Jump to content

Rak 6:a i lättmetall ?


leto

Recommended Posts

Hög tid att skaffa drivkälla men vad ska jag ha? :icon_blink:

Förstavalet just nu är 5-cylindrig Audi, trevlig motor med “rätt” effekt för lite pengar men gjutjärnblocket är lite tråkigt (=tungt). En liten rak 6:a i lättmetall skulle var väldigt :wohow: trevligt men jag har dålig koll på vad som finns tillgängligt.

Volvos 6:a är väl för stark för att vara besiktingsvänlig? Nissans raka 6:or verkar svåra att få tag på.

Fler förslag?

(V-motorer är INTE ett alternativ den här gången.)

Link to comment
Share on other sites

Hög tid att skaffa drivkälla men vad ska jag ha?  :icon_blink:

Förstavalet just nu är 5-cylindrig Audi, trevlig motor med “rätt” effekt för lite pengar men gjutjärnblocket är lite tråkigt (=tungt). En liten rak 6:a i lättmetall skulle var väldigt  :wohow:  trevligt men jag har dålig koll på vad som finns tillgängligt.

Volvos 6:a är väl för stark för att vara besiktingsvänlig? Nissans raka 6:or verkar svåra att få tag på.

Fler förslag?

(V-motorer är INTE ett alternativ den här gången.)

Varför inte en 5:a från Volvo 850 ?

Link to comment
Share on other sites

Är nog svårt att få tag på någon rak sexa i aluminium som inte är så ny att den blir väldigt dyr. Jag letade själv efter någon vettig, men fick till slut välja en gjutjärnssexa.

Vad hade du tänkt dig för växellåda till audifemman?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte en 5:a från Volvo 850 ?

Känner till Audi-motorn sen tidigare och gillar den. Volvo 5:an vet jag inget om. Tillgång och pris talar också för Audi.

Är nog svårt att få tag på någon rak sexa i aluminium som inte är så ny att den blir väldigt dyr. Jag letade själv efter någon vettig, men fick till slut välja en gjutjärnssexa.

Anade att det var så. :(

BMW får vänta så länge, om 10 år finns det väl inget annat att välja på.

Vad hade du tänkt dig för växellåda till audifemman? ?

Volvo 740 diesel.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte en 5:a från Volvo 850 ?

Känner till Audi-motorn sen tidigare och gillar den. Volvo 5:an vet jag inget om. Tillgång och pris talar också för Audi.

Är nog svårt att få tag på någon rak sexa i aluminium som inte är så ny att den blir väldigt dyr. Jag letade själv efter någon vettig, men fick till slut välja en gjutjärnssexa.

Anade att det var så. :(

BMW får vänta så länge, om 10 år finns det väl inget annat att välja på.

Vad hade du tänkt dig för växellåda till audifemman? ?

Volvo 740 diesel.

Vad är det för växellåda i 740 diesel? VW eller Volvo?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har halkat in på ett sidospår från Chapmans ideer, så det blir en lite större maskin den här gången (se bild). Nästa gång däremot, är det tänkt att bli under halvannan liter och 500kg (men ingen stressfläkt) kanske en 3:a. Om jag inte har ändra mig tills dess :whistling: har redan hunnit ändra mig om BMW ;)

post-3-1087590237.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...