Jump to content

Köpa Svets


Pågen

Recommended Posts

Dags att köpa en svets, har kollat på lite olika och tänkte kolla vad ni har för erfarenheter av detta, jag har dessa som aspiranter:

DC tig plus MMA och plasma runt 5 000 kr

http://www.tradlost.se/shop/product.php?pr...=310&page=1

Alternativet är ju att köpa en begagnad märkesmaskin men de är ofta så stora och klumpiga, jag hade en kina tig tidigare som fungerade utmärkt, det är ju ingen tillvekningsindustri jag bedriver utan enklare svetsning. Är det någon som provar plasmaskäraren på dessa lågprismaskiner? Sedan ser jag att det bara finns en jordanslutning på dem på bilden, visst kör man väl plusjord på tig och oftast minusjord med pinne?

Långt bort...

http://www.blocket.se/ostergotland/Kemppi_...a=23_11&w=3

Det finns även ett tredje alternativ, en ny märkesmaskin för 20-25 plus moms men det är inget för mig,

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att du inte behöver svetsa aluminium. Jag har svetsat en hel del aluminium till min bil och skaffade en billig Kinasvets så jag slapp åka till jobbet i tid och otid. Vill inte påstå att denna svetsen motsvarar den Kemppin som jag har tillgång till på jobbet, men det skiljer också massa pengar och denna fungerar hittills mycket bra.

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/TIG...HF-p-16708.html

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju även en modell med plasmaskärare:

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/TIG...HF-p-16638.html

Har funderat lite i samma banor som Pågen fast jag äger en halv migsvets, men det kanske kunde vara kul att kunna svetsa aluminium också om jag ändå skulle köpa en egen svets...

Morty, vad är det som inte motsvarar din proffssvets, kan du förklara lite mer?

Link to comment
Share on other sites

Jo det är klart att tanken slagit mig att köpa en ac/dc men den var ju dubbelt så dyr som den jag tittade på, sedan trodde jag att ac delen skulle vara dålig, mest för att jag kommer ihåg den gamla millern jag hade på jobbet, 63 A handske, stor som en frysbox.... Men tekniken har ju förändrats och säger du Morty att det funkar så gör den givetvis det, det får nog bli en sådan som GKA länkat till, tror mig ha nytta av plasman någon gång. Sedan ligger jag kanske max på 10-15 timmar effektiv svetstid per år. Skulle vilja ha en svarv och fräs också...

Link to comment
Share on other sites

Morty, vad är det som inte motsvarar din proffssvets, kan du förklara lite mer?

Lite svårt att förklara, båda fungerar utmärkt men kräver lite olika inställningar. Vissa saker fungerar Kemppin smidigare och andra föredrar jag min Kinasvets.

En klar fördel med Kinavarianten är att jag kan köra den på enfas 10A utan problem. För hemmabruk ser jag ingen anledning att lägga upp så pass mycket mer pengar som en Kemppi, ESAB, Migatronic m.m. innebär. Vad jag har hört är dessutom Kinasvetsarna enklare uppbyggda och enkla att reparera om det skulle strula medan dyrare svetsar med programmerings möjligheter idag har massa avancerad elektronik som kostar mycket och strular en del.

Link to comment
Share on other sites

Ja se på fan...ser ju precis ut som de Trådlöst säljer förutom färgen.

http://cgi.ebay.co.uk/Fortune-TIG-200Amp-A...id=p3286.c0.m14

£230.00 i frakt !!! Kan det stämma :blink:

EDIT: Verkar visserligen vara samma oavsett destination...man skall nog kolla upp det innan köp..

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av denna?

http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16620&cat=0&page=3

Ligger ju prismässigt bra till för en alu tig, men verkar inte ha lika mycket lull lull som de ovan. Är det några viktiga skillnader i inställningsmöjligheter?

20A enfas är ju inte så lite heller förstås det är en nackdel.

/peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan se så saknar denna svetsen möjlighet att ställa frekvensen vid AC svetsning. Det är en av de sakerna som jag ändrar vid alu-svetsning.

Även den andra svetsen ska avsäkras 20A, men det fungerar med 10A upp till en bra bit över 100A och jag har aldrig bränt någon säkring.

Link to comment
Share on other sites

Sedan ser jag att det bara finns en jordanslutning på dem på bilden, visst kör man väl plusjord på tig och oftast minusjord med pinne?

