stigge Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Som sagt, jag måste byta kopplingen i dieselvolvon. Drygt 21000 mil har den klarat men nu orkar den inte nypa åt ordentligt vid segdragning - och ännu värre blir det med släpvagnen hängande där bak. Jag har inte kollat vad andra verkstäder vill ha för att utföra jobbet och jag tror nog att jag kan fixa det själv. Problemet är att min kropp inte gärna ligger på garagegolvet några längre stunder nuförtiden. Är det överhuvudtaget möjligt att greja saken utan lyft och specialverktyg? Haynesmanualen ger vid handen att det hantverksmässiga är ganska simpelt. Någon med erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Jag har läst och kollat lite kring detta för ett eget eventuellt kopplingsbyte och det verkar som att man skall lyfta ner motorn med subram. Det kanske finns andra sätt och då är jag också intresserad av att få veta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Utan lyft är det väldigt jobbigt.Men allt går ju men tar mkt längre tid.Växellådan måste ner. Kolla om ditt bibliotek har Haynes böcker. det har de här i karlskrona. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted August 6, 2010 Author Share Posted August 6, 2010 Utan lyft är det väldigt jobbigt. Jag misstänkte det. Haynesbok har jag. Garage finnes. Verktyg i drivor. Kunnande i hygglig mängd. Det är nog bättre att jag tar ett antal övertidsskift på jobbet och lämnar in bilen på någon verkstad med humana priser. Om jag minns rätt var cirka 6000 kronor arbetskostnad, vilket jag tycker låter orimligt. Delarna drygt 5000, vilket också låter mycket jämfört med priset hos exempelvis Meca som tar 3700 med slavcylinder och urtrampningslager. Kopplingen tillverkas knappast i Volvos kopplingsfabrik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 kolla pris på Skruvat.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 6000 kr blir väl runt 6 timmars jobb, de ligger väl runt en 1000 kr i timdebitering. Passa på att byta packboxen till veven när du ändå tar isär, den brukar läcka, köp original packbox så funkar det 20 000 mil till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Och kanske även byta packbox på växellådans ingående axel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.