Thomas_69 Posted May 18, 2004 Share Posted May 18, 2004 Hallå alla ! Ny här, bor strax söder om Örebro ! Jo, ligger i startblocken för ett bygge men har lite bryderi angående val av drivlina. Har i min ägo en hoper Volvodelar, bland annat en vass banracemotor från ett chassi jag nyligen sålt och så det mesta från en Alfa Romeo Bertone Cupé att installera. Innan jag startar kallsågen och värmer upp tigsvetsen så skulle jag vilja ha synpunkter från båda "lägren" om fördelar/nackdelar angående Volvo kontra Alfa. Båda resultaten låter trevliga så det slutar kanske med 2 locosts.... :twisted: Mvh /// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 18, 2004 Share Posted May 18, 2004 Hallå alla !Ny här, bor strax söder om Örebro ! Jo, ligger i startblocken för ett bygge men har lite bryderi angående val av drivlina. Har i min ägo en hoper Volvodelar, bland annat en vass banracemotor från ett chassi jag nyligen sålt och så det mesta från en Alfa Romeo Bertone Cupé att installera. Innan jag startar kallsågen och värmer upp tigsvetsen så skulle jag vilja ha synpunkter från båda "lägren" om fördelar/nackdelar angående Volvo kontra Alfa. Båda resultaten låter trevliga så det slutar kanske med 2 locosts.... :twisted: Mvh /// Thomas Jag tycker du skall bygga Alfa och sälja banracemotor till mig :thumbup: :wohow: :rolleyes: Hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted May 18, 2004 Share Posted May 18, 2004 Det går inte att komma ifrån, volvos motorer passar bäst i traktorerna de kommer ifrån (nej, slå mig inte, jag skoja bara :D ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas_69 Posted May 18, 2004 Author Share Posted May 18, 2004 Jag tycker du skall bygga Alfa och sälja banracemotor till mig :thumbup: :wohow: :rolleyes: Hehe Den är till salu..... B21 med B17 vev 631 herontopp Weber 45:or med pipercross MSD-6AL tändning + MSD spole extraktor+oljekyl Bilder kan ordnas Har du råd....? :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted May 18, 2004 Share Posted May 18, 2004 Svårt val ! Själv kör jag med volvo. En turbo i och för sig men i grunden samma motor. Om jag listar lite fördelar och nackdelar.... Fördelar: Finns hur mycket roliga saker som helst att få tag på till vettiga priser Hållbar Driftsäker Beprovad Billig Bra växellådor att tillgå. Erfarenheter från sevenbyggare. Finns en hel del volvo-seven byggda eller under byggnation. Nackdelar: Tung säger många, inte extremt säger jag. Stor/hög Tråkig ? Klumpig Alfa motorn känner jag till för lite för att utala mig om. Det enda som ringer i mitt huvud när jag hör Alfa är DYRT ! Men dom gör underbara motorer.... Om du hade varit jag så hade jag valt din volvo banracing motor. Tror den blir underbar tillsammans med den lätta bilen. Trimmat och färdigt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted May 18, 2004 Share Posted May 18, 2004 Du skall använda alfamotorn!!!! :thumbup: Volvon ska du sälja. :icon_sleep: Det e inte särslilt dyrt m alfagrejorna ändå. Jag använder alfa 2liters-motor fr en gulietta. På den sitter numera en volvolåda o bakom den en scorpioklump m diff. Min motor sitter ca 25cm längre bak än de flesta andra har sina motorer. Tack vare slimmad motor o låda samt en lite bredare ram. Jag kommeratt pyssla på en autorotorkompressor senare. Om det funkar bra kan jag sälja kit m alla delar man behöver för den konverteringen. Jovisst dyrt blir det säkert men bra oxå....!!! :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 19, 2004 Share Posted May 19, 2004 Valet är lätt, ställ dom på vågen, ta den lättaste (sätter en 25:öring på Alfan). Ska du ha den på vägen spelar väl effekten på motor(nummret) :whistling: också viss roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas_69 Posted May 19, 2004 Author Share Posted May 19, 2004 Valet är lätt, ställ dom på vågen, ta den lättaste (sätter en 25:öring på Alfan). Ska du ha den på vägen spelar väl effekten på motor(nummret) :whistling: också viss roll. Effekten är nog mer på Volvosnurran just nu, ca 200-210 hk, och ljudet är mycket gott. Alfamotorn är "tyvärr" endast på 1,3 l men tänkte om man reggar med den så ser ju en 2 l Alfa ganska så lika ut för en swap senare..... :whistling: Fasen inte lätt att bestämma sig....bättre att bara ha ett alternativ så man slipper det här... :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted May 19, 2004 Share Posted May 19, 2004 Tänk på att ökad vikt kräver mer hästar. I realiteten så är kanske inte 200 hästar ur en tung Volvo med allt vad det innebär i besiktningsbekymmer och uppviktning så himla mycket mer värt än vad du senare kan pressa ur en