Rayman Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 vad behöver ändras i ritningen från haynes boken för att få plats med en DOHC motor och växellåda? är det en likadan diff som sitter i en DOHC donator som en pinto donator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Nästan allt då den lådan är mycket bredare. Bakaxel och bromsar fungerar fint. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted February 20, 2010 Author Share Posted February 20, 2010 hur är det med diffen då? är den samma som i bilarna med pinto? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 Kanske! Det kan vara olika utväxlingar beroende på växellåda (man/aut), det är olika stubbaxlar/medbringare beroende på om bilen har skivor eller trummor bak, och vissa DOHC har 7,5" diff. Men annars är det lika... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted February 20, 2010 Author Share Posted February 20, 2010 ok. de med 7,5" har de samma fästpunkter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Nästan, det är ett fäste som behöver justeras på ramen men man kan enkelt bygga så båda varianterna får plats. Det finns mer skrivet om det här nånstans. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 vad är det för fäste som måste ändras? vilka modeller har 7 resp 7.5" diff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Övre främre vänstra fästet tror jag, det syns enkelt när man har diffen på plats. Rent generellt sitter det 7" på de flesta fyrcylindriga bilar (och alla med 4x4), 7,5" på bilar med V6. Men det förekommer fyrcylindriga DOHC med 7,5" också. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 ok men vad ska ändras på det fästet? är det så enkelt som att borra ett nytt hål eller måste man göra andra fästen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 För en 7,5" diff flyttar du det övre vänstra fästet 0,5" utåt. Samt skaffar en kortare kardanaxel då 7,5" diffen är lite längre än 7" Alternatift så anpassar du fästet på en gång för en 7,5" diff och skaffar bara ett 0,5" distans om du använder en 7". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.