Jump to content

Är min VDO hastighetsmätare felaktig?


Recommended Posts

enligt kopplingschemat så ska det gå 12V till kontakt 5 på baksidan utav mätaren men det finns ingen kontakt där.. :icon_blink: provade och koppla in den med resterande sladdar och den gick igång men visa helt åt skogen fel.. körde i kanske 50 och den visade 20..

Om nu inte den sladden behövs, hur ställer man in mätaren? står ingenting i papprena om det...

signal tas från bakaxeln som är en från en volvo 745a med en vad jag förmodar är en induktivgivare.. kanske inte är det heller? :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

enligt kopplingschemat så ska det gå 12V till kontakt 5 på baksidan utav mätaren men det finns ingen kontakt där.. :icon_blink: provade och koppla in den med resterande sladdar och den gick igång men visa helt åt skogen fel.. körde i kanske 50 och den visade 20..

Om nu inte den sladden behövs, hur ställer man in mätaren? står ingenting i papprena om det...

signal tas från bakaxeln som är en från en volvo 745a med en vad jag förmodar är en induktivgivare.. kanske inte är det heller? :icon_oops:

Det sitter en krans innanför givare bak. Den har spår med et visst avstånd... tex 740 har ett avstånd och tex 940 ett annat.... kanske beror det på det? :blink:

Link to comment
Share on other sites

okej hitta hur man ställer in mätaren.. ganska simpelt.. finns tre olika sätt

bara och hålla in knappen medans man vrider om nyckeln.. så kommer dom tre olika sätten o blinka på lilla lcd:n o den man vill välja släpper man helt enkelt knappen på när den visas..

första sättet är att köra exakt en km och trycka på knappen när man börjar köra och när man har kört en km...

andra är om man vet hur många signaler per km givaren ska ge och då ställer man in efter det..

tredje är finskjusteringen.. kan ändra antal signaler per mil åt vilket håll man vill sagta..

Mer exakt förklaring

så d borde inte vara några problem och ställa in den..

Men vill fortfarande veta varför en kontakt saknas på mätaren :icon_blink: tror den var till för att inte mätarn skulle tappa minnet.. så att inte trippmätaren nollas typ..

skulle vara kul och veta om den saknas på någon annans än bara min?

som sagt kontakt 5 på baksidan...

Är en VDO hastighetsmätare 0-200km/h ganska många som har sånna..

15001.jpg

Link to comment
Share on other sites

enligt kopplingschemat så ska det gå 12V till kontakt 5 på baksidan utav mätaren men det finns ingen kontakt där.. :icon_blink: provade och koppla in den med resterande sladdar och den gick igång men visa helt åt skogen fel.. körde i kanske 50 och den visade 20..

Om nu inte den sladden behövs, hur ställer man in mätaren? står ingenting i papprena om det...

signal tas från bakaxeln som är en från en volvo 745a med en vad jag förmodar är en induktivgivare.. kanske inte är det heller? :icon_oops:

Det sitter en krans innanför givare bak. Den har spår med et visst avstånd... tex 740 har ett avstånd och tex 940 ett annat.... kanske beror det på det? :blink:

740 och 940 har samma avstånd Tommy.

De som det skiljer på är om det är ABS bromsar eller ej.

Samma givare används även för ABS systemet och de har den tätare delningen

på kransen.

Link to comment
Share on other sites

740 och 940 har samma avstånd Tommy.

De som det skiljer på är om det är ABS bromsar eller ej.

Samma givare används även för ABS systemet och de har den tätare delningen

på kransen.

Jag köpte en diff från 740 och det var olika kransar enligt killen jag köpte av... 740 kransen funkade inte i hans 940...

Men det var då kanske abs som var skillnaden... de såg i alla fall olika ut ! ;)

"man lär så länge man lever" :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...