lätt 1,3 liters motor. Det blir tex fler och fler MC-motorer och färre och färre Rover V8or i sjuor.... Jag vet inte vilken erfarenhet folk har av sjuor men många jagar massvis med effekt utan att någonsin ha kört en sjua. Inte sagt att fallet är så nu.... ;) Men det kan vara bra att ha provkört en innan man bygger en värstingmaskin, mindre hästar kan vara tillräckligt om det ger en lättare bil. Räkna lite på vad det ger för antal hästar per ton. Som jämförelse kan jag nämna: Ferrari 360 CS 333 hk/ton Porsche 911 GT3 281 hk/ton Lamborghini Gallardo 330 hk/ton Catherham R400 SV 410 hk/ton Nissan 350Z 184 hk/ton Subaru Impreza STi Spec C 247hk/ton Reanult Clio V6 255 182/hk/ton I en test med dessa bilar i EVO hamnade Catherhamen bland de sista pga för mycket hästar, den var knappt hanterbar på vägen, bland de främsta, roligaste och snabbaste var GT3an, Gallardon, Imprezan och Clion..... Allt är inte hästar..... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted May 19, 2004 Share Posted May 19, 2004 Volvo :D :hypocrite: :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 20, 2004 Share Posted May 20, 2004 Farbror Chapman ska ha sagt något i stil med "Low weight equals high performance". (Någon som har det korrekta citatet?). Gjutjärn under huven på en 7:a är i pricip fel men, hmm.... "prisvärt". Kommer att bygga med gjutjärnsspis själv :icon_oops: men jag har heller inga ambitioner att komma först i mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted May 20, 2004 Share Posted May 20, 2004 Fast jag har ju själv en bil med 5,9 liters åtta så helt fel är ju inte gjutjärn heller. Allt är som sagt inte hästar, vrid är viktigt också. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 22, 2004 Share Posted May 22, 2004 Jag har för mig Colin också sade något liknande "To go faster, add lightness". Han var mycket inne på det med låg vikt han.... :) Jag hade nog också kört på Alfa på grund av vikten och att den är mer lättbesiktigad. Visserligen kan du ju skaffa en standard B21 billigt och ha som besiktningsmotor. Men det kan vara kul att börja med en "svag" men lätt motor och sedan trimma allteftersom man lär sig behärska bilen. V17-vev? Kortslagigare antar jag? Vad blir det för volym på B21:an då? Superswift. Mycket vrid eller mycket varv, det är ju valfritt. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 22, 2004 Share Posted May 22, 2004 V17-vev? Kortslagigare antar jag? Vad blir det för volym på B21:an då? V17-vev? Är det marinveven? Marinvev i en B23 eller B230 skall bli 2.5 L i stället för 2.3 L ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 22, 2004 Share Posted May 22, 2004 Enligt vanligtvis mycket välunderättad källa gjordes det en 1,7L variant av motorn, B17, med sikte på främst Norska marknaden. Såldes även i Sverige under ett år på en modell (minns inte vilken). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas_69 Posted May 22, 2004 Author Share Posted May 22, 2004 B17 ska det vara. 72 mm i slag mot normala 80 mm. Ger cirkus 1920 ccm, dvs en varvvillig motor med bra sång. Min växlingslampa tänds vid 7200 varv och jag har en hardcut på tändningen vid 8000 varv. Naturligtvis endast för tävling men jag har andra chip för "gatan"..... :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted May 22, 2004 Share Posted May 22, 2004 Superswift. Mycket vrid eller mycket varv, det är ju valfritt. ;) :D Absolut! :D Det avgör ju helt vilken karaktär man vill ge bilen. Själv älskar jag att stå vid ett rödljus och varva upp den stallade turbinen innan man släpper upp bromsen till en V8 och låta vridet verka men vill man köra på rundbana så är ju sången fråm 7000-9000 varv oslagbart.... För att inte tala om när jag varvar upp V8an till 7000 varv.... :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haze Posted June 22, 2004 Share Posted June 22, 2004 Motor förslag !! http://www.billzilla.org/4agmods.htm :prop: Får plats i en standard bokram ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted June 22, 2004 Share Posted June 22, 2004 Det er uten tvil at Colin bygde disse bilene for at de skulle prestere best med lav vekt. Vi ser det veldig bra i racing serien her i Norge, de bilene som kjemper i toppen og går på tiendelen likt er en blanding av bilmotor og mc motor. Bilene med bilmotor har ca 200 hk og veier 580 - 600kg, mens de med MC motor har ca 155 hk og veier 460 - 480kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haze Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 4AGE 16 Valve 1.6 litre & T-50, 155kg Sitter i corolla gti m.m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.