leto Posted May 16, 2004 Share Posted May 16, 2004 Hög tid att skaffa drivkälla men vad ska jag ha? :icon_blink: Förstavalet just nu är 5-cylindrig Audi, trevlig motor med “rätt” effekt för lite pengar men gjutjärnblocket är lite tråkigt (=tungt). En liten rak 6:a i lättmetall skulle var väldigt :wohow: trevligt men jag har dålig koll på vad som finns tillgängligt. Volvos 6:a är väl för stark för att vara besiktingsvänlig? Nissans raka 6:or verkar svåra att få tag på. Fler förslag? (V-motorer är INTE ett alternativ den här gången.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 16, 2004 Share Posted May 16, 2004 Hög tid att skaffa drivkälla men vad ska jag ha? :icon_blink: Förstavalet just nu är 5-cylindrig Audi, trevlig motor med “rätt” effekt för lite pengar men gjutjärnblocket är lite tråkigt (=tungt). En liten rak 6:a i lättmetall skulle var väldigt :wohow: trevligt men jag har dålig koll på vad som finns tillgängligt. Volvos 6:a är väl för stark för att vara besiktingsvänlig? Nissans raka 6:or verkar svåra att få tag på. Fler förslag? (V-motorer är INTE ett alternativ den här gången.) Varför inte en 5:a från Volvo 850 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted May 16, 2004 Share Posted May 16, 2004 Är nog svårt att få tag på någon rak sexa i aluminium som inte är så ny att den blir väldigt dyr. Jag letade själv efter någon vettig, men fick till slut välja en gjutjärnssexa. Vad hade du tänkt dig för växellåda till audifemman? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 16, 2004 Author Share Posted May 16, 2004 Varför inte en 5:a från Volvo 850 ? Känner till Audi-motorn sen tidigare och gillar den. Volvo 5:an vet jag inget om. Tillgång och pris talar också för Audi. Är nog svårt att få tag på någon rak sexa i aluminium som inte är så ny att den blir väldigt dyr. Jag letade själv efter någon vettig, men fick till slut välja en gjutjärnssexa. Anade att det var så. :( BMW får vänta så länge, om 10 år finns det väl inget annat att välja på. Vad hade du tänkt dig för växellåda till audifemman? ? Volvo 740 diesel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted May 16, 2004 Share Posted May 16, 2004 Varför inte en 5:a från Volvo 850 ? Känner till Audi-motorn sen tidigare och gillar den. Volvo 5:an vet jag inget om. Tillgång och pris talar också för Audi. Är nog svårt att få tag på någon rak sexa i aluminium som inte är så ny att den blir väldigt dyr. Jag letade själv efter någon vettig, men fick till slut välja en gjutjärnssexa. Anade att det var så. :( BMW får vänta så länge, om 10 år finns det väl inget annat att välja på. Vad hade du tänkt dig för växellåda till audifemman? ? Volvo 740 diesel. Vad är det för växellåda i 740 diesel? VW eller Volvo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 16, 2004 Share Posted May 16, 2004 Har för mig att det är samma låda som volvo använder till v6 an, men med annan transkåpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 22, 2004 Author Share Posted May 22, 2004 Vad är det för växellåda i 740 diesel? VW eller Volvo? Volvo, tror att de flesta volvolådor passar på transkåpan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuzze Posted June 18, 2004 Share Posted June 18, 2004 varför inte tjacka en liten överladdad fyra? fiat uno Turbo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 18, 2004 Author Share Posted June 18, 2004 Har halkat in på ett sidospår från Chapmans ideer, så det blir en lite större maskin den här gången (se bild). Nästa gång däremot, är det tänkt att bli under halvannan liter och 500kg (men ingen stressfläkt) kanske en 3:a. Om jag inte har ändra mig tills dess :whistling: har redan hunnit ändra mig om BMW ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted June 18, 2004 Share Posted June 18, 2004 OT :D Bland de ballaste raka sexorna gjordes av Mercury på 80-talet men det kan ju bli lite knepigt att vägkonvertera en båtmotor... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.