Jump to content

Mått på Volvo-spindel?


leto

Recommended Posts

Oj! Såg din fråga men glömde svara :icon_oops:

Skickar med en skiss på måtten jag söker. Vill naturligtvis också gärna veta vilka leder som måtte gäller för. Fullständiga mått på konorna går också bra.

Det är tyvärr inget man mäter upp med tumstocken, det behövs lite bättre grejor.

Har fått en uppsättning mått av Kamikaze men vet tyvärr inte hur noggranna de är.

dim_UPRight.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har mätt lite, med tumstock och vinkelhake...

Styrled 240 standard, nedre spindelled 740/940, övre Kontima.

A 216

B 136 (+ bromskiva 7)

C 80

D 108 (+ bromskiva 7)

E 96

F 104 (+ bromskiva 7)

G 144

Link to comment
Share on other sites

Det tackar man för!

Nu ska vi se om man hinner räkna nått i helgen, har ett par ritningar på framvagn för 140 och 164 som jag ska studera lite... men de är standard chassie, jag ska ju höja mitt 5 cm, så det blir lite anorlunda :blink:

Link to comment
Share on other sites

snyltar lite på din tråd.. :icon_oops:

någon som vägt sina spindlar ??

jag lyfte hela paketet igår med spindel och länkarmarna i ett styck och inte vägde det lite inte...

lägger man sedan till bromsskiva och ok så skulle jag gissa på runt 15 kilo, vilket känns som en massa ofjädrad vikt....

kan man inte göra allt i aluminium eller blir det för dyrt/ inte hållbart ???

Link to comment
Share on other sites

kan man inte göra allt i aluminium eller blir det för dyrt/ inte hållbart ???

Visst görs det lättmetallspindlar men det är mest race-grejor så det är nog svårt att hitta några på skroten. Annars kan du kika på "fyrhjulingar", tyvärr är det inte troligt att de spindlarna håller i en 7:a :(

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till ämnet.

Tack för måtten Svinto!

Har hittat ett (enda ynka :( ) mått på KPI i en verkstadshandbok för 140. Jämför man med Svintos mätning så finns det ett sammanlagt fel på minst 10mm, vilket är väl godkänt för tumstock. Har själv försökt mäta upp Taunusspindeln och kom inte mycket bättre med skjutmått. Det spelar narturligvis också roll vilka leder man använder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...