Pågen Posted June 30, 2010 Posted June 30, 2010 (edited) Jag blir så trött, skulle besiktiga sambons Astra i morse och sedan tidigare har c-låset gett upp i vänster bakdörr men den har gått att låsa och låsa upp med knappen, ända tills i morse på bilprovningen då den förblev låst, jaha sa besiktningsgubben, det blir ombesiktning på detta! Dörrar måste gå att öppna, jag argumenterade inte emot utan åkte hem och plockade av dörrsidan och fick upp dörren, ska göra ett nytt försök i morgon bitti. Hittade en beg låskista på bildelsbasen i Vimmerby som jag skall beställa i morgon så kanske även c-låset fungerar fortsättningsvis. Ska leta reda på var det står att det inte är OK, har blivit lurad av dem förr, hade en Cuda 72 där jag fick anmärkning på att blinkersen satt för långt in, ombesiktning såklart. Senare hittade jag att det inte gällde fordon före 1975... Edited June 30, 2010 by Pågen Quote
cealm Posted June 30, 2010 Posted June 30, 2010 VVFS 2003:22 16 kap § 17 (sid 96). Utan att ha läst 17 § Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall beträffande dörrar, dörrlås och dörrgångjärn 1. uppfylla kraven i direktivet 70/387/EEG (se 2 kap. 8 §), eller 2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 11 (se 3 kap. 1 §). så verkar 21 § ge dig tillräckligt med problem att bestrida SBP beslut om ombesiktning. du skall ha två lägen hel och halvlåst och dessa skall kunna manövreras. Är dörren låst kan du inte manövrera mellan hel och halvläget. Jag vet att man rycker i dörrarna i både stängt och halvstängt läge. Det finns också hur många N som dessa skall hålla för. DEt är möjligt att det är än mer tydligt i 17 §. DEt är nog bara att se glad ut men absolut inget krav.......... Lycka till nästa gång.. 21 § Dörrlås skall ha två åtskilda låslägen, hellåst och halv-låst läge, och ha manöverorgan som kan manövreras från fordonets insida.[/b] Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.