Rayman Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 jag planerar nu för nästa bygge som ska bli min ursprungliga ide med en bakmonterad motor från en framhjulsdriven bil, som en Atom. Jag funderar på en motor från en volvo 850 eftersom de har vajerstyrd växling, hjullager som skruvas fast och inte har allt för komplicerat elsystem. vad finns det annars för alternativ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Alla framhjulsdrivna Volvos har vajestsyrd låda, bra. Synd bara att man inte gärna tar hjulupphängningen från en sådan. Audi har också mycket med vajerlåda tyvärr oftast längdställd motor. A3 och TT har tvärställt. Honda Civic från 88-99 har väldigt fin framvagnsgeometri. där skulle man enkelt kunna ta hela framvagnsbryggan och smacka in bak. enda nackdelen är egentligen att lådan inte är vajerstyrd men lyckligtvis är det enkelt att passa in en modernare drivlina från just Honda(k20a2 exempelvis). :) Har för mig att Accord var lite tidigare än Civic med wirelåda men osäker på årsmodellerna där. det är inte helt enkelt att hitta en framhjulsdriven bil med dubbla a-armar orginal.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Gamla saab 900 har dubbla -armar fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Gamla saab 900 har dubbla -armar fram. Och jämnfört med hjulnaven på t.ex. en sierra så är det typ halva vikten. Riktigt små och smidiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 ja fast jag ska göra egna nav och egna länkarmar så det är lungt. jag vill dock inte ha så att man pressar fast lagret i själva navet utan det ska va som en lös modul, som 850n har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Varför inte pressbara lager? med de milen och vikten och osaltade vägar så lär lagren hålla i 30-40 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 krångligare att tillverka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343&postdays=0&postorder=asc&start=0 kan du hitta lite info om du har inte kollat den än. Planerar själv nåt liknande fast med en duratec 2,0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Okej. jag trodde bara det var nav o bärarmar du skulle göra själv.Inte spindlar ( uprights) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 jag planerar nu för nästa bygge ..... Ohaaaa, vi har en ny "Cealm junior" tror jag; fast denna gång från väschöttaslätta :) Som redan har tow-bar på sin första bil (ej klar) och redan projekterar på nästa bygge. Finns solklara bindningar till Arboga :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 hehe mm. nuvarande bygget står stilla eftersom jag saknar maskiner o pengar för o fortsätta. det blir väl klart när eller om jag får jobb. till skillnad från cealm så vill jag bygga lätta fordon som inte spräcker asfalten. fast detta kommer bli mycket seriösare. allting kommer jag själv tillverka förutom ev laser/vattenskärning med så lite delar som möjligt från donatorn. tanken är den nämligen att göra detta som ett testexemplar o se om man kan försöka "slå mynt" på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.