Korrekt, du flyttar bara respektive kabel mellan jord och strömuttaget så det går även på maskinen ovan.

Om man kopplar TIG'en med minusjord går det att svetsa alu även med en DC svets. Elektroden blir väldigt varm så det lämpar sig bäst till tunnare plåt och mindre jobb (kortare svets tid).

Även den andra svetsen ska avsäkras 20A, men det fungerar med 10A upp till en bra bit över 100A och jag har aldrig bränt någon säkring.

man kan köra 220V 16A

230V 16A räcker till ca 180A-200A. Idag går det att sätta 13A säkring i 10A sockel (för oss som har de gamla hederliga porslinssäkringarna.Det räcker till det mesta för hemmabruk.

Att säkra upp ett 10A uttag till 20A kan vara mycket olämpligt om inte installationen är dimensionerad för det i övrigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag blir så trött på alla firmor som har tjusiga websidor och mailadresser, de svarar ju aldrig!!!

Skulle beställa en svets från trådlöst.se och mailade dem ang. frakt, inget svar, ringde ingen abonent, kommer INTE att handla där, 2 års garanti? HA!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Är en sån här mackapär nånting att ha för den glade amatören? Dyrt? Billigt?

tig-svets på ebay

lite dyrare men kanske bättre?

Sedan blir antagligen totalkostnaden per svetsad centimeter ganska hög, det går väl åt såpass mycket gas att man bör hyra en stor flaska.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Jag har också gått i tankar om att skaffa en TIG-svets.

Fick rådet att köpa en växelströmssvets med 4-kantvåg (är inte riktigt på det klara med vad det innebär).

Att kunna svetsa aluminium är en önskedröm och då skulle en sådan passa för att kunna "bryta upp" aluminiumoxiden.

Aluminiumoxiden lär ska ha en smältpunkt på ca 2000 grader men den underliggande "rena" aluminiumen ska smälta vid ca 600 grader.

OBS! Detta är den muntliga information jag har fått, kan inte bekräfta om den är korrekt.

Personligen känner jag att det kommer att krävas MYCKET övning innan man kan svetsa alu.

Antas

Svets&svär

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en liknande som länkades ovan men modellen större för att kunna köra 3-fas. Köpte denna http://www.ebay.co.uk/itm/WSE315P-AC-DC-TIG-MMA-PULSE-TIG315-Welder-ALUMINUM-2T4T-/110464121974?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19b82cbc76 (och från säljaren)

Är ingen expert på något sätt men att svetsa aluminium är inte toksvårt, att få snygga svetsar är svårt :)

Liknar ju mycket att svetsa med gas, mer hantverk än med MIG/MAG...

Link to comment
Share on other sites

drygt 2000 i frakt känns lite svettigt. Sedan tillkommer tull och moms.

Ska se om jag hittar någon som redan finns i EU.

Jag tänkte att jag lika gärna kan ta pengarna som ett scholar- eller raceline-tråg till zetec kostar och delfinansiera en svets i stället.

Behöver modifiera ett insug också plus lite annat aluminimjobb.

(billigast blir förstås att lämna bort jobbet till en som redan har tig-svets men det är kul att fixa själv också)

Link to comment
Share on other sites

Kolla på nätet www.tradlös.se de finns i Helsingborg

de har msvarande svets acdc tig 200ampere

art BR-ACDC200 5995 inkl moms.

Enl uppgift kinasvets men fugerarhelt ok ,om du bara jagar en dc tig finns enl Esab Arstotig på blocket för 7500,

nypris på en sådan svets 25000

Hälsningar Lars

Link to comment
Share on other sites

När jag beslutade mig att köpa från Kina så räknade jag på alla kostnader och det blev ganska mycket billigare än att köpa en likadan svets i Sverige....men det klart att de firmor som importerar lägger på tusenlappar för dom skall ju tjäna pengar. Skall man sen lägga till lite tillbehör så blir förtjänsten ännu större. Jag köpte hjälm, slangpaket, fotpedal, munstycken, elektroder,...

Visst....en fraktkostnad på 2000 kr är ju en del. Men om totalpriset (alltså inkl frakt) på en egenimport ligger på 10.000 kr jämfört med en svenskköpt på 14-15.000 kr så köper jag hellre annat för mellanskillnaden :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Visst blir det billigare, helt klart. Frågan är hur det fungerar med garantier? Inte för att jag är orolig men det är en parameter att väga in.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...