Jump to content

Avgasrening Escort -76


Recommended Posts

Hej!

Besiktningen på Bilprovningen närmar sig med stormsteg(en vecka kvar).

Byggbesiktning och ljudprov(81,1db)är avklarade. Nu till frågan, måste den avgasreningen eller vad det nu är, som statt original på donatorbilen Escort 1,6l -76 vara monterade när jag åker till Bilprovningen. Den består av slangar och ventiler kopplade kors och tvärs mellan insug, fördelare och vevhusventilaton. Motorn går bättre utan rasket.

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Besiktningen på Bilprovningen närmar sig med stormsteg(en vecka kvar).

Byggbesiktning och ljudprov(81,1db)är avklarade. Nu till frågan, måste den avgasreningen eller vad det nu är, som statt original på donatorbilen Escort 1,6l -76 vara monterade när jag åker till Bilprovningen. Den består av slangar och ventiler kopplade kors och tvärs mellan insug, fördelare och vevhusventilaton. Motorn går bättre utan rasket. 

M.V.H.

Per-Erik

Det behövs inte om du bara klarar avgasvärdena. Hade det varit en vanlig bil så hade grejerna krävts, men amatörbyggda fordon är lite speciella.

Grattis förresten, du verkar bli klar just i tid!

Link to comment
Share on other sites

Byggbesiktning och ljudprov(81,1db)är avklarade.M.V.H.

Per-Erik

Kan du berätta lite mer ingående om hur ljudprovet gick till?

( Nervös över mina weber45:or ) ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Innan jag åkte iväg till ljudprovet testade jag ljudet hemma. Jag konstaterade att det inte var tillräckligt med 2st Simonz 2" dämpare med insatsdämpare och stålullsbollar. Jag hade detta som sidepipe. På insugssidan hade jag original insugsburk. Förgasaren är en enkelportad fordförgasare. Även insugsnivån var gränsfall.

Jag tog bort den främsta dämparen, förlängde avgasröret med en flexibel avgasslang och monterade en dämpare på tvären bakom bakaxeln.

I insugsburken klistrade jag ljuddämpningsmatta på insidan och gjorde en ljudfälla där röret kommer in i luftburken.

Provet går till så att man kör på asfalt på ett öppet fält, i båda riktningarna.

Ljudmätaren är placerad 1,2m över vägbanan 7m från bilens centrumlinje.

Bilen körs(i mitt fall) på 2an i 50km/tim, 10m före mätaren trycks gasen i botten, man mäter till bilen passerat ljudmätaren med 10m.

Jag tror det är viktigt att dämpa alla ljud, även skrammel. Alla ljud bidrar till den totala ljudnivån. (Jag har ljuddämpningsmatta på insidan av plåtarna i förarutrymmet.)

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...