dennis_f Posted May 13, 2004 Share Posted May 13, 2004 Är det någon som vet om det finns en koppling (lamell, tryckplatta, kort sagt allt) som passar och finns i nån standard volvo eller annan bil, eller måste man beställa nått special? Lådan jag tänkt använda är en m400 eller m410 (jag har fått för mig att det är samma låda, men 410an har overdrive) för jag har en sprängkåpa som passar melllan en sån låda och motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted May 13, 2004 Share Posted May 13, 2004 Om jag var som du skulle jag göra om ett volvo svänghjul till att passa på rover motorn. Om du behöver hjälp så kan jag bygga o du betala? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 16, 2004 Share Posted May 16, 2004 M400 o 410 är 164:ans låda. jag skulle ta svänghjulet från Rovern sedan kolla vilken tryckplatta som passar där. sedan ta 164:ans lamellcentrum som passar på lådan. ang. svänghjulet, ska man ta o göra om ett från en annan motor så måste man veta att man inte får obalans vid högre varvtal. Jag har en bekant som har en Chevy 400 där ingen begrep varför lagren gick ner sig efter ca 500mil gång på gång. det har visade sig att man satt dit ett svänghjul från en annan motor (Chevy 350) med annan periferivikt.nu har den funkat i ca 2000mil i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted May 16, 2004 Share Posted May 16, 2004 Jo visst får man balansera det nya svänghjulet. Det gör man helst ihop m veven oxå. :) Om perifferivikten blir högre gör inte så mkt så länge det är i balans. Men på en liten lätt bil och på räserbilar så vill man ju oftast helst ha ett lättare hjul m bättre respons vi gaspådrag som följd. Ett volvohjul e lättare än ett rover. :thumbup: Det går också att lätta en hel del om man vill det. Det finns också aluhjul att köpa till volvo. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigjump77 Posted May 24, 2004 Share Posted May 24, 2004 Sprängkåpa mellan rover-åtta och volvo låda! Hur fick du tag i den? Finn det nån som har bra tips om lämpliga manuella växellådor som går att konvertera för att passa på en rover v8? Rovers manuella låda verkar det vara brist på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennis_f Posted May 24, 2004 Author Share Posted May 24, 2004 Jag fick med en adapterplatta då jag köpte motorn. det är bara en aluminiumbit som är formad efter volvokåpans fästhål, sedan är det ditsatt försänkta skruvar för att skruva fast den i motorn. Kanske svårt att förstå hur jag menar men då man ser den så är det självklart =) Om du kollar på http://www.v8tuner.co.uk/ under bellhousings så hittar du ett par olika sprängkåpor där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted May 24, 2004 Share Posted May 24, 2004 Sprängkåpa mellan rover-åtta och volvo låda! Hur fick du tag i den?Finn det nån som har bra tips om lämpliga manuella växellådor som går att konvertera för att passa på en rover v8? Rovers manuella låda verkar det vara brist på. Adapter till sprängkåpor finns att få tag på i England och säkert även i här hemma. Att det finns dåligt med originallådor....ok kanske men det finns en hel del R380 (nyare och bättre än LT77) på skrotarna och jag tror de kom 91/92. Annars är Borg Warners T5:a bra. Har även läst om några som satt någon Volvo låda på Rovermotorn. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigjump77 Posted May 25, 2004 Share Posted May 25, 2004 Vad jag har fattat så är de flesta växellådor på skroten från Range och Land rovers och avsedda att sitta ihop med en fördelningslåda. Rätta mig gärna om jag har fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted May 25, 2004 Share Posted May 25, 2004 Motorn satt ju även i gamla Buick från 60-talet. Buick 215 heter den väl på jänkespråk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted May 25, 2004 Share Posted May 25, 2004 Vad jag har fattat så är de flesta växellådor på skroten från Range och Land rovers och avsedda att sitta ihop med en fördelningslåda. Rätta mig gärna om jag har fel. De jobbar ihop, det är rätt, men vad jag lärt mig av Engländarna så tar de R380 lådan ur de fordonen. Fördelningsväxellådan sitter separat en bit ifrån på utgående. R380 lådan kan även finnas i MG v8:an och LT77 i tidiga Jaguarer. Loop.....rätt vad det gäller Buick. Special hette modellen och samma motor fanns i Olds F-85 och Pontiac Tempest (vissa modeller) Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.