutfärdarens kundtjänst om du vill ha information om varför ditt kort nekades."

Kortet fungerar utmärkt i alla andra fall men inte här. Kan det bero på att det är "VISA Electron"? Just "Electron" har jag hört kan förorsaka problem.

För några år sedan körde jag och en kompis runt Östersjön med våra "järnhästar". En av mina yrkesskador är att alltid vara uppmärksam på brottslig verksamhet. Öststaterna är ökända i detta därför tog jag ut ett FOREX kort som "laddas" med pengar, detta för att inte "riskera" olaga uttag från mitt VISA kort. Väl landstigna i Ystad, efter en behaglig sjöresa från Polen, skulle jag tanka "järnhästen". Inte fan gick det! FOREX-kortet var spärrat och tömt upplyste man mej om på macken. Där stod jag med tom tank och inga kontanter! Fick köra på kompisens kort 140 mil tillbaka till Rikets ookuperade område i norr.

Det visade sej att om FOREX-kort skulle fungera måste köpstället vara ständigt uppkopplat på nätet men många bensinsstationer och andra "samlar ihop" dagens kortförsäljning och överför dom sedan till banken under natten. I östländerna fungerade kortet utan problem.

Inte fan upplyste FOREX mej om detta! Iofs stod det i en finstilt bisats på sidan 37 någonting längst ner på sidan. Självklart skulle jag som sysslar med det "finstilta" i yrket läst igenom detta men vem orkar göra det på fritiden! Jodå, jag sa några SANNINGENS ord till FOREX vid hemkomsten.

Bilden är från passagen av gränsen mellan Lettland och Litauen.

Snöslungan väntar på sin husse

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att det blev nya säkerhetsregler för att använda kort på nätet för något år sedan, det är inte

det du drabbats av?!?

När jag handlar med mitt Visa via nätet(har Swedbank) måsta jag använda mig av Swedbanks e-kort.

Dvs. ett fiktivt kort där man matar max belopp som får belasta ditt konto och efter detta räknar e-kortet

fram ett kortnummer, giltighetstid samt CVV/CVC2 nummer som man anväder vid betalningen.

Bara ett tanke/tips!

Hoppas att det löser sig!

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ta kontakt med banken på måndag.

Det verkar fungera smidigast,bäst och säkrast med sedlar ändå.

Nej,nej jag är ingen motståndare till ny teknik, bara luttrad.

Link to comment
Share on other sites

Tur att jag försökte handla på hustruns kreditkort hmmm.....det kanske var därför det inte fungerade.....hon har väl lagt in någon spärr för bildelar. Shit!

Utan att veta mer om vilket kort eller vilken bank så vet jag att mitt Visa hos Swedbank inte går att använda för köp på nätet eftersom banken ogärna tar några som helst risker – jag måste använda tjänsten e-kort.

Link to comment
Share on other sites

Senast jag använde mitt Visa från Swedbank kopplat till Paypal så sa det stopp, alla nättransaktioner måste antingen verifieras med dosa eller vara ekort var förklaringen. Gjorde PayPal helt oanvändbart så nu använder jag inte det mer. Möjligtvis som betalningsförmedlare, alltså PayPal express.

Link to comment
Share on other sites

Puh, det här är nog alldeles för svårt för min analoga hjärna.

Det är nog bara att bita i det "sura äpplet" och köpa den förb...knappen för 1313 SEK från Mitsubishi Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket vänligt av dej.

Jag ska kontakta banken (Nordea)i morgon för att höra varför kortet inte fungerar.

Om banken inte kan ge mej en begriplig förklaring återkommer jag.

Priset är 9.99 GBP (107,60 SEK) inkl frakt.

Detta forum är fantastiskt med sina kunniga och hjälpsamma deltagare.

Antas

Imponerad.

Link to comment
Share on other sites

då meilar du länken på vilken av kontakterna du behöver. och ditt namn och adres så kanske de kan skicka direkt till dig för annars kommer det per automatik till mig, när jag är betalare.

Link to comment
Share on other sites

Thomas du är en ängel och Rohan också!

Var idag på Nordea och försökte få någon förklaring till krånglet. Tyvärr blev förvirringen ännu större, jag gav upp!

Thomas du har ett PM med uppgifterna.

Jag ska senare köpa en koppling till motorn, tänker då försöka få grannen att förklara och hjälpa till vid problemlösningen. Hon fixar det säkert, är ju bara 24 år!

Tack alla ni som har engagerat er i en analog hjärnas prövningar i en digital värld.

Antas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Knappdjä...har anlänt till dessa arktiska trakter och dessutom passar den!!!!

Befraktad av Posten (minns mitt tidigare debacle med Posten!).

Ett stort TACK till Thomas som bistod mej i prövningens stund.

Antas

(nyss hemkommen från gymmet med plågad kropp)

Link to comment
Share on other sites

Antas: ---- (nyss hemkommen från gymmet med plågad kropp) ---- Varför skall du hålla på där. Är inte du tillräckligt vuxen för att förstå ditt bästa? Du klagar ju på ditt val att gå på gymmet eller "grymmet" kanske....

Link to comment
Share on other sites

Hoppet om magrutor överger aldrig människan, man måste ju kämpa för beach 2011.

Kompisen och jag tränar tre dgr i veckan och har så gjort under flera år men inte fan kommer magrutorna ändå! Tog upp det med gymmet och ville framföra en reklamation-det måste ju vara fel på maskinerna! Hmm.....dom skrattade bara och tog inte min reklamation ad notam. Märkligt, eller hur.

Nåja, har hustrun haft den stora förmånen att vara gift med mej i 33+ år tror jag att hon uppskattar annat än magrutor.

Har alltid undrat över vad hon uppskattar hos mej? Iofs har hon många positiva egenskaper att välja bland hos mej, om jag får säga det själv förståss. Har alltmer börjat förstå att det är min eminenta och alltmer välutvecklade förmåga att hålla mej gömd i garage/verkstad som väger tyngst.

Nåväl, knappdjä....är provkörd och fungerade helt utmärkt.

Betänk om jag hade lämnat in (Gud förbjude!!!) Pajeron på verkstad med felsökning och byte av knapp, det hade nog kostat mer än 2 000 SEK jämfört med 105 SEK som blev kostnaden tack vare detta forum och bistånd från sign. Thomas.

Antas

"Inga fortkörningsböter" förare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...