Jump to content

Vilken låda?


jonas2307

Recommended Posts

Hej!

Har förstått att MT75 lådan är i aluminium och en nyare konstruktion.

Innebär det att den är lättare och egentligen att föredra i en Locost?

Är den måhända mycket dyrare och/eller svårare att få tag på?

Har sökt på forumet efter vilka fordar som har diffad axel, men jag lyckas inte hitta info om det.

Hur är det, har alla v6 sierror och scorpor det, eller är det kanske inte så enkelt?

Min gamla sierra som jag har tänkt som donator har inte diffat, så klart....

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

MT-75 är i aluminium men så mycket lättare är den inte. Dessutom är den större utvändigt, nästan hopplös att skruva med själv, och detm är ont om drevsatser. Dessutom blir synkringarna till tvåans växel slitna ganska lätt.

Typ 9 är kanske lite tung och omodern men den är ganska lätt att skruva med och det finns gott om eftermarknadsprylar.

Jag gillar typ 9 bättre, men då skruvar jag också en del. Är man ute efter en låda som man bara tänkt bulta ned i bilen och aldrig mer röra, kan en MT-75 vara ett lika gott val.

Diffbroms sitter på alla Sierra och Scorpio med 4x4, samt Cosworth. Någon annan är det inte standard på.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Detta kanske inte passar in i denna tråd men:

När det gäller Aluminiumlådor och vikt så har jag bekanta som byggt om M45 volvo järnslådor till Aluminium ! :blink:

Dom tog en M47 5 vxl låda, korttade den och plockade i innehållet från en M45 låda och monterade på gavlarna.

De sparade tydligen ca: 6 kg i vikt :whistling:

Denna låda rullar nu i en VolvoOriginalcuppare.

Det är den som Bilsporttidningen byggde och lottade ut för många år sedan !

Link to comment
Share on other sites

Jag har en MT75-låda som "står och skräpar". Den kan jag släppa för en rimlig peng om nå'n är intresserad.

Maila på falx@telia.com om intresse finnes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...